Prov med spårvagn på Saltsjöbanan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Prov med spårvagn på Saltsjöbanan

Inläggav Olle S » fre 18 okt, 2002 20:04

Bild

Man har ju redan provat att köra spårvagn på Saltsjöbanan med gott resultat, så det är väl bara att kapa benen på plattformarna och en natt och sätta igång att köra med A32 påföljande dag.
Olle S
 

Inläggav webmaster » fre 18 okt, 2002 20:08

Bäste Olle S.

Var vänlig klona dig inte! Skriv bara under en profil.
http://www.ss.se/forum/rules.php#21

Logga in med ditt användarnamn och lösenord som du själv valt.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarvisningsbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
 
Inlägg: 386
Blev medlem: tor 30 maj, 2002 13:01
Ort: /dev/null

Inläggav Jocke » fre 18 okt, 2002 22:08

Nu finns det ett litet galleri med fler av Olles bilder från SSLidJ 16 besök, på min sida:

http://medlem.spray.se/saltsjobanan/ovr ... ilder.html

(Till Olle: Tolkade som om det var Ok att lägga upp bilderna, meddela mig annars, så tar jag bort dem.)
/Jocke
Jocke
 
Inlägg: 380
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 16:58
Ort: Märsta

16

Inläggav BaardB » fre 18 okt, 2002 23:54

Hvordan kom vogn 16 seg dit?

/Baard
Användarvisningsbild
BaardB
 
Inlägg: 1792
Blev medlem: fre 06 sep, 2002 6:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!

Inläggav AeroSol » lör 19 okt, 2002 2:14

Hvordan kom vogn 16 seg dit?

Kan inte ha varit med annat än lastbilstrailer.
När målades Lidingövagnarna om? Var det så sent som 1994?
Användarvisningsbild
AeroSol
 
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 04 okt, 2002 21:51
Ort: Rönninge, Stockholm

Inläggav Bobjörk » lör 19 okt, 2002 18:13

Hade det funnis anslutning till Värtan med hamnspår hade man kunnat köra hela vägen (efter diesellok)
Bantekniker
Bobjörk
 
Inlägg: 1779
Blev medlem: tor 19 sep, 2002 14:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

!

Inläggav Daniel L » lör 19 okt, 2002 18:22

....
Senast redigerad av Daniel L tor 06 feb, 2003 17:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Daniel L
 
Inlägg: 340
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:40
Ort: Vallentuna

Inläggav Bussmicke » sön 27 okt, 2002 2:43

AeroSol skrev:
Hvordan kom vogn 16 seg dit?

Kan inte ha varit med annat än lastbilstrailer.
När målades Lidingövagnarna om? Var det så sent som 1994?


När jag tog min första bild på Lidingöbanan 1990 var det bara blå och blå/vita
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7842
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås

Re: Prov med spårvagn på Saltsjöbanan

Inläggav Bussmicke » sön 27 okt, 2002 2:45

Olle S skrev:Man har ju redan provat att köra spårvagn på Saltsjöbanan med gott resultat, så det är väl bara att kapa benen på plattformarna och en natt och sätta igång att köra med A32 påföljande dag.


Nej, usch hemska tanke. Nej SB ska köras med riktiga tåg oavsett om det är fd. T - vagnar eller inte. Har svårt att tänkamig att sprv. skulle va nå´t, då bör man köra 3-multipel för att täcka vad 6 vagnar gör idag, eller?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7842
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås

Re: Prov med spårvagn på Saltsjöbanan

Inläggav Bobjörk » sön 27 okt, 2002 10:48

Bussmicke skrev:
Nej, usch hemska tanke. Nej SB ska köras med riktiga tåg oavsett om det är fd. T - vagnar eller inte. Har svårt att tänkamig att sprv. skulle va nå´t, då bör man köra 3-multipel för att täcka vad 6 vagnar gör idag, eller?


Ungefär så ja. Även om jag pratat med nån som hävdade 2 stycken. Han menade att man inte behövde räkna fällsäten i SB:s vagnar "För att där satt ingen". Då menade jag att man inte behövde räkna dom i A32 heller.
Sen kan visserligen A32 ta fler stående, men: Folket i Saltsjöbaden kräver att få sitta. Får dom stå hela den långa biten mellan Slussen och Henriksdal så klagar dom till den stackars konduktören. Man förbättrar inte trafik genom att ta bort "folkets" sittplatser.
Bantekniker
Bobjörk
 
Inlägg: 1779
Blev medlem: tor 19 sep, 2002 14:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inläggav PerGH » sön 27 okt, 2002 13:05

AeroSol skrev:
Hvordan kom vogn 16 seg dit?

Kan inte ha varit med annat än lastbilstrailer.
När målades Lidingövagnarna om? Var det så sent som 1994?



Bilden föreställer den sista motorvagnen från SSLidJ i ursprungligt skick nämligen vagn 16. Tillsammans med manövervagn 34 från norra banan utgjorde den det sista bruna tåget 1986. Därefter deponerades de hos spårvägssällskapet och skänktes slutligen till detta.

16 var på turné i Stockholmsområdet 1994. Den drog runt tillsammans med 17 på SSLidJ vid 80 års firandet. Därefter spenderade den sommaren på Djurgårdslinjen. Kommer inte ihåg exakt när den var på Saltis men det var i vart fall under denna turné.

Lidingös vagnar moderniserades en smula i mitten av 1980-talet. De fick nya dörrar som manövrerades av föraren, hel vindruta och målades i de nya spårtrafikfärgerna.

Vagn 17 som är banans museivagn har återfått sin ursprungliga färgsättning men har kvar bladdörrar och hel framruta.
PerGH
 
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 20:38

Re: Prov med spårvagn på Saltsjöbanan

Inläggav leifd » sön 27 okt, 2002 13:38

Jonas M. Bobjörk skrev:
Bussmicke skrev:
Nej, usch hemska tanke. Nej SB ska köras med riktiga tåg oavsett om det är fd. T - vagnar eller inte. Har svårt att tänkamig att sprv. skulle va nå´t, då bör man köra 3-multipel för att täcka vad 6 vagnar gör idag, eller?


Ungefär så ja. Även om jag pratat med nån som hävdade 2 stycken. Han menade att man inte behövde räkna fällsäten i SB:s vagnar "För att där satt ingen". Då menade jag att man inte behövde räkna dom i A32 heller.
Sen kan visserligen A32 ta fler stående, men: Folket i Saltsjöbaden kräver att få sitta. Får dom stå hela den långa biten mellan Slussen och Henriksdal så klagar dom till den stackars konduktören. Man förbättrar inte trafik genom att ta bort "folkets" sittplatser.



Frågan är väl vad som är tåg och vad som är spårvagn.
På den här bilden finns ett exempel
Bild
Samma vagntyp i statsmiljö
Bild
Tror nog att Nacka-borna gärna skulle åka så här på sin järnväg.
Bild
En terminal som dessa inne i Stockholms city eller vid Slussen vore väl inte heller fel ?
Bild
Bild
Och spårvagnarna eller tågen kan ju självklart köras ut i "terrängen" också
Bild
Bild

Bilderna är länkade från:
The European Railway Picture Gallery
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/trams/pix.html

//Leif D
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4250
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Inläggav AeroSol » sön 27 okt, 2002 14:48

Duovagnar? (De kan alltså köras på både järnvägsräls och spårvägsräls.)
Användarvisningsbild
AeroSol
 
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 04 okt, 2002 21:51
Ort: Rönninge, Stockholm

Inläggav Bobjörk » sön 27 okt, 2002 16:15

Ja, eller så kan man ha nåt som liknar A32 fast mer "förorts-A32".

För jag meddelade bara fakta. Folk vill sitta, annars blir dom sura och gnälliga, och vill inte betala... typ ;) :D
Bantekniker
Bobjörk
 
Inlägg: 1779
Blev medlem: tor 19 sep, 2002 14:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inläggav leifd » sön 27 okt, 2002 17:04

Jonas M. Bobjörk skrev:Ja, eller så kan man ha nåt som liknar A32 fast mer "förorts-A32".

För jag meddelade bara fakta. Folk vill sitta, annars blir dom sura och gnälliga, och vill inte betala... typ ;) :D


Visst ja glömde de, befolkningen i "Fjollträsk " är ju så där.
Men på de bilder jag länkade, är ju faktiskt i högsta grand förortsvagnar.
Och så måste dom ju förståss se ut som en stockholmsvagn, de är ju väldigt viktigt förståss (0 A32) !

Personligen så tycker jag ju att dessa tyska vagnar är både snyggare och har t.ex. mycket föredömmliga skyltar, vilket väl ingen kan beskylla A32 för.

//Leif D
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4250
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Inläggav Bussmicke » mån 28 okt, 2002 2:38

Man kan ju börja med att klämma dit linjenummer, bara en ren slöhet att inte skylta det på A32/C20.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7842
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster