Moderna släpvagnar.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Moderna släpvagnar.

Inläggav Olle » fre 18 okt, 2002 16:50

Dessa moderna släpvagnar finns i Rostock och jag fann dem behagliga att åka med. Lite konstiga sätesplaceringar för att passa alla hjulanordningar eftersom de voro låggolvvagnar. Finns det fler exempel på moderna låggolvs släpvagnar?

Bild

Denna vagn återfann jag vid vagnhallen i Rostock.

Bild

En Tatra KT4D med en låggolvs släpvagn vid Altentor. Bakom den ser man en låggolvs ledvagn. Jag slås av den skillnad det är att uppleva de östtyska städerna så här 25 år efter att jag var där första gången. Här hade man 1976 just lagt ned den linje som vi här ser viker av från linjen till Hauptbahnhof. Det rasslade då fram Gotha trevagnståg blandat med fyraxliga ledvagnar med dåliga gångegenskaper på dessa gator, mellan svarta fasader och gråklädda DDR-medborgare. Nu kan man tacka den tiden för att man dels inte rev upp spårvägarna och dels för de svarta fasader som inte revs de heller och nu glimar som guld överallt i staden.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Bobjörk » fre 18 okt, 2002 20:52

Gillar blandningen av gammalt och nytt (alltså T4D:n kontra släpet). nå som skulle vara kul är ett ledat släp... kanse ett motoriserat sådant...

Fantiserar bara...
Bantekniker
Bobjörk

Inläggav Mr. Burns » lör 19 okt, 2002 13:43

När moderniseringen av M21 i Göteborg var på idéstadiet var det tal om två olika lösningar på golvhöjsproblemet. Den ena har vi sett rulla på gatorna i några år nu. Den andra var att låta bygga låggolvssläp att hänga efter M21.

Tycker man valde den tveklöst bästa lösningen. Släpen hade nästan fått vara permanent tillkopplade för att turen alltid skulle få ett låggolvsutrymme. På så sätt föll den enda fördel som släplösningen möjligen hade; flexibiliteten.

/Michael
Mr. Burns

Axelföljd??

Inläggav Björn J. » lör 19 okt, 2002 18:23

Dessa låggolvsvagnar på bilderna, har dom möjligen enkelaxelboggier eller är det tvåaxliga boggier, eller möjligen boggier utan axlar eller hur kan det tänkas se ut innanför de snygga "fender skirtsen"?

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Återgå till Spårtrafik (bilder)