Spårakoff

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Inläggav bruse » ons 28 sep, 2005 11:31

JDS skrev:
bruse skrev:
Byggare Bob skrev:Vad är det som hindrar Djurgårdslinjen från att köra med samma koncept???
D v s någon form av svensk "Spårakoff" i vagn 700?
Utskänkningstillstånd och krånglig byråkrati?


Ja... det är ju farligt att ha kul i Sverige!


Det kanske det är, men inte förbjudet. En ölspårvagn trafikerade Djurgårdslinjen för några år sedan.

Varför är svenskarna så förtjusta i att klaga på Sverige? Sluta gnälla och gå och hugg ved i stället, om det nu är så förbaskat kallt :?


Kallt? Det är ju sommar fortfarande!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse
 
Inlägg: 9224
Blev medlem: fre 31 maj, 2002 7:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inläggav JDS » ons 28 sep, 2005 11:59

bruse skrev:Kallt? Det är ju sommar fortfarande!


SVENSK sommar ja... vadå? Sten? Glashus? Jaså, jaha. Okej då.
JDS
 

Inläggav Johan Wahlstedt » ons 28 sep, 2005 22:27

bruse skrev:
bark skrev:
leifd skrev:Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. ...


Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.


Va? Vad jag vet har väl Spårakoff världens första spårvagnstoalett. Har det skett en ändring där?


Bild
Jodå, och såhär ser den ut...
/Johan
Johan Wahlstedt
 
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 12:03
Ort: Solna

Inläggav David » ons 28 sep, 2005 22:57

JDS skrev:
bruse skrev:
Byggare Bob skrev:Vad är det som hindrar Djurgårdslinjen från att köra med samma koncept???
D v s någon form av svensk "Spårakoff" i vagn 700?
Utskänkningstillstånd och krånglig byråkrati?


Ja... det är ju farligt att ha kul i Sverige!


Det kanske det är, men inte förbjudet. En ölspårvagn trafikerade Djurgårdslinjen för några år sedan.

Varför är svenskarna så förtjusta i att klaga på Sverige? Sluta gnälla och gå och hugg ved i stället, om det nu är så förbaskat kallt :?

Tack JDS! Äntligen någon som tycker som jag!
Så länge folk klagar över tristess och tar för givet att allt i Sverige är tråkigt så kommer dom själva alltid att ha den uppfattningen med följd att det blir just tråkigt. Vi andra som vågar ha kul märker ju att Sverige är helt fantastiskt och att det finns en massa andra glada människor här! :D

Kom loss för fasen å ha lite kul!
David
 
Inlägg: 253
Blev medlem: mån 13 jun, 2005 12:43
Ort: Jakobsberg

Inläggav Andy » ons 28 sep, 2005 23:18

bruse skrev:
bark skrev:
leifd skrev:Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. ...


Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.


Va? Vad jag vet har väl Spårakoff världens första spårvagnstoalett. Har det skett en ändring där?


Tja, det er jeg ikke så sikker på, noen som veit når Spårakoff vognen ble bygd om?

SM90 321 (nåværende M30 100) hadde dette i 1995 hvis jeg ikke husker feil!

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3493
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:35
Ort: Oslo

Inläggav Byggare Bob » tor 29 sep, 2005 7:14

Andy skrev:Tja, det er jeg ikke så sikker på, noen som veit når Spårakoff vognen ble bygd om?

SM90 321 (nåværende M30 100) hadde dette i 1995 hvis jeg ikke husker feil!

Andreas


Enligt denna sida:
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/hist ... f/koff.htm
så var vagnen ombyggd och klar(?) 12 maj 1995.
(Vore kul om någon kunde översätta texten i artikeln)
Byggare Bob
 
Inlägg: 2076
Blev medlem: tis 03 aug, 2004 18:32

Inläggav Andy » tor 29 sep, 2005 8:39

Byggare Bob skrev:
Andy skrev:Tja, det er jeg ikke så sikker på, noen som veit når Spårakoff vognen ble bygd om?

SM90 321 (nåværende M30 100) hadde dette i 1995 hvis jeg ikke husker feil!

Andreas


Enligt denna sida:
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/hist ... f/koff.htm
så var vagnen ombyggd och klar(?) 12 maj 1995.
(Vore kul om någon kunde översätta texten i artikeln)


321 hadde sin premiere i August 1995 hvis jeg ikke husker feil, så det ser ut som om Spårakoff vognen var noen måneder tidligere ute!

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3493
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:35
Ort: Oslo

Inläggav Piirka » tor 29 sep, 2005 9:14

Byggare Bob skrev:
Enligt denna sida:
http://www.raitio.org/historia/koff/koff.htm
så var vagnen ombyggd och klar(?) 12 maj 1995.
(Vore kul om någon kunde översätta texten i artikeln)


Resumé över utvalda delar av texten:

koff.htm skrev:
Tiedotusvälineille esiteltiin 12.5.1995 Vallilan varikoilla uusi ravintolaraitiovaunu 175...


Spårakoffen presenterades för media fredagen den 12 maj 1995 och sattes följande dag i trafik på "långa linjen" Mikaelsgatan - Brunnsgatan - Mannerheimvägen - Alexandersgatan - Unionsgatan - Salutorget - Norra Esplanaden - Katarinagatan - Snellmansgatan - Elisabetsgatan - Kajsaniemigatan -Vilhelmsgatan - Mikaelsgatan. Vagn 15 ombyggdes from den 12 januari tidigare samma år till vagn 175 (det nya vagnsnumret antydde då 175-årsjubileet för ett visst Helsingforsiskt ölbryggeri).

En kort historik för vagn 15
    - mottogs av HST den 23 oktober 1959 såsom den sista 4-ax. motorvagn (vagn 30 i systerserien levererades 4 månader tidigare)
    - 29 sittpl. + 69 ståpl. + förare + konduktör/-is = 100 pers (med tillstånd för överbelastning med totalt max 150 personer tillfälligtvis)
    - i början av 1960-talet togs eldonet vid framkopplet, tryckluftsventilen för fjärrmanövrering av saxbygeln och sandningslådans värmeapparat bort
    - var ordinarevagn för tur 35 (linje 4) år 1969 och 1974 (och säkert både före och mellan dessa årtal, kring 1974-75 ersattes till en stor del boggievagnarna av ledvagnar på fyran)
    - försommaren 1979 byggdes vagnen om till enmansdrift
    - i början av 1980-talet togs konduktörsbåsen bort och trafikant: 31 sittpl + 57 ståpl. + förare = 89 (i tillfällig överbelastning max 133) personer
    - Trafikerade de sista åren (1992-1995) före ombyggnaden på linjerna 1, 1A, 2 och 6


koff.htm skrev:TEKNIIKKA


Under ombyggnaden togs all inredning (inklusive innertak och innerpanelen) bort. På boggierna gjordes en storrevision; de målades, hjulringarna byttes ut till nya och fjädringen byttes ut. Underredet rostasanerades och målades. Mittdörrarna togs bort och ersattes av nya smala fönster. Den ena fönsterramen togs från vagnens dörrfria sida från det stället där toaletten nu finns och den andra likadana från vagn 6 (som tagits ur trafik år 1993). Fönsterglasen byttes ut mot nya med en mörkare nyans. Viss teknisk apparatur flyttades 10-20 cm pga vatten- och avloppsrörsinstallation i underredet. En WC-tank på 140 liter installerades. Överflödiga golvluckor togs bort. Frontlyktan byttes ut mot två nya lyktor.
Mindre bucklor i karossen kittades och vagnen rödmålades i april. Valda delar av korgen och alla de synliga delarna av underredet målades svart. Reklamteksterna och vagnsnumren tejpades på korgen.

koff.htm skrev:VARUSTEET

Linjeskyltarna bak och på sidorna av vagnen har tre rullar var. På varje rulle finns: (blank), 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, (blank), A, B, N, S, T, V, X, (blank), A, B, P, R, U, (blank). Med den främre linjeskylten skyltas det: (blank), Koeajo Provtur, Sightseeing, Kiertoajelu Rundtur, Restaurant, Ravintola Restaurang, Varattu Reserverad, Yksityinen Privat, Tilausajo Abonnerad, Sinebrychoff, (blank). Linjeskyltarna är fjärrmanövrerade.
Ölet kyls ned med en hjälpinverter på 380 V AC. I den fd brunnen för mittdörrarna har en friskvattentank med pump installerats. Om vagnen används vid låga utetemperaturer bör toaletten spolas var 10:e minut pga risk för (djup)fryst kiss och bajs. 24 sittplatser (+ 1 i toaletten :wink: ) + 6 ståplatser + förare + bartender = 32 + 1 i toaletten totalt

Piirka
Senast redigerad av Piirka lör 08 dec, 2007 17:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Piirka
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Toiletter i sporvogne

Inläggav Svend Christensen » tor 29 sep, 2005 10:27

Jeg har et genoptryk af et amerikansk sporvejsleksikon fra 1911. Der i findes flere annoncer fra firmaer, der leverer toiletter til indbygning i sporvogne. Der må altså allerede dengang have været mange vogne med toilletter, sikkert ikke mindst til de lange interurban-linjer, hvor man også havde sovevogne og restaurantvogne.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Svend Christensen
 
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 15 okt, 2002 13:20

Inläggav LÅ1 » lör 01 okt, 2005 1:31

Johan Wahlstedt skrev:
bruse skrev:
bark skrev:[quote="leifd"]Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. ...


Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.


Va? Vad jag vet har väl Spårakoff världens första spårvagnstoalett. Har det skett en ändring där?


Bild
Jodå, och såhär ser den ut...[/quote]

bruse frågade om det skett en ändring! Det ser i alla fall ut att finnas en änd-ring, som på bilden är i uppfällt läge! :roll:
(Kunde inte låta bli! :oops: )
LÅ1
 
Inlägg: 13193
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inläggav Björn J. » lör 01 okt, 2005 8:10

Bild

Såvitt jag vet är M30 100 den ända(!) svenska spårvagnen med toa... eller hur var det med ölvagnen i Peking? Och "svenska".... och inte den enda utländska vagnen i Göteborg heller, och så säger alla att vagn 100 är unik.
Den lär iallfall vara världens enda(!) PLC styrda toalett... En del ändringar har ju skett under årens lopp, just nu försöker två forumdeltagare iallafall att få vagnen i skick så att man kan köra den också.

På bilden ovan så har herrar elingenjörer uträttat en del grundläggande behov i elsystemet, en del kabel har lagts i därför avsedda rännor, en hel del annan kabel har eliminerats.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.
 
Inlägg: 2624
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 21:30
Ort: Härlanda

Inläggav bark » lör 01 okt, 2005 22:44

Björn J. skrev:eller hur var det med ölvagnen i Peking?


Som jag tidigare försökte få fram så saknades den. Det är, om jag förstått det rätt, samma vagn som gästspelade på Djurgårdslinjen.
bark
 

Inläggav Johan Wahlstedt » sön 02 okt, 2005 14:57

bark skrev:
Björn J. skrev:eller hur var det med ölvagnen i Peking?


Som jag tidigare försökte få fram så saknades den. Det är, om jag förstått det rätt, samma vagn som gästspelade på Djurgårdslinjen.


Det stämmer, Norrköpings ölvagn gästade djurgårdslinjen för något år sedan.
/Johan
Johan Wahlstedt
 
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 12:03
Ort: Solna

Inläggav Björn J. » mån 03 okt, 2005 20:23

Johan Wahlstedt skrev:
bark skrev:
Björn J. skrev:eller hur var det med ölvagnen i Peking?


Som jag tidigare försökte få fram så saknades den. Det är, om jag förstått det rätt, samma vagn som gästspelade på Djurgårdslinjen.


Det stämmer, Norrköpings ölvagn gästade djurgårdslinjen för något år sedan.


Jasså det var så illa då...
Jag har upplevt problemet på nära håll, då jag varit konduktör på exempelvis 208, och då man haft krögare med på ab, och det serverats en hel del att dricka... en och annan gäst har velat kissa ut genom dörren, en undrade om vi kunde stanna för pinkepaus i Chalmerstunneln, de flesta klarade inte av att hålla sig ända till dasset i Långedragslingan...
Jag vet att kringboende runt vissa hållplatser och vändslingor med lagom lummig växtlighet inte gillar att det luktar urin därstädes... så det kan vara problematiskt att be passagerarna att hålla sig...
Äldre gentlemen med förmodade prostataproblematik har det svårast.
Dessa kan ju inte heller få urinera ut genom vagnsdörren, om nu det tillåtits, då vare sig kastlängd eller varaktighet i elevation på eliminiationen skulle medge detta.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.
 
Inlägg: 2624
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 21:30
Ort: Härlanda

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster