Tvärbanans Kistagren

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Tvärbanans Kistagren

Inläggav Odd » lör 04 apr, 2020 17:33

Delar med mig lite av dagens bilder på Kistagrenen.

brm1.jpg
brm1.jpg (122.49 KiB) Visad 1729 gånger

brm2.jpg
brm2.jpg (121.84 KiB) Visad 1729 gånger

brm3.jpg
brm3.jpg (101.13 KiB) Visad 1729 gånger

brm4.jpg
brm4.jpg (114.24 KiB) Visad 1729 gånger

brm5.jpg
brm5.jpg (76.93 KiB) Visad 1729 gånger
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Re: Tvärbanans Kistagren

Inläggav Joakim W » lör 04 apr, 2020 17:50

Coola kontaktledningsstolpar! Och tack för uppdateringen, har tänkt åka dit men känns onödigt i dessa tider som blev nu, tur det finns ni som bor i närheten! :-D
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Inläggav LasseW » sön 05 apr, 2020 8:39

Tack för bilderna!
LasseW

Inläggav daniel_s » tis 07 apr, 2020 15:17

Joakim W skrev:Coola kontaktledningsstolpar! Och tack för uppdateringen, har tänkt åka dit men känns onödigt i dessa tider som blev nu, tur det finns ni som bor i närheten! :-D

Antar att du menar "hästarna" som syns på tredje bilden. Dessa är väl föranledda av konstifikationerna kring flygplatsen; på resten av sträckan använder man de vanliga superfula stolparna som bara finns på Tvärbanan och som jag inte kan förstå att ingen har totalförbjudit av estetiska skäl nu när allt annat ska vara så puttenuttigt.
daniel_s

Inläggav TKO » tis 07 apr, 2020 16:41

daniel_s skrev:
Joakim W skrev:Coola kontaktledningsstolpar! Och tack för uppdateringen, har tänkt åka dit men känns onödigt i dessa tider som blev nu, tur det finns ni som bor i närheten! :-D

Antar att du menar "hästarna" som syns på tredje bilden. Dessa är väl föranledda av konstifikationerna kring flygplatsen; på resten av sträckan använder man de vanliga superfula stolparna som bara finns på Tvärbanan och som jag inte kan förstå att ingen har totalförbjudit av estetiska skäl nu när allt annat ska vara så puttenuttigt.

Men vilka stolpar blir det på den "superputtinuttiga" banan till Kista?
Projekteringen för den första biten fram till brommablocken hann nog inte riktigt med när vindarna vände...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Odd » tis 07 apr, 2020 18:25

Jag försöker ducka i pajkastningsförsöken och slänger in tre bilder till, varav en inte innehåller spår...
nus-1.JPG
nus-1.JPG (168.27 KiB) Visad 1461 gånger

nus-2.JPG
nus-2.JPG (110.21 KiB) Visad 1461 gånger

nus-3.JPG
nus-3.JPG (101.52 KiB) Visad 1461 gånger

Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten, men det är en flera år gammal mobilkamera med rätt repig lins.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Anders Hanquist » ons 08 apr, 2020 9:27

Inte för jag riktigt vet vad som menas med "puttenuttigt", men det är inte helt fel att väga in det estetiska när det gäller kontaktledning i stadsmiljö. Skillnaden mellan Gröndal och Hammarby Sjöstad talar för sig själv.
Anders Hanquist

Inläggav Odd » ons 08 apr, 2020 9:41

Jag tycker "puttenuttigt" är bra där det passar. Man behöver inte bygga för tunga godståg om man inte behöver men man skall inte snåla för det. Kanske är just "puttenuttigt" rätt väg?
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » ons 08 apr, 2020 10:38

Odd skrev:Jag tycker "puttenuttigt" är bra där det passar. Man behöver inte bygga för tunga godståg om man inte behöver men man skall inte snåla för det. Kanske är just "puttenuttigt" rätt väg?

De runda fula stolparna är ju just för att man snålar, de har ingenting med tågvikterna att göra! Det är helt enkelt billigare med runda stolpar, de ger mest hållfasthet per kg stål typ.
daniel_s

Inläggav TKO » ons 08 apr, 2020 11:13

Fast det finns en tradition när det gäller kontaktledingsstolpar:

Runda - spårväg och trådbuss
Fackverk - järnväg, möjligen förortsbana

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » ons 08 apr, 2020 12:21

TKO skrev:Fast det finns en tradition när det gäller kontaktledingsstolpar:

/TKO

I Stockholms förorter har det alltid varit fackverk både för spårväg och trådbussar, du har väl kvar några runt knuten!

Rörstolpar har ”bara” använts i innerstan, och då särskilt i korsningar m m där man inte kunnat hänga upp den i husen.

På en förortsbana som kistagrenen hade det definitivt varit fackverk!
daniel_s

Inläggav TKO » ons 08 apr, 2020 16:37

daniel_s skrev:

/TKO

I Stockholms förorter har det alltid varit fackverk både för spårväg och trådbussar, du har väl kvar några runt knuten!

Rörstolpar har ”bara” använts i innerstan, och då särskilt i korsningar m m där man inte kunnat hänga upp den i husen.

På en förortsbana som kistagrenen hade det definitivt varit fackverk!

Där har du en poäng - jag borde skrivit "förortsbanor, även förortstrådbusslinjer"!

Några fackverksstolpar finns kvar i Årsta. Jag tror att det även funnits/finns rörstolpar som verkar ha använts för trådbusslinjens kontaktledning - jag får forska lite i detta...

Eftersom Kistalinjen inte alls är en förortslinje '- i varje fall ska den ge intryck av att inte vara det - så får det bli rörstolpar.

För övrigt stämmer nog min "kontaktledningsstolpstypologi" bättre i Göteborg än i Stockholm...

/TKO

PS: Ingen regel utan undantag:
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=108589
TKO

Inläggav daniel_s » tor 09 apr, 2020 17:33

Intressant, t o m en utliggare på en rörstolpe kan man se där!

Det var dock bra mycket snyggare än det som byggs idag, runt eller fyrkantigt...
daniel_s

Inläggav Stefan Widén » tor 09 apr, 2020 17:59

Skulle vilja påstå att det inte finns några "tumregler" för när man valde fackverk eller rör. Skulle kunna vara att man valde rär när man inte hade utliggare men det stämmer inte heller, ex trådbussarna.

Men den som nu sitter hemma och inte gär något kan ju roa sig med att plöja igenom museets bilder och se om det går att hitta en logik.

Jag håller tillsvidare på Kajsa vargteorin.....alternativt ...billighetsprincipen. Kunde man köpa in ett billigt parti fackverksstolpar var det den typ då man byggde trådbusslinjena

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav TKO » tor 09 apr, 2020 18:55

Jag TROR att om vi lämnar Stockholm och betraktar världen i ett vidare perspektiv stämmer min teori hyfsat bra - förutom Stockholm och Göteborg har jag mest koll på Tyskland.
Men det är inte otroligt att jag kommer att ägna allt för mycket tid åt denna för många helt ointressanta fråga. Vi får se!

/TKO
TKO

Inläggav Hechtwagen » tor 16 apr, 2020 2:11

/TKO

Nockebybanan hade båda sorterna tills den rustadrs så där sprack din teori!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Odd » tor 16 apr, 2020 7:17

Norra Ulvsunda börjar ta form. Tyvärr inget bra fotoläge.
kistag-bbl-2.jpg
kistag-bbl-2.jpg (124.53 KiB) Visad 860 gånger

Byggnationenerna runt Bromma Blocks hållplats är i full gång.
kistag-bbl-1.jpg
kistag-bbl-1.jpg (101.23 KiB) Visad 860 gånger

Förberedande arbeten längs Ulvsundavägen på Bromma Flygplats östra sida, i bilden det nordöstra hörnet.
kistag-bbl-3.jpg
kistag-bbl-3.jpg (110.4 KiB) Visad 860 gånger

Delar av parkeringen på Solvalla används för bygget och materiallagring. Mer yta bakom fotografen håller på att förberedas för byggetablering. Notera att det ser ut som att en tunnelborrmaskin i miniformat står på platsen.
kistag-bbl-4.jpg
kistag-bbl-4.jpg (124.63 KiB) Visad 860 gånger

Tyvärr kan man inte bifoga större bilder än 800x600 bildpunkter, något som i dagens läge känns lite för lite.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Joakim W » tor 16 apr, 2020 8:39

Odd skrev:Tyvärr kan man inte bifoga större bilder än 800x600 bildpunkter, något som i dagens läge känns lite för lite.

Verkligen! Den regeln verkar ha skrivits 2007, verkligen dags att ändra tycker jag. Jag följer den iaf inte när jag postar bilder här från min egna hemsida, de bilderna är 1024px breda.

Men tack för att du håller oss uppdaterade Odd!
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Inläggav LasseW » tor 16 apr, 2020 9:02

Tack för bilderna!
LasseW

Inläggav Hechtwagen » tor 16 apr, 2020 20:22

Styrande princip utöver andra faktorer vad avser val av kontaktledningsstolpar på spårvägar.

Belastning endast från en punkt på stolpen = fackverksstolpe möjlig.

Belastning från flera punkter på stolpen, tänk stolpe med bärlinor åt flera håll, rörstolpe är att föredra eftersom de har samma hållfasthet åt alla håll från stolpens mitt.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)