"Knäppa Knappar"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

"Knäppa Knappar"

Inläggav 1 » fre 17 apr, 2020 10:48

Såsom jag konstaterat tidigare...:
1 skrev:En icke försumbar fördel med att vara i "karantän som högrisk objekt" (gammal och skör .... :) ) är att tid gives att städa upp på skrivbord, hyllor och diverse förvaringslådor.

Till detta existentiella konstaterande, kunde jag förgången dag även tillägga en egenskapad aforism: "Den som städar - hen skall finna"!

På den mest obegripliga plats, i en gammal blomstervas i form av en rikt dekorerad vattenhink med ursprung från min mångåriga faiblesse för att tuffa fram på Englands fantastiska nät av "Smala Kanaler", fann jag vid rengöringen diverse skräp i botten på hinken. Däribland en plastpåse med diverse för mig okända uniformsknappar.

Under 1960-talet tillverkade medlemmar i SSS (i ärlighetens namn oftast deras sykunniga äktenskapliga partners!) kopior av gamla spårvägsuniformer, där Spårvägsmuséet hade vänligheten att låna ut förlagor ur sina samlingar.

Det var en tid, när man elegant kunde glida in på Sporrongs butik på Kungsgatan och beställa kompletta uppsättningar av uniformsknappar och guldbroderier från exempelvis Stockholms Södra Spårvägsbolag. Undrar just om de fortfarande har kvar originalstamparna sedan 100 år tillbaka .... ?
SS-linje-1---Avskedstur---1.jpg
SS-linje-1---Avskedstur---1.jpg (76.4 KiB) Visad 2397 gånger

Det innebär att jag i mitt "Centrallager" har tämligen omfattande "knappsamling" skapade med skönhet, stil och finess - vilket jag inte precis vill påstå kännetecknar mina nu funna knappar.

Jag kan inte påminna mig att jag sett dem "i bruk" - men om i så fall - troligtvis när SS/SL drev T-banan i egen regi. "Smaken är ju som baken delad" - men jag undrar över de visioner som fanns i skaparen sinne.
img178-x.jpg
img178-x.jpg (42.17 KiB) Visad 2397 gånger

Jag har noterat att det bland Forums besökare finnes ett antal gamla rävar ur T-banehistorien. Törhända Ni kan berätta något om dessa insignier ... ?

Vänliga Hälsningar / Lena
Användarvisningsbild
1

Re: "Knäppa Knappar"

Inläggav Stefan Widén » fre 17 apr, 2020 15:28

Sedan Sporrong flyttade sin produktion till Baltikum har de gjort misstaget att förpassa sin "själ" i det stora runda arkivet.

För ett par år sedan hade vi dem på besök och de har fortfarande kvar stamparna för de knappar och märken vi använder idag. Men för de äldre verkar det vara kört. Jag ville ha tag på mössmärket för bangubbar (gaturälen med korslagda hackan och spaden) men det gick åt skogen.

Om någon nu råkar ha ett i sitt arkiv, skulle jag uppskatta att få gjuta av det så vi kan ta fram repliker.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav daniel_s » fre 17 apr, 2020 22:51

1 skrev:Det innebär att jag i mitt "Centrallager" har tämligen omfattande "knappsamling" skapade med skönhet, stil och finess - vilket jag inte precis vill påstå kännetecknar mina nu funna knappar.

Jag kan inte påminna mig att jag sett dem "i bruk" - men om i så fall - troligtvis när SS/SL drev T-banan i egen regi. "Smaken är ju som baken delad" - men jag undrar över de visioner som fanns i skaparen sinne.
img178-x.jpg

Jag har noterat att det bland Forums besökare finnes ett antal gamla rävar ur T-banehistorien. Törhända Ni kan berätta något om dessa insignier ... ?

Jodå, de där är inte så värst gamla utan de är från 1990-talet, SL Tunnelbanan AB:s årtionde. De blev inte så långlivade - när politikerna i lönndom plötsligt sålde SL Tunnelbanan till CGEA-gruppen hade man ju ännu inte riktigt gjort slut på SL-uniformerna. Men jag har nånstans en midjekavaj ur SL:s 80-talskollektion med såna där knappar som jag körde omkring i från det att de blev inaktuella tills de blev FÖR inaktuella. (På dotterbolagstiden körde man vanligtvis i en blandning av förra och förr-förra versionen av uniform och det fortsatte naturligtvis så även efter försäljningen då de som jobbar med varumärkesvård uppenbarligen helt saknar respekt för världsliga ting såsom värdet av ett nyligen anskaffat uniformslager och plötsligt kan ändra såväl bolagsnamnet som den grafiska profilen…)
daniel_s

Inläggav PCC » fre 17 apr, 2020 23:16

Jag har stansnummer på det mesta för spårvägsbolagen i huvudstaden men dessvärre verkar alla gamla stansar blivit bortsållande från Sporrong i någon flytt till Finland...
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Användarvisningsbild
PCC

Inläggav Hechtwagen » lör 18 apr, 2020 1:41

daniel_s skrev:
1 skrev:Det innebär att jag i mitt "Centrallager" har tämligen omfattande "knappsamling" skapade med skönhet, stil och finess - vilket jag inte precis vill påstå kännetecknar mina nu funna knappar.

img178-x.jpg

Jodå, de där är inte så värst gamla utan de är från 1990-talet, SL Tunnelbanan AB:s årtionde. De blev inte så långlivade - när politikerna i lönndom plötsligt sålde SL Tunnelbanan till CGEA-gruppen hade man ju ännu inte riktigt gjort slut på SL-uniformerna. Men jag har nånstans en midjekavaj ur SL:s 80-talskollektion med såna där knappar som jag körde omkring i från det att de blev inaktuella tills de blev FÖR inaktuella. (På dotterbolagstiden körde man vanligtvis i en blandning av förra och förr-förra versionen av uniform och det fortsatte naturligtvis så även efter försäljningen då de som jobbar med varumärkesvård uppenbarligen helt saknar respekt för världsliga ting såsom värdet av ett nyligen anskaffat uniformslager och plötsligt kan ändra såväl bolagsnamnet som den grafiska profilen…)

Tttt knapparna fanns i förgyllt utförande också fastsydda på stationsvärdarnas rödbruna uniformer.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Återgå till Spårtrafik (bilder)