Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Reste en omväg i dag. Från Nybroplan tog jag Sjövägen till bryggan Lidingö/Daénum, gick till hållplats AGA vid Lidingöbanan och åkte tillbaka in till stan via Ropsten.
Allt är SL-trafik, eller upplevs i alla fall som sådant då SL-kort gäller och det åtminstone vid Nybroplan finns en SL-skylt med en båt på, snarlik den som funnits på Norrmalmstorg senaste månaderna när 7:an vände där.
Men väl avstigen på Lidingö var det ingen självklarhet hur man skulle gå för att komma till spårvagnen. Man tycker att det inte skulle varit så svårt att skylta upp vägen. (Om sådant är SL:s eller Lidingö stads ansvar vet jag inte. Men den ena skulle ju kunna stöta på den andra.) Jag hade guide, så jag kom rätt utan problem.
Passerade sedan från Lidingötåget till T-banan vid Ropsten. Där såg jag en liten pelare vid sidan av rulltrappan där alla som bytte färdmedel och hade Access-biljett ombads registrera sin fortsatta resa genom att hålla fram kortet. Varför? Skulle tro att lydnaden är närmare noll än 100 procent!
Finns det någon mer sådan pelare någon annan stans i SL-trafiken?
Allt är SL-trafik, eller upplevs i alla fall som sådant då SL-kort gäller och det åtminstone vid Nybroplan finns en SL-skylt med en båt på, snarlik den som funnits på Norrmalmstorg senaste månaderna när 7:an vände där.
Men väl avstigen på Lidingö var det ingen självklarhet hur man skulle gå för att komma till spårvagnen. Man tycker att det inte skulle varit så svårt att skylta upp vägen. (Om sådant är SL:s eller Lidingö stads ansvar vet jag inte. Men den ena skulle ju kunna stöta på den andra.) Jag hade guide, så jag kom rätt utan problem.
Passerade sedan från Lidingötåget till T-banan vid Ropsten. Där såg jag en liten pelare vid sidan av rulltrappan där alla som bytte färdmedel och hade Access-biljett ombads registrera sin fortsatta resa genom att hålla fram kortet. Varför? Skulle tro att lydnaden är närmare noll än 100 procent!
Finns det någon mer sådan pelare någon annan stans i SL-trafiken?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Troligen en relik från när Lidingö låg utanför zon A... Fungerade den överhuvudtaget?LÅ1 skrev:Passerade sedan från Lidingötåget till T-banan vid Ropsten. Där såg jag en liten pelare vid sidan av rulltrappan där alla som bytte färdmedel och hade Access-biljett ombads registrera sin fortsatta resa genom att hålla fram kortet. Varför? ...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Ja, jag höll fram kortet och den pep som det brukar göra vid spärrar och på bussar.roggek skrev:Troligen en relik från när Lidingö låg utanför zon A... Fungerade den överhuvudtaget?LÅ1 skrev:Passerade sedan från Lidingötåget till T-banan vid Ropsten. Där såg jag en liten pelare vid sidan av rulltrappan där alla som bytte färdmedel och hade Access-biljett ombads registrera sin fortsatta resa genom att hålla fram kortet. Varför? ...
Tilläggas skall att de som kommer in utifrån (gatan) måste passera en vanlig spärr för att komma in.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:36
- Ort: Saltsjöbaden - Stockholm
- Kontakt:
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Det är väl för att kunna aktivera vilande månadskort om inte konduktören har hunnit att göra det på Lidingöbanan. I en snar framtid så är det nog tänkt att den även ska dra pengar från laddad reskassa i Access (även i detta fall om konduktören inte hunnit med och vicera alla).
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Ett skäl är väl också att man vill få "gratis" statistik. Sådant där har det ju stått på exempelvis spårvagnarna i Göteborg i alla år, men inte har någon brytt sig där heller...
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Om man vill få statistik över antalet inpasserande är det väl både billigare och mer tillförlitligt att sätta upp en optisk räknare ur nån industrikatalog, än en sån där accessläsare som ingen använder mer än nödvändigt.spårlasse skrev:Ett skäl är väl också att man vill få "gratis" statistik. Sådant där har det ju stått på exempelvis spårvagnarna i Göteborg i alla år, men inte har någon brytt sig där heller...
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Det förstås, men man vill väl ha allt i samma system, och sådana där optiska räknare brukar ju inte vara direkt pålitliga (vilket väl förvisso inte access heller är i detta fall). Däremot om man kompletterar med annan "spärrräkning" kan man ju ändå ha accesstatistiken som ett slags referens.daniel_s skrev:Om man vill få statistik över antalet inpasserande är det väl både billigare och mer tillförlitligt att sätta upp en optisk räknare ur nån industrikatalog, än en sån där accessläsare som ingen använder mer än nödvändigt.spårlasse skrev:Ett skäl är väl också att man vill få "gratis" statistik. Sådant där har det ju stått på exempelvis spårvagnarna i Göteborg i alla år, men inte har någon brytt sig där heller...
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
En optisk räknare ur någon industrikatalog håller inte reda på hur många som åker på periodkort och fördelningen på periodkort samt hur många som åker på reskassa eller betalar på annat sätt (sms, enkelresa, remsa, eller låter andra betala)daniel_s skrev: Om man vill få statistik över antalet inpasserande är det väl både billigare och mer tillförlitligt att sätta upp en optisk räknare ur nån industrikatalog, än en sån där accessläsare som ingen använder mer än nödvändigt.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Dessutom kan den inte ihop med data från andra läsare ge statistik på hur folk verkligen reser (d.v.s. från A till B) utan säger bara att X personer reser på en viss plats.2763 skrev:En optisk räknare ur någon industrikatalog håller inte reda på hur många som åker på periodkort och fördelningen på periodkort samt hur många som åker på reskassa eller betalar på annat sätt (sms, enkelresa, remsa, eller låter andra betala)daniel_s skrev: Om man vill få statistik över antalet inpasserande är det väl både billigare och mer tillförlitligt att sätta upp en optisk räknare ur nån industrikatalog, än en sån där accessläsare som ingen använder mer än nödvändigt.
Den optiska räknaren är alltså bra för att t.ex avgöra vilken turtäthet det behövs i ett befintligt nät, men är oftast rätt usel för att svara på vilka eventuella förändringar på ett linjenät som är en bra idé.
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
För att återvända till ursprungsfrågan, innan pajkastningen började: Den där Accessläsaren fyller ingen som helst funktion. Möjligen skulle den göra det när reskassan införs, men inpasserade förutsätts ju ändå ha kommit antingen med Lidingöbanan eller genom spärren från Ropstensplan.LÅ1 skrev:Reste en omväg i dag. Från Nybroplan tog jag Sjövägen till bryggan Lidingö/Daénum, gick till hållplats AGA vid Lidingöbanan och åkte tillbaka in till stan via Ropsten.
Allt är SL-trafik, eller upplevs i alla fall som sådant då SL-kort gäller och det åtminstone vid Nybroplan finns en SL-skylt med en båt på, snarlik den som funnits på Norrmalmstorg senaste månaderna när 7:an vände där.
Men väl avstigen på Lidingö var det ingen självklarhet hur man skulle gå för att komma till spårvagnen. Man tycker att det inte skulle varit så svårt att skylta upp vägen. (Om sådant är SL:s eller Lidingö stads ansvar vet jag inte. Men den ena skulle ju kunna stöta på den andra.) Jag hade guide, så jag kom rätt utan problem.
Passerade sedan från Lidingötåget till T-banan vid Ropsten. Där såg jag en liten pelare vid sidan av rulltrappan där alla som bytte färdmedel och hade Access-biljett ombads registrera sin fortsatta resa genom att hålla fram kortet. Varför? Skulle tro att lydnaden är närmare noll än 100 procent!
Finns det någon mer sådan pelare någon annan stans i SL-trafiken?
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Tack! Inte så lätt att gissa, och inte ens en googling gav något!MWE skrev:Jamen förlåt, givetvis, givetvis. Verfifierad Betalande Passagerare.LÅ1 skrev:MWE skrev:VBP![]()
![]()

Tillbaka till stolpen med Access-läsare vid Ropsten! Har den funnits länge, eller är den nyuppsatt? Den såg hyfsad blank och ren ut vill jag minnas, så det tyder väl på att den inte funnits i flera år.
Någon vettig förklaring till dess existens har inte framkommit i tråden, eller har jag missat något? För även om man skall resa med respengar på kortet så borde det kunna ordnas på spårvagnen, eller ske vid inpasseringsspärrarna för de som kommer utifrån.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Den enda vettiga förklaringen är nog att den ingår i pilotprojektet med reskassan på Lidingö:LÅ1 skrev:Tillbaka till stolpen med Access-läsare vid Ropsten! Har den funnits länge, eller är den nyuppsatt? Den såg hyfsad blank och ren ut vill jag minnas, så det tyder väl på att den inte funnits i flera år.
Någon vettig förklaring till dess existens har inte framkommit i tråden, eller har jag missat något? För även om man skall resa med respengar på kortet så borde det kunna ordnas på spårvagnen, eller ske vid inpasseringsspärrarna för de som kommer utifrån.
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Pilottest ... a-Lidingo/
Och sedan blivit kvar...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 796
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Diskussionen om konduktörer och biljettvisering på lokalbanorna har fått en egen tråd:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=34560
mvh
Jourmaster
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=34560
mvh

Jourhavande forummoderator.
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Verkar rimligt!roggek skrev:Den enda vettiga förklaringen är nog att den ingår i pilotprojektet med reskassan på Lidingö:LÅ1 skrev:Tillbaka till stolpen med Access-läsare vid Ropsten! Har den funnits länge, eller är den nyuppsatt? Den såg hyfsad blank och ren ut vill jag minnas, så det tyder väl på att den inte funnits i flera år.
Någon vettig förklaring till dess existens har inte framkommit i tråden, eller har jag missat något? För även om man skall resa med respengar på kortet så borde det kunna ordnas på spårvagnen, eller ske vid inpasseringsspärrarna för de som kommer utifrån.
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Pilottest ... a-Lidingo/
Och sedan blivit kvar...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling