GS "bananteknik" 143 och 142 Mäte-Marit

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

GS "bananteknik" 143 och 142 Mäte-Marit

Inläggav Björn J. » sön 20 okt, 2002 16:58

Bild

Jag har några bider här på Mäte-Marit och hennes partner.
Försökte sälja dem till "Svensk Gamtidning" men dom ville inte ha dem...
Bara att konstatera att Paparazzis tjänar mer än spårvägsfotografer. :P

Bild

Alla bilderna är exponerade idag vid 15.15-tiden.
Som ni ser så håller gårdagens snö på att töa bort.

Bild

Här är en bild på panelen, den har fått belysning och en del knappar har fått svensk text.

Bild

Denna bild är inte särskillt bra, svårt att fotografera sådana här långa objekt på stökiga bakgårdar. Men hopas ni kan bilda er en uppfattning hur detta mättåg ser ut.

Återstår att se om "Mr. Ross" får måla trikken gul.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.
 
Inlägg: 2624
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 21:30
Ort: Härlanda

Du overgår deg selv!

Inläggav Andy » sön 20 okt, 2002 17:50

Hei!
Dette var bildene jeg ventet på, tenkte du på meg når du tok bildene eller?

Hvor er disse bildene tatt?
Er det du som er ute og Cruser med 142 og 143?

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3483
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:35
Ort: Oslo

Inläggav Björn J. » sön 20 okt, 2002 17:58

Klart att jag tänkte på dig Andy, och dina trikk kompisar i Norge!

Bilderna är tagna med digitalkamera, Olympus Camedia C3000.
Hög upplösning, förminskade i ett bildbeh.prg till mellan 40-60%.
Räcker det svaret?

Nej jag har "Cruise control"
Jag är inte anställd av GS.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.
 
Inlägg: 2624
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 21:30
Ort: Härlanda

Større bilder?

Inläggav Andy » sön 20 okt, 2002 18:10

Hei Björn!
Du har ikke mulighet til å sende meg orginalbildene i e-post?

Andy
andreaar@online.no
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3483
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:35
Ort: Oslo

Inläggav Björn J. » sön 20 okt, 2002 18:19

Vi tar denna diskussion på e-post!

891mm@gothnet.nu

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.
 
Inlägg: 2624
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 21:30
Ort: Härlanda

Inläggav Bussmicke » sön 20 okt, 2002 21:40

Vilken Littera får 143 i Göteborg?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås

Inläggav Björn J. » sön 20 okt, 2002 22:28

Bussmicke skrev:Vilken Littera får 143 i Göteborg?


Gissningsvis M332.

Bj.
Senast redigerad av Björn J. mån 21 okt, 2002 7:00, redigerad totalt 1 gång.
Vadå jag dyster?
Björn J.
 
Inlägg: 2624
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 21:30
Ort: Härlanda

Inläggav bruse » sön 20 okt, 2002 22:34

Björn Johansson (BJ) skrev:Gissningsvis M32.


Det går väl inte, det är väl upptaget av de kommande italienarna?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse
 
Inlägg: 9225
Blev medlem: fre 31 maj, 2002 7:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: GS "bananteknik" 143 och 142 Mäte-Marit

Inläggav Bobjörk » sön 20 okt, 2002 22:40

Björn Johansson (BJ) skrev:
Bild

Här är en bild på panelen, den har fått belysning och en del knappar har fått svensk text.
Bj.


Ungefär såhär ser 210:ans panel ut, förutom att vi inte har knapp för skenbroms och sandning... vi har pedal har jag för mig... men vi har också satt dit svenska etiketter på vissa ställen :-)
Bantekniker
Bobjörk
 
Inlägg: 1779
Blev medlem: tor 19 sep, 2002 14:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

S-83

Inläggav BaardB » sön 20 okt, 2002 22:58

Jonas skrev:Ungefär såhär ser 210:ans panel ut...


Yes, alle S-83 ser slik ut - det er orginalpanelet :!:

Jonas skrev:...vi inte har knapp för skenbroms och sandning... vi har pedal har jag för mig... men vi har också satt dit svenska etiketter på vissa ställen


Pedal på venstre fot er også orginalt. At svensker må bytte etiketter sier mer om svenskene enn nordmennene... :lol:
M25 i Oslo gikk leeeenge med svenske skilt; på sikringene er de vel der fortsatt...
Men nå er det snart helt slutt.

hilsen Baard
S-83 og M-25 fører
Användarvisningsbild
BaardB
 
Inlägg: 1792
Blev medlem: fre 06 sep, 2002 6:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!

Re: S-83

Inläggav Andy » sön 20 okt, 2002 23:53

Baard Belsaas skrev:
Jonas skrev:Ungefär såhär ser 210:ans panel ut...

Yes, alle S-83 ser slik ut - det er orginalpanelet :!:


Det som ikke var på SM-83 orgnalt var den røde store knappen for nødbrems på venstre side på panelet, denne husker jeg at det hang et oppslag om at denne skulle monteres i alle SM-83 vogner, oppslaget var datert 5.9.1997

Men, er det noen som kan svare meg på poenget med de to lysene rett over panelet?

Som det kan se ut her, så er pedalen for fjernet.......... noen spessiel grunn til dette?
Standarisering med andre Göteborg vogner?

Baard Belsaas skrev:
Jonas skrev:...vi inte har knapp för skenbroms och sandning... vi har pedal har jag för mig... men vi har också satt dit svenska etiketter på vissa ställen


Pedal på venstre fot er også orginalt. At svensker må bytte etiketter sier mer om svenskene enn nordmennene... :lol:
M25 i Oslo gikk leeeenge med svenske skilt; på sikringene er de vel der fortsatt...
Men nå er det snart helt slutt.

hilsen Baard
S-83 og M-25 fører


Det sitter svenske skilt på sikringene fortsatt + at det er svensk tekst i rangeringskontrolleren!
Det står fortsatt på svensk i noen av apparatkassen under vognene!
Det er også på minst en av vognene tekst over et av vinduene på midtplatformen hvor det står noe om ikke å lene seg ut av vinduet......

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3483
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:35
Ort: Oslo

Inläggav Björn J. » mån 21 okt, 2002 6:58

bruse skrev:
Björn Johansson (BJ) skrev:Gissningsvis M332.


Det går väl inte, det är väl upptaget av de kommande italienarna?


Slant på tangenterna... menade M33 men jag har ingen aning.
Kanske finns det ett gannalt ledigt littera.

Bj
Vadå jag dyster?
Björn J.
 
Inlägg: 2624
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 21:30
Ort: Härlanda

Inläggav 2763 » mån 21 okt, 2002 7:30

Björn Johansson (BJ) skrev:
bruse skrev:
Björn Johansson (BJ) skrev:Gissningsvis M332.


Det går väl inte, det är väl upptaget av de kommande italienarna?


Slant på tangenterna... menade M33 men jag har ingen aning.
Kanske finns det ett gannalt ledigt littera.

Bj

Troligvis får den inget littera alls, även om jag personligen skulle kunna få för mig att föreslå en blandning av Göteborgs och Stockholmslittera i frågan vilket då ger: M23z eller möjligen AM23z fast då blandar vi in två stycken litterasystem från göteborg och ett från den kungliga hufvudlandstingskommunen.

Vidare så kan jag notera att det varit en hel del debatt om sand och skenbroms. Knapparna är uppsatta för att vi normalt har detta knappledes i Göteborg. Dock är fotpedalen för sand och skenbroms inte borttagen, tvärtom - den tidigare, defekta, pedalen är bytt mot en likadan ny som dessutom fungerar :wink:
(Dessutom har utsignalen kvar sin fotpedal - vi har dock inte satt upp en skylt vid pedalen där det står utsignal)

Belysningen av pulpeten finns givetvis för att det är bra att kunna läsa instrumenteringen även då det är mörkt. Så länge lamporna i knapparna lyser oavsett om knappen är påverkad eller ej så kan det finnas bruk för belysningen.

Bytet av knappglasen till diton med svensk text är ett sätt att göra trikken mer hemtrevlig för oss svenskar, nästa steg är handknypplade gardiner, så frågan är vems "hyggefaktor" det säger mest om - vår eller er :roll: :wink:

För övrigt är det bara på pulpeten som texten är bytt, jag hotade igår med att ta fram vår Dymo och sätta över vid glädjepinnen så att Kjør och Brems skulle ersatts med Körsel och Bromsning. Likaledes är takpanelen vid förarplatsen fortfarande på bokmål och likaså texterna vid säkringspulten och i rangerkontrollern.



M.v.h.
Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inläggav Andy » mån 21 okt, 2002 10:45

TonyM skrev:
Björn Johansson (BJ) skrev:
bruse skrev:[quote="Björn Johansson (BJ)"]Gissningsvis M332.


Det går väl inte, det är väl upptaget av de kommande italienarna?


Slant på tangenterna... menade M33 men jag har ingen aning.
Kanske finns det ett gannalt ledigt littera.

Bj

Troligvis får den inget littera alls, även om jag personligen skulle kunna få för mig att föreslå en blandning av Göteborgs och Stockholmslittera i frågan vilket då ger: M23z eller möjligen AM23z fast då blandar vi in två stycken litterasystem från göteborg och ett från den kungliga hufvudlandstingskommunen.

Vidare så kan jag notera att det varit en hel del debatt om sand och skenbroms. Knapparna är uppsatta för att vi normalt har detta knappledes i Göteborg. Dock är fotpedalen för sand och skenbroms inte borttagen, tvärtom - den tidigare, defekta, pedalen är bytt mot en likadan ny som dessutom fungerar :wink:
(Dessutom har utsignalen kvar sin fotpedal - vi har dock inte satt upp en skylt vid pedalen där det står utsignal)

Belysningen av pulpeten finns givetvis för att det är bra att kunna läsa instrumenteringen även då det är mörkt. Så länge lamporna i knapparna lyser oavsett om knappen är påverkad eller ej så kan det finnas bruk för belysningen.

Bytet av knappglasen till diton med svensk text är ett sätt att göra trikken mer hemtrevlig för oss svenskar, nästa steg är handknypplade gardiner, så frågan är vems "hyggefaktor" det säger mest om - vår eller er :roll: :wink:

För övrigt är det bara på pulpeten som texten är bytt, jag hotade igår med att ta fram vår Dymo och sätta över vid glädjepinnen så att Kjør och Brems skulle ersatts med Körsel och Bromsning. Likaledes är takpanelen vid förarplatsen fortfarande på bokmål och likaså texterna vid säkringspulten och i rangerkontrollern.



M.v.h.
Tony[/quote]

Hei!
Trur at den defekte sand / skinnebrems pedalen var en av grunnene til at vognen ble hensatt i Oslo, som den nest siste SM-83 som gikk i trafikk!

Har man gjort noe med tyfonen på vognen da (trykluftstyrt utsignal......)

Unskyld at jeg sier det Tony, men blir det ikke j*****g stygt med alle de DYNO stripene i vogna?

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3483
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:35
Ort: Oslo

Inläggav Björn J. » mån 21 okt, 2002 11:00

Sedan har ju ett relä som kopplade bort skenbromsarna vid långsammare hastighet än 5 km/h tagits bort. Undrar varför ett sådant fanns?

Den automatiska och tillika pnematiska "knock out backspegeln" har fått en ny styrfunktion.

Dymotejp är snyggt!
Vadå jag dyster?
Björn J.
 
Inlägg: 2624
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 21:30
Ort: Härlanda

Inläggav Bobjörk » mån 21 okt, 2002 11:40

Ser nu att ni i Göteborg har bytt glas på öppna- och stängknapparna (framdörr), det har inte vi här i Stockholm! Vi har kvar Luk, F och allt vad det heter. Sen har vi alla högtalarknappar kvar, nu hare ju tagit bort dom för att sätta dit sand- och skenbromsknapparna :-). Vet inte riktigt vart vi har dymotejp, men det finns nånstans...

Vår lufthvissla (tyfon) finns kvar, men den får inte användas (hur det följs låter jag vara osagt ;-))
Bantekniker
Bobjörk
 
Inlägg: 1779
Blev medlem: tor 19 sep, 2002 14:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inläggav 2763 » mån 21 okt, 2002 11:44

Andy skrev:[
Unskyld at jeg sier det Tony, men blir det ikke j*****g stygt med alle de DYNO stripene i vogna?

Andreas

Frågan är också hur seriös jag var när jag hotade med att göra det....

Men modern dymotejp kan faktiskt göras riktigt snygg.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inläggav Björn J. » mån 21 okt, 2002 12:16

TonyM skrev:
Men modern dymotejp kan faktiskt göras riktigt snygg.

/Tony


Heter "Lectra tag" finns i flera olika färger med olika typsnitt etc.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.
 
Inlägg: 2624
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 21:30
Ort: Härlanda

Inläggav 2763 » mån 21 okt, 2002 12:22

Björn Johansson (BJ) skrev:
TonyM skrev:
Men modern dymotejp kan faktiskt göras riktigt snygg.

/Tony


Heter "Lectra tag" finns i flera olika färger med olika typsnitt etc.

Bj.

LetraTag är väl ett reducerat format för hemmabruk om jag inte missminner mig.

Jonas M. Bobjörk skrev:Ser nu att ni i Göteborg har bytt glas på öppna- och stängknapparna (framdörr), det har inte vi här i Stockholm! Vi har kvar Luk, F och allt vad det heter. Sen har vi alla högtalarknappar kvar, nu hare ju tagit bort dom för att sätta dit sand- och skenbromsknapparna

Högtalarknapparna finns kvar, det är radioknapparna som är borttagna.
(Möjligen har högtaleriknapparna flyttats.)

Knapparna med F finns också kvar.

Dessutom tillkommer en knapp "Pulpetbelysning"
Växelstyrningsfunktionen är givetvis göteborgiserad så att man kan välja vänster eller höger.

Tyfonen finns kvar, om jag känner förstemekanikern rätt. (Den fungerade utmärkt förut åtminstone)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inläggav Björn J. » mån 21 okt, 2002 12:27

TonyM skrev:
Tyfonen finns kvar, om jag känner förstemekanikern rätt. (Den fungerade utmärkt förut åtminstone)

/Tony


Jag kan intyga, forfarande ett spår av lomhördhet och viss reversibel (hoppas iallafall det) tinnitus efter att ha varit alltför nära tyfonen.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.
 
Inlägg: 2624
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 21:30
Ort: Härlanda

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Exabot [Bot] och 3 gäster