Slussen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Slussen

Inläggav 1 » tor 25 apr, 2019 21:16

(För att undvika en omedelbar avspårning i form av en diskussion kring vilka svenska spårvägsstäder som har "slussar", förtydligar jag att det rör sig om Stockholm. Notera också att "tappa greppet" om tråden (trådbussdito) alltså fordom betecknades "avspårning" och motsvarande att steppa av spårkontakten är "urspårning".)

I alla händelser måste jag understundom grensla den trogna 434 och begiva mig in till storstadens inferno. Ett besök som självklart innebär fascinerande utblickar över Slussenombyggnaden. Känner jag mig i mycket bra form, roar jag mig t.o.m. att räkna hur många av de gulklädda och med hjälm försedda myrorna som utför någon form av rörelse/arbete. Trots nedslående statistik, tycks det tidigare avgrundsdjupa hålet växa igen med nya bjälklag och betong.

Lite kul är att jag vid rensningen av en kartong med bilder hittade en intressant bild från "förra Slussenombyggnaden" åren 1931 - 1935;
Slussen---byggnation---1930.jpg
Slussen---byggnation---1930.jpg (87.89 KiB) Visad 2201 gånger

I mitt tycke en fascinerande bild som torde vara tagen efter den 1 oktober 1933 eftersom linjerna 8 och 19 nu går i tunnel. Två "Örby-tåg" står inne och jag undrar vad radien för denna slinga var. Jag får nästan en känsla att det inkommande tåget vill åka rakt fram.

Det här är den typen av trafikbilder man verkligen kan fördjupa sig i. Kolla alla människor som är på väg upp för trappan - vart tar de vägen? Och spårvagnarna till och från Södermalmstorg som dammar ner i ett svart hål.

Nyfikenheten fick mig att rota runt efter mer info om detta byggnadsprojekt. Hittade en helt fantastisk arkivfilm som verkligen är maxad med aha-upplevelser. Titta och njut samt försök hitta en förklaring till varför det synes vara väldigt stor utsättning av singel motorvagnar. Känn också vindarna från en tid då regerande konung Gustav V kunde tända en cigg mitt under invigningens festivitas utan att någon höjde ett ögonbryn!

http://www.filmarkivet.se/movies/byggnation-av-slussen/

Hälsar / Tant Lena
Användarvisningsbild
1

Re: Slussen

Inläggav daniel_s » tor 25 apr, 2019 21:46

Häftigt! Vid en snabb genomkollning av filmen ser jag inte så många enkelvagnar men jag minns att vi tidigare reflekterat över en överrepresentation av A8:or, som vi tror beror på att man filmat mitt på dagen eller på helgmorgnar när ljus- och trafikförhållandena var gynnsamma och A8 (som inte fick dra släp på heldagsturer) kunde stå för en stor del av trafikarbetet. Kanske är samma sak här eller är det vändningen på 17-nånbokstav vid typ Svandammsplan som du tänker på?
daniel_s

Inläggav 1 » tis 18 jun, 2019 22:02

God Afton,

I snitt tvenne gånger i veckan steppar jag glatt uppför den kommunala motionsinrättningen namngiven "Slussen-Ombyggnaden". D.v.s. alla trappor upp från den trogna 434:an som denna dag endast 10 minuter sen forslat mig in från min Kobbe i Skärgården.

Noterade förnöjt att de i luften befintliga "rått-gångarna" fått sig ett lager färg över alla gräsliga "utsmyckningar" samt att min högst personliga statistik över vid arbetsplatsen befintliga personer iklädda gula kläder samt hjälm fortfarande ligger på 1:3; d.v.s. en person utför någon form av rörelse och tre tittar beundrande på.

Som en liten på fortsättning på denna "Slussen-historik" illustrerar jag detta inlägg med ytterligare intressant bild från "förra gången";
Slussen---1934.jpg
Slussen---1934.jpg (110.92 KiB) Visad 1438 gånger

Och som lite "tisdagsgodis" en helt underbar arkivfilm (stum) vilken med hänsyn till spårvagnsdominansen verkar vara redigerad och hopklippt av medlem av SSS. Den angives vara inspelad år 1932 precis i begynnelsen av den stora ombyggnationen. I en sekvens kan man se att rivning av hus har påbörjats. Med hänsyn att denna byggnation under endast fyra år, till stor del skedde med "handkraft", skulle jag tro att sysselsättningskoefficienten var 1:0.

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/29520

Filmen bjuder på ett överflöd av "aha-upplevelser" där jag med lätta stönanden spolade tillbaka olika sekvenser. Kolla exempelvis det gamla hästspårvagnssläpet, eller "Poliskonstapeln som mitt i gatan står" (måste vara vid uppfarten till Hornsgatan) och utan större gester, nästan bara med händerna, ytterst elegant dirigerar trafiken. Eller den långa slutscenen från "Karl Johans Torg"; här gällde det för spårvagnsförarna att vara på alerten för att inte hamna fel. Intressant att man även satte ut singel A13.

Var så god och njut!

Hälsar / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav TKO » ons 19 jun, 2019 11:32

Tack så mycket för filmtipset!

Det finns mycket att titta på - och fundera över.
T ex slingan nere vid Slussen där Enskede- och Örbybanornas tåg vände. Hur många vagnar ryms hinderfritt på spåret? Två trevagnars "Örbytåg" verkar inte få plats, men kan vara perspektivet som förvillar.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav daniel_s » ons 19 jun, 2019 12:15

TKO skrev:Tack så mycket för filmtipset!

T ex slingan nere vid Slussen där Enskede- och Örbybanornas tåg vände. Hur många vagnar ryms hinderfritt på spåret? Två trevagnars "Örbytåg" verkar inte få plats, men kan vara perspektivet som förvillar.

/TKO

Vilken del av slingan menar du? Om du betraktar bilden i trådens första inlägg så ser du att ett trevagnståg rymdes mellan avstigningshållplatsen och påstigningshållplatsen. Dock vet jag inte hur lång spårledningen var för det fanns nog en signal som visade stopp (eller åtninstone någon sorts restriktiv signalbild) när det stod ett tåg vid avstigningen.
daniel_s

Inläggav TKO » ons 19 jun, 2019 13:13

daniel_s skrev:

/TKO

Vilken del av slingan menar du? Om du betraktar bilden i trådens första inlägg så ser du att ett trevagnståg rymdes mellan avstigningshållplatsen och påstigningshållplatsen. Dock vet jag inte hur lång spårledningen var för det fanns nog en signal som visade stopp (eller åtninstone någon sorts restriktiv signalbild) när det stod ett tåg vid avstigningen.

Jag uttryckte mej visst lite oklart - fast "nere vid Slussen" borde peka på vilken slinga jag avsåg!
Det är alltså den gamla slingan som fanns innan tunnelbanan byggdes, då Enskede- och Örbytågen körde via Katarinavägen. Den är med några gånger i filmen.
(Tågsäkerhetssystemet i spårvägstunneln inklusive slingan vid Slussen tror jag finns beskrivet av Gunnar Ekeving - men jag hinner inte kolla nu...)

/TKO
TKO

Inläggav 1 » ons 19 jun, 2019 14:20

TKO skrev:Jag uttryckte mej visst lite oklart - fast "nere vid Slussen" borde peka på vilken slinga jag avsåg!
Det är alltså den gamla slingan som fanns innan tunnelbanan byggdes, då Enskede- och Örbytågen körde via Katarinavägen. Den är med några gånger i filmen.
(Tågsäkerhetssystemet i spårvägstunneln inklusive slingan vid Slussen tror jag finns beskrivet av Gunnar Ekeving - men jag hinner inte kolla nu...)

/TKO

Tja, man måste nog skilja på "Slussen" (som vi idag kallar hela området) och "slussen" vid Karl Johans Torg.

Jag tror mig förstå att det är den sistnämnda platsen Thomas avser.

Hälsar / Lena

1932-(1)---Karl-Johans-Torg.jpg
1932-(1)---Karl-Johans-Torg.jpg (78.89 KiB) Visad 1329 gånger

1928-(2)---Karl-Johans-Torg.jpg
1928-(2)---Karl-Johans-Torg.jpg (109.66 KiB) Visad 1329 gånger
Användarvisningsbild
1

Inläggav TKO » ons 19 jun, 2019 14:32

Genau!

Grüsse
Bruder Thomas
TKO

Inläggav Stefan Widén » ons 19 jun, 2019 14:43

Efter lite mätningar med linjal på skärmen. :D ....så påstår jag att slingan hade en radie på 25 m.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav daniel_s » ons 19 jun, 2019 15:51

TKO skrev:
daniel_s skrev:

/TKO

Jag uttryckte mej visst lite oklart - fast "nere vid Slussen" borde peka på vilken slinga jag avsåg!

/TKO

Det fattar jag väl att det var den slingan du menade, min fråga var vilken DEL av slingan du menade för man ser ju på bilden att det redan står två tåg där...
daniel_s

Inläggav TKO » ons 19 jun, 2019 16:11

Nu är det lite förvirrat... vilken bild menar du?
Jag ser ingen bild där det står två tåg i "Enskedeslingan" runt ryttarstatyn.
(Men det är rätt varmt idag så jag kan ha het fel för en gångs skull!)

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » ons 19 jun, 2019 16:28

TKO skrev:Nu är det lite förvirrat... vilken bild menar du?
Jag ser ingen bild där det står två tåg i "Enskedeslingan" runt ryttarstatyn.
(Men det är rätt varmt idag så jag kan ha het fel för en gångs skull!)

/TKO

Första bilden i tråden! Den är uppladdad i forumet så jag kan nog inte kopiera den! Kanske ser du inte hela bilden pga skärminställningar e d?

daniel_s

Inläggav TKO » ons 19 jun, 2019 16:37

Slussen---byggnation---1930.jpg (87.89 KiB) Visad 1282 gånger

Ja men den visar ju slingan som tillkom efter tunnelbygget - inte den som fanns tidigare nere vid slussen som förband Mälaren med Saltsjön. Och det är kapaciteten i denna (dubbelriktade)slingan jag undrade över:
1928-(2)---Karl-Johans-Torg.jpg (109.66 KiB) Visad 1282 gånger

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » ons 19 jun, 2019 17:24

TKO skrev:

Ja men den visar ju slingan som tillkom efter tunnelbygget - inte den som fanns tidigare nere vid slussen som förband Mälaren med Saltsjön. Och det är kapaciteten i denna (dubbelriktade)slingan jag undrade över:

/TKO

Jahaaa!

Ja då tar jag tillbaka allt, och hävdar motsatsen, och alla som inte håller med ska sättas på fästning! :D
daniel_s

Inläggav TKO » ons 19 jun, 2019 18:23

Åter till min undran:
I slingan medsols vände linjerna 16, 17 och 18, i motsolsslingan linjerna 8 och 19. Nu vet jag inte hur tät trafik dessa linjer hade, men det verkar lite pyssligt att få till det med reglertider och sånt.

/TKO
TKO

Inläggav Per Lind » ons 19 jun, 2019 22:15

Tack för en mycket trevlig film med efterföljande bilder.
Även diskussionen var intressant.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav daniel_s » ons 19 jun, 2019 22:23

TKO skrev:Åter till min undran:
I slingan medsols vände linjerna 16, 17 och 18, i motsolsslingan linjerna 8 och 19. Nu vet jag inte hur tät trafik dessa linjer hade, men det verkar lite pyssligt att få till det med reglertider och sånt.

/TKO

Vill minnas att jag sett på gamla skisser att det fanns ytterligare ett slingspår mer i mitten så att säga. Kanske kunde detta användas när det blev tjockt?

Ännu knepigare blev det förstås under den period av ombyggnaden då man vände med rundgång i Mariagränd...
daniel_s

Inläggav 1 » ons 19 jun, 2019 22:30

TKO skrev:Åter till min undran:
I slingan medsols vände linjerna 16, 17 och 18, i motsolsslingan linjerna 8 och 19. Nu vet jag inte hur tät trafik dessa linjer hade, men det verkar lite pyssligt att få till det med reglertider och sånt. /TKO

Tillåt mig att spekulera fritt. Grundlig genomsökning av erforderliga arkivanteckningar överlåter jag med varm hand och tanke till herr Ekeving.

Vi begiver oss till den aktuella platsen en bemärkelsedag; nämligen den 27 maj 1917.

WW1 är i full gång och bristen på kol till spårvägsföretagens ångdrivna generatoranläggningar innebar nerdragningar i trafikeringstider och turtäthet.
1917-05-27 Karl Johans Torg.jpg
1917-05-27 Karl Johans Torg.jpg (68.25 KiB) Visad 1195 gånger

SSB härskar fortfarande i ensamt majestät på den södra sidan om slussen men det fanns ett biljettsamarbete med SNS på norra sidan. Faktiskt också ett diskret förbindelsespår som av koncessionsskäl endast fick användas för vagntransporter.

"Majestätiska" är även de tvenne befälspersonerna. Eftersom den närmaste samt släpets konduktör kikar framåt, förmodar jag att man kollar upp om det är "klart framåt"! Och vid denna tid var inte trafiksituationen mer pressande än att några befäl på plats kunde få det att flyta.

Även om det inte är ett svar på Thomas fråga, kunde jag inte låta bli att visa bilden. Två anledningar;

- Kul att det är "systervagnen" nr 183 - 102 år senare rullar fortfarande 182:an på Djurgårdslinjen.

- När jag framför "Antikrundan", vilken numera fyller en viktig funktion som avlastare till de moderna vagnarna, händer understundom att diskussioner uppstår med förekommande "ThK" (trafikhistoriskt korrekta) konduktörer vilka ej känner sig bekväma när jag medgiver stående passagerare inne i gammelvagnarna.

Men visst är det trafikhistoriskt korrekt. År 1917 var det ransonering av kol - för att öka kapaciteten i tågen, var detta första dagen man tillät stående passagerare inne i vagnarna. Ni kan se det just på denna bild.

Och år 2019 är det sedan lång tid tillbaka ransonering av både vagnar och förbindelsespår.

Men nu vrider jag fram tiden till år 1922. Karl Johans Torg har helt ändrat karaktär. På denna märkligt fordonsfria bild kan man se spårsystemet tämligen tydligt. Om Du kikar till höger i bilden syns ett mörkt "torn".
1927-(1)---Karl-Johans-Torg.jpg
1927-(1)---Karl-Johans-Torg.jpg (95.55 KiB) Visad 1195 gånger

Den 1 april 1922 var premiärdagen för sammanläggningen av de tvenne spårvägsystemen där Karl Johans Torg blev både en vändplats och station för de nya, genomgående linjerna.

Dessutom en plats med ständigt trafikkaos, då Västerbron inte fanns, utan all fordonstrafik skulle pressas här igenom. Torget fick snabbt öknamnet "Eländet" - vilket så småningom ledde till beslutet om bygget av en ny "Slussen".

Och från det aktuella tornet reglerades spårvägstrafiken. Elektriskt drivna växlar fanns redan. Med "nygamla Slussen" 1935 kunde förarna själva lägga sin tågväg och det vackra tornet förlorade sin funktion.
1922-04-01-Karl-Johans-Torg.jpg
1922-04-01-Karl-Johans-Torg.jpg (55.75 KiB) Visad 1195 gånger

Även om trafikpersonalen på Enskedetåget tycks taga sig en rökpaus torde "regleringstid" inte vara aktuell vid denna ändstation. Slingan rymmer bara ett tre-vagnarståg (A11+B17+B20) så det gällde att fimpa snabbt när efterföljande tur syntes i backen. Ev. regleringstid får ske i andra ändan av linjen. Jmfr. med dagens linje 7 vid TCE, där det dock är gott om spår, men brist på vagnar.
1929-(4)-Karl-Johans-Torg.jpg
1929-(4)-Karl-Johans-Torg.jpg (69.51 KiB) Visad 1195 gånger

På motorvagnen linje 16 står föraren med handen på kontrollerveven - troligtvis med känd irritation att kondisen i V2:an inte snabbt nog drar iväg sin klarsignal. De har i alla fall förmånen att slippa "lasta barnvagnar" - en accessoar som nutidens föräldrar inte tycks kunna röra sig utan (under min tid som busskondis på 1950-talet hos BSBV, kan jag inte påminna mig att jag någonsin mötte en barnvagn, förutom någon enstaka gång på "Spikens" plattformsvagnar. På övriga vagntyper fanns över huvud taget inget utrymme, förutom godslådan baktill).
1929-(3)-Karl-Johans-Torg.jpg
1929-(3)-Karl-Johans-Torg.jpg (94.62 KiB) Visad 1195 gånger

Notera ävenledes den stora användningen av A11/12 på innerstadslinjernas V3-tåg.

Vänliga Spekulationer / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav Per Lind » tor 20 jun, 2019 9:52

Finns det spårplaner över de olika epokerna vid Karl Johans Torg?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav daniel_s » tor 20 jun, 2019 9:54

Per Lind skrev:Finns det spårplaner över de olika epokerna vid Karl Johans Torg?
-Per

Ja, bl a i boken Trafik, broar, tunnelbanor, gator (1985) finns det faktiskt rätt bra skisser.
daniel_s

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)