Spårakoff

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Spårakoff

Inläggav Johan Wahlstedt » tis 16 aug, 2005 23:53

Var i Helsingfors i helgen och passade på att ta en öl runt stan..

Bild
..med "Spårakoff".

Bild
Intresset verkar vara stort..

Bild
Konduktörsbåset har kompletterats med ölkranar..

Bild
Inredning.

Bild
Öl.

Bild
Barhäng.

Bild
Fönsterbord.

Bild
Längst fram på toaletväggen(!) sitter en monitor med förarperspektiv.

Bild
Och så var vi tillbaks vid Järnvägstorget igen.
/Johan
Johan Wahlstedt
 
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 12:03
Ort: Solna

Inläggav Mikael Karlsson » ons 17 aug, 2005 7:26

En trevlig upplevelse! Spårvagnen kan vara bra till mycket. Skulle vara något för Göteborg och kanske även Norrköping.

Mikael
Mikael Karlsson
 
Inlägg: 1229
Blev medlem: ons 10 dec, 2003 9:33

Inläggav Lars Stegenius » ons 17 aug, 2005 13:44

Mikael Karlsson skrev:En trevlig upplevelse! Spårvagnen kan vara bra till mycket. Skulle vara något för Göteborg och kanske även Norrköping.

Mikael


Norrköping har väl en vagn ombyggd till rullande servering plus en matchande släpvagn inredd med bastu. Det tåget hälsade på på Djurgårdslinjen för några år sedan. Vad har hänt med det? Det var visst något problem med reklammålningen (för ett ölmärke).

//Lars S
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1858
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 17:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inläggav Björne » ons 17 aug, 2005 13:59

Skulle ju vara rätt trevligt med tex M30 100 som öl-vagn här i stan :) Lackerad i Staropramens färger eller kanske Pilsner Urquell!
Björne
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: mån 04 aug, 2003 17:25
Ort: Götet

Re: Spårakoff

Inläggav Piirka » tor 18 aug, 2005 0:20

Johan Wahlstedt skrev:Konduktörsbåset har kompletterats med ölkranar..


Bardisken på Sporakoff/Spårakoff har aldrig fungerat som en konduktörsbås då vagnen rullade som vagn 15 före ombyggnaden till en rullande pub. Okej, man kan vara petnoga och påstå att han eller hon som serverar öl/fika/läsk är en konduktör iom att det kostar 7 euro att dricka ombord på vagnen.

I början av 1980-talet blev vagn 15 av med konduktörsbåsen (iom enmansbetjäning), en soffa för två trafikanter ersatte tomrummet. På http://www.raitio.org/historia/koff/koff.htm kan man se hur inredningen såg ut före borttagandet av konduktörsplatsen. Bilden i mitten av sidan visar att båsen var mindre än den nuvarande bardisken.

:) Piirka
Senast redigerad av Piirka lör 08 dec, 2007 17:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Piirka
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inläggav 7 Tynnered » tor 18 aug, 2005 4:02

Björne skrev:Skulle ju vara rätt trevligt med tex M30 100 som öl-vagn här i stan :)
Hur står det till med den vagnen?
7 Tynnered
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån 16 maj, 2005 23:51

Inläggav Olle » tor 18 aug, 2005 7:56

Björne skrev:Skulle ju vara rätt trevligt med tex M30 100 som öl-vagn här i stan :) Lackerad i Staropramens färger eller kanske Pilsner Urquell!


...... varför inte Mariestad som faktiskt ligger närmare och är en hyfsat bra öl för att vara svensk.

8) lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3201
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Inläggav Björne » tor 18 aug, 2005 10:50

7 Tynnered: Det går framåt men långsamt. Vad jag vet finns ingen riktig tidsplan för när vagnen kan vara ute och rulla igen. TonyM kanske vet mera då han är mer insatt än vad jag är.

Olle: Det ska ju vara Tjeckisk öl. Inte bara för att det är den bästa ölen i världen utan att den faktiskt också är den godaste. Man måste ju värna om vagnens ursprung.

"Världens bästa öl kommer från Tjeckien och ingen annanstans smakar en öl bättre än i Prag.
Välkommen att ta del av några tips till några av de bästa vatten-, förlåt, ölhålen i Prag."

från hemsidan: http://hem.passagen.se/larsdson/page40.html
Björne
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: mån 04 aug, 2003 17:25
Ort: Götet

Inläggav leifd » tor 18 aug, 2005 12:59

Lars Stegenius skrev:
Mikael Karlsson skrev:En trevlig upplevelse! Spårvagnen kan vara bra till mycket. Skulle vara något för Göteborg och kanske även Norrköping.

Mikael


Norrköping har väl en vagn ombyggd till rullande servering plus en matchande släpvagn inredd med bastu. Det tåget hälsade på på Djurgårdslinjen för några år sedan. Vad har hänt med det? Det var visst något problem med reklammålningen (för ett ölmärke).

//Lars S



Det projektet var nog kanske "lite för bra".
Omständigheterna med bl.a. "oseriös ledning", rättsligt efterspel m.m. fick det projektet att ta stopp. Det stoppades alltså av dåvarande entreprenörens högsta ledning, såtillvida att endast ingångna avtal följdes, därefter ingen aktivitet. Detta fram till det entreprenörsbyte som skedde sommaren 2004, därefter har Connex opererat vagnen (ej bastuvagnen) i en mindre omfattning.
Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. För man måste ju vara medveten om att den här typen av verksamhet är nog inte lätt att få trafikföretag att satsa pengar i, om det inte går minst jämt upp.

Vad gäller vagnarna, så är M94 71 trafikduglig och i bra skick, rullar då och då på beställning. Släpen, bastuvagnen 119 och reservdelen 120, står i vagnhallen och är väl i princip till salu för den som så önskar. Vad gäller 119 så vill säkert de sponsorer som äger inredningen ha något för denna, annars tror jag nog kommunen släpper vagnarna för i princip inget, bara de hämtas från platsen.

//Leif D
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4271
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Spårakoff

Inläggav Byggare Bob » tor 18 aug, 2005 17:01

Johan Wahlstedt skrev:Var i Helsingfors i helgen och passade på att ta en öl runt stan..


Bild
Konduktörsbåset har kompletterats med ölkranar..

Längst fram på toaletväggen(!) sitter en monitor med förarperspektiv.



En liten teknisk fråga.

Finns det då två stora tankar under vagn 175, dels för det som skall inmundigas, och dels det som blir restprodukter efter öl, och som skall ut...?

För jag misstänker väl, att man inte släpper ut det på gatorna under färd :shock:
Byggare Bob
 
Inlägg: 2076
Blev medlem: tis 03 aug, 2004 18:32

Re: Spårakoff

Inläggav Piirka » tor 18 aug, 2005 18:31

Byggare Bob skrev:En liten teknisk fråga.

Finns det då två stora tankar under vagn 175, dels för det som skall inmundigas, och dels det som blir restprodukter efter öl, och som skall ut...?

För jag misstänker väl, att man inte släpper ut det på gatorna under färd :shock:


Två tankar? Varför det? Det räcker ju med rör från toan till tanken och rör från tanken till kranarna ;) Nä, skämt åsido. Den ena tanken töms ur och den andra tanken fylls på då 175:n står i depån.

:P Piirka
Användarvisningsbild
Piirka
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inläggav ollesn » fre 19 aug, 2005 11:32

Med en "spårenkorva" skulle man kunna hålla ned storleken på tankarna.

:? lle.

(är jag utloggad??)
ollesn
 

Inläggav Kantorn » fre 19 aug, 2005 12:16

Björne skrev:7 Tynnered: Det går framåt men långsamt. Vad jag vet finns ingen riktig tidsplan för när vagnen kan vara ute och rulla igen. TonyM kanske vet mera då han är mer insatt än vad jag är.

Olle: Det ska ju vara Tjeckisk öl. Inte bara för att det är den bästa ölen i världen utan att den faktiskt också är den godaste. Man måste ju värna om vagnens ursprung.

"Världens bästa öl kommer från Tjeckien och ingen annanstans smakar en öl bättre än i Prag.
Välkommen att ta del av några tips till några av de bästa vatten-, förlåt, ölhålen i Prag."

från hemsidan: http://hem.passagen.se/larsdson/page40.html

Tips på två andra städer:
Plzen, som har gett namn åt Pilsner, varifrån Pilsener Urquell kommer.
Ceske Budejovice, varifrån Budweisser kommer.
Jag har varit på genomresa i båda dessa städer (med min fru, på bröllopsresa) men ingen av oss dricker öl...
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7207
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inläggav BaardB » fre 19 aug, 2005 14:07

Olle skrev:
Björne skrev:Skulle ju vara rätt trevligt med tex M30 100 som öl-vagn här i stan :) Lackerad i Staropramens färger eller kanske Pilsner Urquell!


...... varför inte Mariestad som faktiskt ligger närmare och är en hyfsat bra öl för att vara svensk.

8) lle.

Holder med deg Olle på dette. Mariestad er nok et av de beste svenske ølsortene, og på en øl-trikk i Sverige bør man ha svensk øl.
Användarvisningsbild
BaardB
 
Inlägg: 1792
Blev medlem: fre 06 sep, 2002 6:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!

Inläggav bark » tis 27 sep, 2005 22:56

leifd skrev:Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. ...


Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.
bark
 

Inläggav bruse » ons 28 sep, 2005 8:08

bark skrev:
leifd skrev:Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. ...


Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.


Va? Vad jag vet har väl Spårakoff världens första spårvagnstoalett. Har det skett en ändring där?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse
 
Inlägg: 9224
Blev medlem: fre 31 maj, 2002 7:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inläggav Anders Norén » ons 28 sep, 2005 8:31

bruse skrev:
bark skrev:
leifd skrev:Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. ...


Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.


Va? Vad jag vet har väl Spårakoff världens första spårvagnstoalett. Har det skett en ändring där?


Nja, det var väl M94 71 (Norrköpings pubvagn) som skribenten avsåg.

Anders
Anders Norén
 
Inlägg: 1215
Blev medlem: lör 24 aug, 2002 15:56
Ort: Förorten

Inläggav Byggare Bob » ons 28 sep, 2005 8:37

Vad är det som hindrar Djurgårdslinjen från att köra med samma koncept???
D v s någon form av svensk "Spårakoff" i vagn 700?
Utskänkningstillstånd och krånglig byråkrati?
Byggare Bob
 
Inlägg: 2076
Blev medlem: tis 03 aug, 2004 18:32

Inläggav bruse » ons 28 sep, 2005 10:15

Byggare Bob skrev:Vad är det som hindrar Djurgårdslinjen från att köra med samma koncept???
D v s någon form av svensk "Spårakoff" i vagn 700?
Utskänkningstillstånd och krånglig byråkrati?


Ja... det är ju farligt att ha kul i Sverige!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse
 
Inlägg: 9224
Blev medlem: fre 31 maj, 2002 7:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inläggav JDS » ons 28 sep, 2005 11:29

bruse skrev:
Byggare Bob skrev:Vad är det som hindrar Djurgårdslinjen från att köra med samma koncept???
D v s någon form av svensk "Spårakoff" i vagn 700?
Utskänkningstillstånd och krånglig byråkrati?


Ja... det är ju farligt att ha kul i Sverige!


Det kanske det är, men inte förbjudet. En ölspårvagn trafikerade Djurgårdslinjen för några år sedan.

Varför är svenskarna så förtjusta i att klaga på Sverige? Sluta gnälla och gå och hugg ved i stället, om det nu är så förbaskat kallt :?
JDS
 

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster