Slussen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Slussen

Inläggav Stefan Isaksson » fre 21 jun, 2019 4:10

1 skrev:- När jag framför "Antikrundan", vilken numera fyller en viktig funktion som avlastare till de moderna vagnarna, händer understundom att diskussioner uppstår med förekommande "ThK" (trafikhistoriskt korrekta) konduktörer vilka ej känner sig bekväma när jag medgiver stående passagerare inne i gammelvagnarna.

Men visst är det trafikhistoriskt korrekt. År 1917 var det ransonering av kol - för att öka kapaciteten i tågen, var detta första dagen man tillät stående passagerare inne i vagnarna. Ni kan se det just på denna bild.



Nu har jag inte mina anteckningar till hands, men i alla fall under hästspårvagnstiden var det tillåtet med stående i kupén, och jag vill minnas att det även tilläts enligt ÖÄ tillståndshandlingar även för de elektriska vagnarna.

Sedan ändrades förvisso bestämmelserna i tid efter annan.

Fråga: drabbade kolbristen även SNS som fick elkraft från Stockholms Stad, och således antagligen fick strömmen från vattenkraft 1917. (SSB hade eget elverk, så där var det kol som gällde. SSB sålde för övrigt ström till kranarna i Stockholms hamn, vilket vid den här tiden var en ren förlustaffär för SSB - produktionskostnaden var högre än kontrakterat pris.)

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 491
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Slussen

Inläggav 643 » fre 21 jun, 2019 17:08

Ska vi vara noga ska även främre kupédörren vara stängd och låst och biljettluckan användas,
såsom det var på stockholmska gammelvagnar så länge de förra gången användes i trafik.
dvs till 1963.
Men hur många minns detta självklara? Och att det var förbjudet att medta barnvagnar?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

Re: Slussen

Inläggav Stefan Isaksson » fre 21 jun, 2019 18:31

643 skrev:Ska vi vara noga ska även främre kupédörren vara stängd och låst och biljettluckan användas,
såsom det var på stockholmska gammelvagnar så länge de förra gången användes i trafik.
dvs till 1963.
Men hur många minns detta självklara? Och att det var förbjudet att medta barnvagnar?


För att inte tala om att rökning var tillåten på framplattformen. Detta tycks för övrigt ha införts på SNS någon gång strax efter elektrifieringen. Jag har sett ett brev till SNS där brevskrivaren ondgör sig över detta som han ansåg var ett tyskt oskick. Skam till sägandes har jag bara skummat brevet, som finns bland SNS arkivhandlingar på Stadsarkivet.

Däremot om barnvagn: i en skrift författad av 33333 Andersson-Gladh (i verkligheten dåvarande spårvägschefen) nämns att barnvagnar tarvade en extra avgift (och alltså var tillåtna, det framgår dock inte om detta var allmänt, eller bara gällde vissa trafikslag).

I samma skrift anges förresten skälet till att det fanns en maxstorlek på avgiftsfritt kolli (kommer ni ihåg den målade väskan på förargrinden på bussarna i början av 70-talet). SS tröttnade på att Stockholms cykelbud lastade in sitt paket på spårvagnens bakplattform och sedan cyklade efter spårvagnen till bestämmelseorten där de plockade av paketet.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 491
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Slussen

Inläggav gek » sön 23 jun, 2019 12:25

1930 gav Ericsson ut en skrift "Elektrische Weichen- und Signalsicherungsanlagen" där man beskriver anläggningar i Nässjö, Narvik, Tallinn och andra ställen. Samt "Signalanordnungen an der Stockholmer Schleuse". Nedanstående skiss visar spår, signaler och det sexkantiga trafikdirigeringstornet "M":
Bild

Signalerna vid "C" på planen:
Bild
Grönt blinkljus till vänster och rött till höger betydde att spårvagnen skulle ta vägen via den västra bron.
Enligt beskrivningen kunde trafikdirigenten styra signalerna, men växlarna lades antagligen om av spårvagnsföraren, alternativt lokala växelvakter.

Anläggningen kom till 1922 i samband med att de norra och södra spårvägsnäten blev ett enda nät.

Signalerna vid "D" syns på vardera sidan om skylten "Skodon billigt" på bilden nedan:
Bild
[Bild från 1922 i Ericssons arkiv hos Centrum för näringslivshistoria]
Just dessa signaler gällde förstås inte spårvägstrafiken, utan endast övriga fordon samt gående.

Även efter att slingan vid Karl Johans torg 1932 ersatts av ny slinga vid Södermalmstorg hade man signalreglering av trafiken, även om det då inte längre gällde att dirigera spårvagnarna till lämplig bro. En del växlar tycks ha varit i beroende av signalerna, så tolkar jag i varje fall denna rapport från 1933 [Stockholms stadsarkiv]:
Bild
Bild
Spårvakten kunde inte förstå varför växeln inte gick att rubba, men en polisman hittade och åtgärdade felet. Personalvagnen på väg till Huvudstationen (?) hade då redan kört runt slingan och sedan i högertrafik till Norrmalmstorg.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 908
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Slussen

Inläggav Stefan Isaksson » sön 23 jun, 2019 20:56

Trevligt att se något om signalsystemet vid Slussen.
Två frågor:
1) Fyrskenssignaler... vilka signalbilder visades?
2) På spårplanen finns ett spår jag inte blir klok på, nämligen spåret söder om Karl XIV staty. Vad kan det spåret använts till? Släpvagnsuppställning? Eller var det någon linje som konsekvent gick med singelvagnar och inte vände i slingan (vilken då i så fall)?

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 491
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Slussen

Inläggav gek » sön 23 jun, 2019 22:47

Stefan Isaksson skrev:Trevligt att se något om signalsystemet vid Slussen.
Två frågor:
1) Fyrskenssignaler... vilka signalbilder visades?
2) På spårplanen finns ett spår jag inte blir klok på, nämligen spåret söder om Karl XIV staty. Vad kan det spåret använts till? Släpvagnsuppställning? Eller var det någon linje som konsekvent gick med singelvagnar och inte vände i slingan (vilken då i så fall)?

SI


1. Normalt blinkande grönt i båda signalerna. Blinkande rött i vänstra eller högra signalen när respektive bro var öppen för sjöfarten. Kanske kunde det kortvarigt förekomma att båda broarna var öppna och det alltså visades två blinkande röda. Signalvakten kunde kommunicera med brovakten via ringledning och telefon. Det brukar hävdas att de första trafiksignalerna i Stockholm (också manuellt styrda och med endast rött och grönt sken) togs i bruk 1925 i korsningen Vasagatan/Kungsgatan https://sv.wikipedia.org/wiki/Trafiksignaler_i_Stockholm. Om det stämmer att signalerna vid Slussen började blinka 1922 var Slussensignalerna alltså först. Men kanske innebar rött sken "stopp" endast för spårvagnar, och då kanske de inte räknas som fullvärdiga trafiksignaler utan mera en rekommendation om lämplig färdväg?

2. I "Stockholm på spåret" skriver Sören Lilja på sidan 223 att spåret kunde användas för att ställa upp motorvagnar som sedan kunde gå antingen mot norr eller söder. Kanske hade man vissa tider en vagn stående i beredskap för att fylla ut en lucka i vagnflödet på någon av linjerna som passerade Slussen? Ensamma motorvagnar norrifrån kunde också vända via detta diagnola spår, skriver Sören Lilja.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 908
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Slussen

Inläggav 643 » tis 25 jun, 2019 20:17

Slingan på Karl Johans torg var som nämnts dubbel. Det lilla extra spåret är till för paketvagnarna. Vet ej vad platsens förkortning var men KJt låter
väl bra? 1933 - 1950 fanns tre olika avlösningsplatser för spårvägstrafiken i området och dessa måste förstås hållas strikt isär! Södermalmstorg (Smt), Slussen (Slu, på lite olika platser vid Katarinahissen. Hur man höll isär denna och säckstationen i Mariagränd är högst oklart) samt slutligen Tunnelbanans slinga nere i Ryssgården som faktiskt åtminstone i turlistorna helt enkelt förkortades Tb (!)
Detta är nog den spårvagnstätaste film jag sett. Misstänker mycket starkt att den är sammansatt av diggaren Gardar Sahlberg...
4:ans motorvagn har ett stort ljust "H" hängande vid takkanten, indikerande att tåget är på väg till Hornstull trots att det kör österut...
Vissa tåg använder elektriskt och andra mekaniskt signalsystem, mycket var i en brytningstid!
Man ser påfallande mycket bussar. dock inga små och motorsvaga brittiska Vulcan. De var redan utslitna, oekonomiska och hade
slagits i spillror med släggor på någon bakgård enligt bilder jag har sett...
De vita trianglarna som syns på vissa stolpar kunde betyda "håll till vänster" eller "Annan fara" utan närmare förklaring. Staden och Staten
hade inte råd att sätta upp dessa märken. det fick Kungliga automobilklubben göra!

Det finns TRE Örbyvagnar kvar - statsbidrag för att renovera en av dem vore väl lämpligt?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

Re: Slussen

Inläggav 643 » tis 25 jun, 2019 20:49

På bild 1928(2) syns denna luftledningsbil. Den har fyrkantig kylare och kan inte vara identisk med
den MAN-Saurer med rund kylare som nyligen har visats på FB, inte heller den bil som tillhör Spårvägsmuseum. Bilen på bilden ser äldre ut och har ekrade hjul. Någon som vet?
Bilagor
Luftl.PNG
Luftl.PNG (24.12 KiB) Visad 1022 gånger
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

Re: Slussen

Inläggav Harald » tis 25 jun, 2019 21:15

Men inte hade man väl avlösningar på Södermalmstorg? Det var ju inte närmaste hållplats till vagnhallen för någon av de linjer som gick där. Och Enskedelinjerna bör väl ha haft sina avlösningar vid Enskedehallen och Slakthuset.
Harald
 
Inlägg: 7943
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Slussen

Inläggav 643 » ons 26 jun, 2019 18:42

Tänkte inte på det - men det är väl ändå viktigt att benämningar på
trafikplatser är oförväxelbara?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

Re: Slussen

Inläggav daniel_s » ons 26 jun, 2019 22:25

643 skrev:Tänkte inte på det - men det är väl ändå viktigt att benämningar på
trafikplatser är oförväxelbara?


Viktigt kanske, men inte absolut nödvändigt! På SLs nät kan man t ex åka från Sandträsk till Nykroppa på bara 6 minuter :D
daniel_s
 
Inlägg: 11993
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst