Blandade vårbilder från SL-området

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Blandade vårbilder från SL-området

Inläggav Persson » sön 31 maj, 2020 18:50

Under denna säregna vår har jag, liksom många andra, rest långt mindre med kollektivtrafiken än vanligtvis. I stället har det blivit ett antal utflykter med två- och fyrhjulsfordon, vilket gett tillfälle att fotografera stan och dess omgivningar ur för mig nya vinklar. Här några nedslag i SL-området från april och maj — med fordon ur olika generationer och diverse byggnader från olika epoker.

Bild
Tåg på väg mot Stockholms östra lämnar Ekskogens hållplats. Här står efterkrigstidens betongstolpar ännu kvar. De röda byggnaderna är en f.d. träförädlingsfabrik.

Bild
Tåg mot Österskär bromsar in i Täby centrum.

Bild
Enebybergs hållplats, där vägkorsningen ska byggas om till planskild sådan. Den tjusiga väntkuren lär då rivas.

Bild
Invid tvärbanans ramp upp mot Gullmarsplan har kontorshuset Sthlm 01 byggts.

Bild
Tåg mot Hässelby med C20 2049 främst lämnar Gullmarsplan med Skanskvarn i bakgrunden.

Bild
Längs den slingrande Skarpnäckslinjen mellan Hammarbyhöjden och Gullmarsplan.

Bild
Vid Hammarbyhallen med station Blåsut i bakgrunden.

Bild
Ett Norsborgståg på Söderströmsbron som för närvarande är under renovering.

Bild
Så förflyttar vi oss åter norrut: ett tvärbanetåg som nalkas sin slutstation Solna.

Bild
På gränsen mellan Danderyd och Solna, på bron över Stocksundet, ses här ett tåg mot Fruängen med C14 1301 främst.

Bild
Avslutningsvis ett tåg mot Kungsträdgården som just lämnat Kista. C15 1272 främst.
Persson

Re: Blandade vårbilder från SL-området

Inläggav Kantorn » tis 02 jun, 2020 10:34

Fantastiska bilder! Vissa delar av Stockholm ser annorlunda ut nu jämfört med sist jag var på de aktuella platserna. T ex kan jag inte minnas husen vid Täby Centrum från när jag åkte Roslagsbanan därstädes senast... det var visst 1980... Tiden går...
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Re: Blandade vårbilder från SL-området

Inläggav Persson » tis 02 jun, 2020 12:28

Kantorn skrev:Fantastiska bilder! Vissa delar av Stockholm ser annorlunda ut nu jämfört med sist jag var på de aktuella platserna. T ex kan jag inte minnas husen vid Täby Centrum från när jag åkte Roslagsbanan därstädes senast... det var visst 1980... Tiden går...

Stort tack! Ja, det byggs på många ställen – och det är ju vettigt att bygga där kollektivtrafiken redan är utbyggd, kan man tycka. De nya bostadshusen kring Täby centrum har vuxit fram de senaste fem åren, och betydligt fler hus håller på att byggas ett stenkast därifrån, på den f.d. galoppbanan. Denna nya stadsdel ska heta Täby park – återstår att se om hpl Galoppfältet också får detta namn så småningom.
Persson

Återgå till Spårtrafik (bilder)