2018 är inte mycket sig likt, förutom huset längst till höger och spårvagnen (dock för tillfället utan släpvagn)

Ytterligare några bilder från Schleuse:

Vagnarna byggdes av vagnfabriken i Gotha omkring 1960.

Vanligen kör man 20-minuterstrafik, och körtiden för den bortåt 6 km långa sträckan är 15 minuter, så det räcker med två vagnar. Vid mitt besök 2018 var det vagnarna 27 från 1960 (tidigare i Schwerin) och 31 från 1959 (tidigare använd i Karl-Marx-Stadt och därefter Dresden) som rullade. Här är det vagn 31 som tvingar en bil att övergå till vänstertrafik:

Vid Thälmannplatz, en liten bit närmare Berlin, finns en spårtriangel som ger access till vagnhallen. Vagn 31 har under tiden varit vid slussen och är nu på väg tillbaka till Rahnsdorf:

Ernst Thälmann (1886 - 1944) var stalinist, men detta har uppenbarligen inte ansetts tillräckligt belastande för att ändra platsens namn.
Vid Berliner Platz finns mötesspår på eget utrymme:

Att man kör i vänstertrafik har nog samband med att hållplatsen för andra körriktningen (mot Rahnsdorf) inte fick plats här utan ligger på enkelspårssträckan bakom min rygg.
Närmare Rahnsdorf kör man in i en stor skog:

I skogen finns ett mötesspår, Waldweiche ("skogsmötesspåret") utan hållplats:

Slutstationen Rahnsdorf 1982, kort gångväg till S-Bahnstationen:

Lite modernare belysning och hållplatsskylt numera, för övrigt ingen stor skillnad så jag avstår från att lägga ut någon bild från 2018.