Sida 1 av 1

Gammalt Sverigebesök... på Lidingö?!

InläggPostat: ons 23 okt, 2002 19:38
av Bussmicke
Bild

SL79/2 137 vid Aga 17/8 1994.
Minns inte vad den gjorde på Lidingö!
Nån som vet?
MN

137

InläggPostat: ons 23 okt, 2002 19:49
av Andy
Hei!
Enda et flott bilde!

Regner med at den var der som en eller annen reklame for AEG eller no!

Er Aga hovedbasen for Lidingö banen?

Andreas

InläggPostat: ons 23 okt, 2002 19:54
av Bussmicke
Ja, i byggnaden till höger har de sin vagnhall.
Men jag blev som sagt inte klok på vad den gjorde på Lidingö.

InläggPostat: ons 23 okt, 2002 20:54
av AeroSol
...

InläggPostat: ons 23 okt, 2002 20:58
av AeroSol
Bussmicke skrev:Men jag blev som sagt inte klok på vad den gjorde på Lidingö.

En vild gissning:
Testkörning av olika spårvagnstyper för tvärbanans räkning? Eller var upphandlingen redan klar 1994?

Grattis till Elittiteln förresten!

InläggPostat: ons 23 okt, 2002 21:08
av Andy
Hei!
Som je gtidligere sa, så er det vell kansje at AEG vil vise fram en vogn med moderne kjøreutrustning!

Er det vendesløyfer (Slingar) på denne banen?

137 går jo egentlig like bra bakover som forover, men det er ikke behagelig å rangere disse vognene langt da det ikke er førersete i bakdelen!

Andreas

137

InläggPostat: ons 23 okt, 2002 21:20
av BaardB
1994 var det året 137 var utlånt til Djurgårdslinjen, det samme året som Oslo feiret sine 100 år med elektrisk drift. Etter at den var ferdig på Djurgården ble den fraktet til Lidingöbanan. Nøyaktig med hvilken (offesiell) årsak det var husker jeg ikke, men man ville nå forsøke noe moderne materiell. Jeg var selv i Stockholm på den tiden, og første dag den ble kjørt var jeg på Lidingø. Det var sjefen for Lidinøbanen selv, nåværende sjef for tub 1, som kjørte, og han hadde mange spørsmål om vognen. Jeg kjørte selv en tur, med reisende ombord, for å demonstere kjøreteknikk mv for ham. Den hadde snuten mot sentrum, så tilbake kjørte vi tom (og vi som er vant med å kjøre stående synes det er helt greit!).


Baard

InläggPostat: ons 23 okt, 2002 21:31
av Bussmicke
Gick den i trafik som linje 21 eller utanför tidtabellen?

137

InläggPostat: ons 23 okt, 2002 21:49
av BaardB
Utenfor, den kunne bare ha med reisende mot Ropsten.

InläggPostat: tor 24 okt, 2002 5:44
av TimK
Andy skrev:Hei!
Som je gtidligere sa, så er det vell kansje at AEG vil vise fram en vogn med moderne kjøreutrustning!

Er det vendesløyfer (Slingar) på denne banen?

137 går jo egentlig like bra bakover som forover, men det er ikke behagelig å rangere disse vognene langt da det ikke er førersete i bakdelen!

Andreas


Nej, det finns inga vändslingor på Lidingöbanan. I båda ändarna slutar banan i "stickspår", tre i Ropsten och (1994) ett i Gåshaga. (Nu finns det två spår vid den nya ändstationen Gåshaga brygga, öppnad 2001.)

Kuriosa: Trots att det bara fanns ett spår var Gåshaga klassad som station.

Mvh Tim

InläggPostat: fre 25 okt, 2002 9:20
av Andy
TimK skrev:
Andy skrev:Hei!
Som je gtidligere sa, så er det vell kansje at AEG vil vise fram en vogn med moderne kjøreutrustning!

Er det vendesløyfer (Slingar) på denne banen?

137 går jo egentlig like bra bakover som forover, men det er ikke behagelig å rangere disse vognene langt da det ikke er førersete i bakdelen!

Andreas


Nej, det finns inga vändslingor på Lidingöbanan. I båda ändarna slutar banan i "stickspår", tre i Ropsten och (1994) ett i Gåshaga. (Nu finns det två spår vid den nya ändstationen Gåshaga brygga, öppnad 2001.)

Kuriosa: Trots att det bara fanns ett spår var Gåshaga klassad som station.

Mvh Tim


Hei!
Finnes det noe sted på nettet et linjekart over Lidingö banen?

Andreas

InläggPostat: fre 25 okt, 2002 9:27
av Erland
Gå in på SL:s hemsida

http://www.sl.se/trafik/

och välj Kartor

/Erland

InläggPostat: fre 25 okt, 2002 11:55
av Kristofer
Eller direkt till kartan i pdf-format:
http://www.sl.se/ficktid/karta/vinter/vLid.pdf

InläggPostat: lör 26 okt, 2002 21:48
av Stefan N
Eller varför inte på denna sida.... :D
http://www.lidingobanan.tk