Högdalsdepåns kommande anslutning i Hökarängen.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Högdalsdepåns kommande anslutning i Hökarängen.

Inläggav mjtag » lör 19 okt, 2019 23:38

Hejsan!
Några av er kanske minns min förra fotodokumentation över dom tänka platserna för anslutning av dom nya spåren från utbyggda Högdalsdepån i Hökarängen. Sedan dess har ju planerna ändrats från två enkelspårstunnlar på vardera sidan om Hökarängen till en dubbelspårstunnel söder om Hökarängen men som ska anslutas i norrgående riktning. Detta gjorde att alla tidigare bilder tappade sin funktion så jag har nu varit ute och fotat på nytt söder om Hökis där det är tänkt att den nya spåranslutningen ska bli. Fotade där jag kom åt men tyvärr är inte terrängen den bästa och stora delar av gångvägarna intill är avstängda p.g.a husbyggen men här är några exempel i alla fall. Alla bildtexter är mina egna gissningar men jag har utgått från tillgängligt material kring t-baneutbyggnaden.

Bild
Första bilden visar ungefär där spåren kommer börja gå isär för att göra plats för nya dubbelspårstunneln som ska komma upp i mellan dessa lite längre fram till vänster.

Bild
Nästa bild är samma plats som på förra bilden fast i riktning mot norr. Gångvägen och trappan kommer flyttas några meter åt vänster när spårområdet breddas.

Bild
Tredje bilden visar gångvägen längre fram ovanför trappan och även här kommer den få flytta några meter åt vänster. Ungefär rakt fram i bilden är det tydligen tänkt att det ska bli ett teknikhus.

Bild
Fjärde bilden visar ungefär det område där anslutningsspåren ska dyka upp i ljuset.

Jag tog även några bilder på passerande tåg och blev samtidigt förvånad över att det var så tät trafik. Dessa bilder var ju inte planerade så ni får ta dom som dom är.

Bild

Bild

Fler bilder från detta tillfälle finns på hemsidan. Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, webbalbum eller Instagram
Användarvisningsbild
mjtag

Återgå till Spårtrafik (bilder)