"Ur Lenas Skräplåda"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

"Ur Lenas Skräplåda"

Inläggav 1 » tis 12 maj, 2020 21:39

Vi är väl fortfarande några överlevare som pysslar med fotografering. Och då menar jag ”riktig fotografering”, där bilder sparas ner, väljs ut, photoshoppas, arkiveras digitalt, kanske printas ut och sorteras in på lämpligt sätt samt kanske t.o.m. hamnar i album och andra lättillgängliga beskådningsplatser.

Jag förmodar att dessa proffs liksom jag, har en ”skräplåda” där man dumpar bilder, som kanske är mindre bra, men ändock innehåller något av värde. Eller också vet man inte i vilket ”arkivfack” bilden skall sorteras in i eller varför bilden över huvud taget skall sparas.

Man har inte hjärta att dumpa bilden i ”runda arkivet” utan stoppar den i ”skräplådan”, där den kan ligga till sig 50 år eller så!

Rätt kul att röra runt i den svällande ”skräplådan” och fundera över när man tog bilden och kanske speciellt varför … ?

Sedan var det i mitt ”photoliv” en period av många år med negativ färgfilm. Jag lämnade in rullen med kanske 36 exponeringar och fick tillbaka 36 bilder. Valde ut kanske 10 – 15 bilder som omsorgsfullt klistrades in i album. Resten hamnade i en gigantisk mängd prydliga registerlådor av plast.

Jag har inte en susning vad jag skall göra av dessa lådor som fyller hyllorna i en halv garderob. Törhända flytta över dem till en flyttkartong som jag diskret ställer utanför dörren till det nya eleganta arkivet i Malmköping …. ? Ungefär som man fordom placerade oönskade spädbarn i en korg utanför dörren till en okänd familj.

I alla händelser tycker jag att denna uppfiskade bild är rätt kul i ”Corona-tider”. Inget tvåmeters säkerhetsavstånd – här gäller det att fläska på om man skall med. Med två fokuserade madammer i varje av plattformens tre dörröppningar kan inte kondisen stänga och föraren få klarsignal. Och här var det kontant betalning och biljett till varje pax! Svettigt!
1958-05-SS-linje-3-Haga-Söd.jpg
1958-05-SS-linje-3-Haga-Söd.jpg (118.31 KiB) Visad 2807 gånger

Hälsar / Lena
Användarvisningsbild
1

Re: "Ur Lenas Skräplåda"

Inläggav Stefan Widén » ons 13 maj, 2020 7:37

Verkar ha vart en otroligt vacker slinga... med Hagaparken som nästan växer in i den eller slingan i parken... :D

Då det begav sig antar jag att man hade omröstning och vilken slinga som var vackrast (eller möjligen diggablast)

Så vilken slinga var vackrast?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav 1 » ons 13 maj, 2020 23:46

Stefan Widén skrev: Då det begav sig antar jag att man hade omröstning och vilken slinga som var vackrast (eller möjligen diggablast) Stefan

Nja, nu befinner oss i en tid året innan SSS grundades år 1959. Och de som lite senare skulle utföra "Ett enastående arbete" (som SSS Minnesskrift 1959 - 2009 heter) var bara spårvagnsintresserade småknattar i en löst sammansatt grupp som hade gamla Spårvägsmuséet i Norrstationen som samlingspunkt. Och jag hade precis fyllt 18 år och betraktades säkert som vördnadsbjudande gammal. :P

Inte kan jag påminna mig att det någonsin runt tekopparna inne i museichefen Öiarssons tjänsterum diskuterades "Vändslingors skönhet". Och grundordet "Digga" användes nog mest i jazzmusikkretsar.

Men vi hade bra koll på vad som hände och skulle hända inom vårt intresseområde. Och det var ju inte så kul, där linje 15 skulle ersättas med SJ-bussar den 1 september 1959. Året därpå den 27 juni började stympningen av linje 3 som avkortades till Högalid - Norra Bantorget.
1958-5-Haga-(3).jpg
1958-5-Haga-(3).jpg (84.48 KiB) Visad 2641 gånger

Man kan väl påstå att detta blev starten på de "linjefotograferingar" som tyvärr kanske inte genomfördes på ett optimalt sätt enär åldersgruppen kanske delvis värnade om sina bilder. Bildskatter som delvis skingrats under de drygt 60 år som förflutit.

Men visst finns det alltid någon form av charm och skönhet i en vändslinga. Just Haga Södra med sin lummighet var ju lite speciell.
1958-5-Haga.jpg
1958-5-Haga.jpg (103.67 KiB) Visad 2641 gånger

Icke att förglömma den vackra kioskbyggnaden som skymtar i bakgrunden.
Haga-Södra-Vänthall-och-kio.jpg
Haga-Södra-Vänthall-och-kio.jpg (89.23 KiB) Visad 2641 gånger

"Världens Vackraste Spårvagn" gör sig bra även ute i skogen!
1958-05-Haga-(2).jpg
1958-05-Haga-(2).jpg (116.93 KiB) Visad 2641 gånger

Hälsar / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav Hechtwagen » tor 14 maj, 2020 15:54

1 skrev:
Stefan Widén skrev: Då det begav sig antar jag att man hade omröstning och vilken slinga som var vackrast (eller möjligen diggablast) Stefan

Nja, nu befinner oss i en tid året innan SSS grundades år 1959. Och de som lite senare skulle utföra "Ett enastående arbete" (som SSS Minnesskrift 1959 - 2009 heter) var bara spårvagnsintresserade småknattar i en löst sammansatt grupp som hade gamla Spårvägsmuséet i Norrstationen som samlingspunkt. Och jag hade precis fyllt 18 år och betraktades säkert som vördnadsbjudande gammal. :P

Inte kan jag påminna mig att det någonsin runt tekopparna inne i museichefen Öiarssons tjänsterum diskuterades "Vändslingors skönhet". Och grundordet "Digga" användes nog mest i jazzmusikkretsar.

Men vi hade bra koll på vad som hände och skulle hända inom vårt intresseområde. Och det var ju inte så kul, där linje 15 skulle ersättas med SJ-bussar den 1 september 1959. Året därpå den 27 juni började stympningen av linje 3 som avkortades till Högalid - Norra Bantorget.
1958-5-Haga-(3).jpg

Man kan väl påstå att detta blev starten på de "linjefotograferingar" som tyvärr kanske inte genomfördes på ett optimalt sätt enär åldersgruppen kanske delvis värnade om sina bilder. Bildskatter som delvis skingrats under de drygt 60 år som förflutit.

Men visst finns det alltid någon form av charm och skönhet i en vändslinga. Just Haga Södra med sin lummighet var ju lite speciell.
1958-5-Haga.jpg

Icke att förglömma den vackra kioskbyggnaden som skymtar i bakgrunden.
Haga-Södra-Vänthall-och-kio.jpg

"Världens Vackraste Spårvagn" gör sig bra även ute i skogen!
1958-05-Haga-(2).jpg

Hälsar / Lena

Jag skulle inte bry mig om inte stockholmsmustangerna och A29 var så jävla snygga!

Nu blir man ju liksom helt absorberad av bilder likt dessa!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Harald » tor 14 maj, 2020 17:32

Så uppstår frågan varför 15E är skyltad Hornsplan. Rimligen är den på väg hem till Brännkyrka. Vad var orsaken till extravagnen f.ö. Fotboll, kanske?
Harald

Inläggav C12C3C3C12 » tor 14 maj, 2020 18:07

Harald skrev:Så uppstår frågan varför 15E är skyltad Hornsplan. Rimligen är den på väg hem till Brännkyrka. Vad var orsaken till extravagnen f.ö. Fotboll, kanske?

Jag funderade på samma sak, kanske hem till Brännkyrkahallen men borde den inte vara skyltad 3E även om 10:an vände på Hornsplan nuvarande Hornstull, kanske vände där innan den tog en vända tillbaka till Sundbyberg.

Hann i alla fall åka med L15 innan den lades ner samt kommer ihåg när L3 dundrade nerför Upplandsgatan innan den avkortades från Röda Torget, kommer ihåg "Rälsbussen" som mest hade H15 som fordon som ersatte L3 till Hornstull.
Senast redigerad av C12C3C3C12 fre 15 maj, 2020 3:34, redigerad totalt 1 gång.
C12C3C3C12

Inläggav Harald » tor 14 maj, 2020 19:27

Där ser man hur minnet kan bedra. Trean gick Upplandsgatan.
Harald

Inläggav Stefan Widén » tor 14 maj, 2020 19:34

C12C3C3C12 skrev:
Harald skrev:Så uppstår frågan varför 15E är skyltad Hornsplan. Rimligen är den på väg hem till Brännkyrka. Vad var orsaken till extravagnen f.ö. Fotboll, kanske?

Jag funderade på samma sak, kanske hem till Brännkyrkahallen men borde den inte vara skyltad 3E även om 10:an vände på Hornsplan nuvarande Hornstull, kanske vände där innan den tog en vända tillbaka till Sundbyberg.

Hann i alla fall åka med L15 innan den lades ner samt kommer ihåg när L3 dundrade nerför Västmannagatan innan den avkortades från Röda Torget, kommer ihåg "Rälsbussen" som mest hade H15 som fordon som ersatte L3 till Hornstull.

När det var match på Råsunda körde man upp vagnar från hallar som hade vagnar till övers. Sen kördes de till olika ställen i stan, några vände kanske åter för ett nytt lass men de flesta gick direkt in i hallen. Därav att en A29 var skyltad Hornsplan då den sen gick till Brännkyrka. detta finns beskrivet i 15s häfte om jag inte minns fel.

En slinga som jag tycker ser "vacker" ut är Vanadisplan, Idag undrar man hur slingan fick plats men det var väl tajta radier kan tänkas. Annars lär väl 2:ans vid Karlaplan även ligga bra till.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav C12C3C3C12 » tor 14 maj, 2020 20:48

Harald skrev:Där ser man hur minnet kan bedra. Trean gick Upplandsgatan.

Oops my bad, det var ju några år sedan så jag valde mellan Upplandsgatan samt Västmannagatan, den gick ju inte som L5 samt L15 i Dalagatan, konstigt nog kommer jag inte ihåg L9 som gick på Dalagatan.
Senast redigerad av C12C3C3C12 tor 14 maj, 2020 22:43, redigerad totalt 1 gång.
C12C3C3C12

Inläggav 1 » tor 14 maj, 2020 22:15

Stefan Widén skrev:En slinga som jag tycker ser "vacker" ut är Vanadisplan, Idag undrar man hur slingan fick plats men det var väl tajta radier kan tänkas. Annars lär väl 2:ans vid Karlaplan även ligga bra till. Stefan

Eftersom intresset för "Vändslingors Estetik" tydligen uppvaknat efter 61 år, kan jag ju presentera Vanadisplan. Och nej, nog fick slingan plats och något kurvgnissel kan jag inte minnas:
1965-02-Vanadisplan.jpg
1965-02-Vanadisplan.jpg (102.58 KiB) Visad 2505 gånger

Visst borde Karlaplan aspirera på en pallplats. Törhända med en extrabonus p.g.a. den närliggande kiosken som sålde lösglass i frasiga strutar.
1960-07-Karlaplan.jpg
1960-07-Karlaplan.jpg (126.42 KiB) Visad 2505 gånger

Dock vill jag påstå att den "absolut fulaste" vändslingan torde vara Roslagstulll:
1965-02-Roslagstull.jpg
1965-02-Roslagstull.jpg (84.11 KiB) Visad 2505 gånger

Hälsar / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav C12C3C3C12 » tor 14 maj, 2020 22:42

C12C3C3C12 skrev:
Harald skrev:Där ser man hur minnet kan bedra. Trean gick Upplandsgatan.

Oops my bad, det var ju några år sedan så jag valde mellan Upplandsgatan samt Västmannagatan, den gick ju inte som L5 samt L15 i Dalagatan, konstigt nog kommer jag inte ihåg L9 som gick på Dalagatan.

Vid närmare eftertanke så vidhåller jag Upplandsgatan, Västmannagatan ligger ju mittimellan Upplandsgatan och Dalagatan, så nära varandra byggde man väl inte spårvägar. Ska vi låta domaren ärade Numero Uno avgöra saken?
C12C3C3C12

Inläggav 1 » tor 14 maj, 2020 23:37

C12C3C3C12 skrev:Vid närmare eftertanke så vidhåller jag Upplandsgatan, Västmannagatan ligger ju mittimellan Upplandsgatan och Dalagatan, så nära varandra byggde man väl inte spårvägar. Ska vi låta domaren ärade Numero Uno avgöra saken?

Och domaren meddelar:

Dalagatan: linje 5, 9 samt 15

Upplandsgatan: linje 3

Törhända kan det uppstå en viss förvirring att från Dalagatan ner till Norra Bantorget slingrade sig linjerna i en S-kurva några enstaka kvarter via Wallingatan samt en snutt av Västmannagatan.

Ex Officio / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav C12C3C3C12 » fre 15 maj, 2020 3:44

För att öka förvirringen så tänkte jag Upplandsgatan men skrev Västmannagatan, har korrigerat det i mitt första inlägg så både Harald och jag mindes rätt. Kära Numero Uno fortsätt att visa gamla bilder, tror att Harald också uppskattar det.

Gick klass 1 i Alviks skola 1956, brukade stå och hänga vid staket, titta ner på Vinkelboda samt 12:ans bro där Ängbyvagnarna i 3-vagnarståg kom dundrande ner till Alvik. Föga visste jag då att jag skulle både köra 12:an samt jobba på ställverket i Alvik :)

Sedan envisades föräldrarna att flytta till Grimsta 1957, brukade cykla till Vällingby posten för att spana in Spångahallen, hade jag tur så kom en tunnelvagn med vagnbjörn dit.
C12C3C3C12

Inläggav daniel_s » fre 15 maj, 2020 5:54

1 skrev:Dock vill jag påstå att den "absolut fulaste" vändslingan torde vara Roslagstulll:
1965-02-Roslagstull.jpg

Hälsar / Lena

Va? Med sjöutsikt och allt! Observera bl a värtabanans smäckra viadukt som vidmakthåller en ”vacker vy” ner mot vattnet.

Att sen Brunnsviken väl på den tiden kanske mera var en stinkande giftpöl än nån bellmansk idyll, det må väl vara hänt!

Konstigt bara att det dräller av A29:or på dina bilder. Det är ingen som har berättat för mig att de gick på sådär många linjer #kränkt
daniel_s

Inläggav Harald » fre 15 maj, 2020 7:51

När jag arbetade på SS/SL undrade jag lite över att Trafikhandboken innehöll regler om A29 framförande på platser i innerstaden där de inte gick, men nu förstår jag varför. :D

1 skrev:Dock vill jag påstå att den "absolut fulaste" vändslingan torde vara Roslagstulll:

Då begränsar du dig till Stockholm antar jag. Annars är den helt chanslös mot Mölndals centrum.

Bild

F.ö. tycker jag nog att Danvikstull slår Roslagstull.

Bild
Bild från Spårvägsmuseet.http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=51050
Harald

Inläggav Stefan Widén » fre 15 maj, 2020 11:51

Harald skrev:När jag arbetade på SS/SL undrade jag lite över att Trafikhandboken innehöll regler om A29 framförande på platser i innerstaden där de inte gick, men nu förstår jag varför. :D

Då begränsar du dig till Stockholm antar jag. Annars är den helt chanslös mot Mölndals centrum.

Bild

F.ö. tycker jag nog att Danvikstull slår Roslagstull.

Bild
Bild från Spårvägsmuseet.http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=51050

Trodde du skulle visa bild från Frölunda.. :D avseende den fulaste....fast är klart efter som den ligger helt i underjorden så blir ju ingen störd av den.
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav 643 » fre 15 maj, 2020 12:45

daniel_s skrev:
1965-02-Roslagstull.jpg

Hälsar / Lena

Va? Med sjöutsikt och allt! Observera bl a värtabanans smäckra viadukt som vidmakthåller en ”vacker vy” ner mot vattnet.

Att sen Brunnsviken väl på den tiden kanske mera var en stinkande giftpöl än nån bellmansk idyll, det må väl vara hänt!

Konstigt bara att det dräller av A29:or på dina bilder. Det är ingen som har berättat för mig att de gick på sådär många linjer #kränkt

Nästan alla bilder med A29 på onormala platser under 1900-talet torde vara tagna i samband med SSS-utfärden i februari 1965 :D
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Harald » fre 15 maj, 2020 13:01

Jag tänkte på Frölunda, men av lätt insedda skäl har jag inte någon bild av den slingan.
Harald

Inläggav C12C3C3C12 » fre 15 maj, 2020 20:43

643 skrev:
Nästan alla bilder med A29 på onormala platser under 1900-talet torde vara tagna i samband med SSS-utfärden i februari 1965 :D

L1 lades ju ner 1964, innan dess var det morsning & goodbye med L2 samt L5, många gator var det som blev spårvagnslösa, det gick ju i alla fall att göra stora rundturen med vissa avstickare.
C12C3C3C12

Inläggav 1 » sön 17 maj, 2020 21:56

Tackar för trevlig respons på "återanvändning" av fynd i "skräplådan"!

Man skall ju göra ett avslut innan ursprungsämnet "kantrar" och jag kände vibbs att vi var på väg in i "Vändslingedebatten".

I nämnda "låda", fanns det en bild som kommer mig att tänka på Werner & Werners "det går lika bra med selleri".

Transkriberar jag detta uttalande, tror jag att kvällens, troligtvis trötta passagerare, som packar ihop sig på extravagnen 3E, tycker att "det går lika bra med en A12" - bara vi kommer hem.
Haga-Södra.jpg
Haga-Södra.jpg (82.56 KiB) Visad 2153 gånger

Natti, natti / Lena
Användarvisningsbild
1

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)