För oss alla andra...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

För oss alla andra...

Inläggav roggek » ons 13 dec, 2017 8:54

...som inte fokuserar på en eviga debatten i "Trafikpolitiska spårvägssällskapet" om den urusla pendeltågstrafiken, kanske denna bild kan vara något att minnas tillbaka till.

Synd bara att man numera måste besöka grannforumen för ämnen och bilder som egentligen skulle höra hemma på SSS forum... :evil:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: För oss alla andra...

Inläggav LÅ1 » ons 13 dec, 2017 9:19

roggek skrev:...som inte fokuserar på en eviga debatten i "Trafikpolitiska spårvägssällskapet" om den urusla pendeltågstrafiken, kanske denna bild kan vara något att minnas tillbaka till.

Synd bara att man numera måste besöka grannforumen för ämnen och bilder som egentligen skulle höra hemma på SSS forum... :evil:

Tack för bilden! Det var T-banevagnar som sådana ska vara! :D
- Mjuka fina säten!
- Bra hörnor vid dörrarna att stå i, där man inte riskerade att störa sittande passagerare!
- Dörrar som öppnades och stängdes snabbt!
- Fina sidoskyltar!
- Blanka fina stänger att hålla sig i!

Allt har inte blivit bättre med åren. :cheesygrin: (Vad förare, städare, reperatörer m.fl. tycker, det vet jag inte.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12256
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: För oss alla andra...

Inläggav Anders Hanquist » ons 13 dec, 2017 10:01

LÅ1 skrev:- Blanka fina stänger att hålla sig i!


Håller med om dessa stänger. De äldre vagnarna (C1-C3) hade en brun bakelitbeläggning (eller liknande material) i mitten. Jag höll alltid ovanför denna, om jag inte bar handskar/vantar vintertid, för jag tyckte den var lite äcklig. Bättre då med den rena metallen.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1308
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: För oss alla andra...

Inläggav TKO » ons 13 dec, 2017 10:05

roggek skrev:...som inte fokuserar på en eviga debatten i "Trafikpolitiska spårvägssällskapet" om den urusla pendeltågstrafiken, kanske denna bild kan vara något att minnas tillbaka till.

Synd bara att man numera måste besöka grannforumen för ämnen och bilder som egentligen skulle höra hemma på SSS forum... :evil:


Ett enkelt sätt att råda bot på detta är ju att själv publicera inlägg av det slag man anses fattas.

Dessutom har "det andra forumet" varit minst lika upptaget med "den urusla pendeltågstrafiken" som vi på detta forum - så det så! Med den skillnaden att inlägg av typen "omotiverat och obegränsat gnäll" är betydligt vanligare där...

hälsar
Thomas K Ohlsson

PS: Jo det var en trevlig bild Janne L visade. Och visst är den efterföljande diskussionen på en helt annan nivå än vad som presteras på detta forum?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: För oss alla andra...

Inläggav roggek » ons 13 dec, 2017 11:08

TKO skrev:PS: Jo det var en trevlig bild Janne L visade. Och visst är den efterföljande diskussionen på en helt annan nivå än vad som presteras på detta forum?


Ja, just nu består diskussionen på PV om blinkande lysrör är läskigt eller en "egenskap" hos C4:orna... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: För oss alla andra...

Inläggav Odd » ons 13 dec, 2017 11:13

roggek skrev:
TKO skrev:PS: Jo det var en trevlig bild Janne L visade. Och visst är den efterföljande diskussionen på en helt annan nivå än vad som presteras på detta forum?


Ja, just nu består diskussionen på PV om blinkande lysrör är läskigt eller en "egenskap" hos C4:orna... :cheesygrin:


Det är en egenskap för att kallkatodrören skulle slitas hyfsat jämnt. Det kan ju vara läskigt om polväxlingen sker vid fel tillfälle...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4102
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: För oss alla andra...

Inläggav TKO » ons 13 dec, 2017 13:40

Fast "blinket" som diskuteras beror väl inte på typen av ljuskälla utan att man använde direktmatning utan batteribackup eller annan överbryggning?

påstår
Thomas K Ohlsson
(ej elingenjör)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: För oss alla andra...

Inläggav Stefan Widén » ons 13 dec, 2017 16:52

Strömgapen var väl det som rören att slockna och de små batteridrivna lamporna att tändas. Bäst var det när ett tåg vart stående över ett strömgap och just den vagn man vari hamnade i gapet. Då vart det svart.

Sen måste jag bara säga att bakelitstänger inte alls är äckliga utan avger en doft som är helt unik. Tur att vi har några stänger i hallen som man gå och sniffa på om abstinensen blir för stor. :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2204
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: För oss alla andra...

Inläggav TKO » ons 13 dec, 2017 17:19

Cx-vagnarna, framför allt C1-C4 med destinationsskylt över ena vindrutan, är "de riktiga tunnelvagnarna". Sedan blev det bara värre, med C20 som lågvattenmärke. Behövs strömlinjeform i tunnelbanan?

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: För oss alla andra...

Inläggav ADDE » ons 13 dec, 2017 17:40

som 90-talist kan jag nog instämma med avsaknaden av den stora variationen av tunnelbanevagnar som fanns då. från odenplan så åkte man med en vinande C2/C12/c13 eller surrande C14/C15 för att sedan byta till dem tysta C6:orna vid gamla stan!

Det är rätt mycket jag kommer sakna från barndomen innan millenieskiftet, inte minst tågen!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1671
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: För oss alla andra...

Inläggav Harald » ons 13 dec, 2017 20:28

LÅ1 skrev:- Mjuka fina säten!

Tillverkade av ett antändligt material som avgav enorma mängder livsfarlig rök vid brand. I slutet av 80-talet gjordes ett brandtest med en utrangerad vagn med sådana säten i Göteborg. Syftet var att skaffa underlag för dimensionering av sprinkler i vagnhallen, men det mest omedelbara resultatet var att det snabbt sattes igång ett program för att byta ut alla sådana säten i GS fordon.
Harald
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: För oss alla andra...

Inläggav 218 » ons 13 dec, 2017 20:47

Kommer ni ihåg att det fanns C4 med hängstroppar på plattformarna? Tror inte det var de första vagnarna utan att de låg mitt i serien någonstans.

/218
218
 
Inlägg: 915
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: För oss alla andra...

Inläggav daniel_s » ons 13 dec, 2017 23:44

Är det någon här som vet vad det var för speciellt med vagn 2542? Jag har ett kopplingsschema här som av någon anledning gäller för alla vagnar 2451-2600 utom 2542...
daniel_s
 
Inlägg: 11348
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: För oss alla andra...

Inläggav C12C3C3C12 » tor 14 dec, 2017 2:14

Harald skrev:
LÅ1 skrev:- Mjuka fina säten!

Tillverkade av ett antändligt material som avgav enorma mängder livsfarlig rök vid brand. I slutet av 80-talet gjordes ett brandtest med en utrangerad vagn med sådana säten i Göteborg. Syftet var att skaffa underlag för dimensionering av sprinkler i vagnhallen, men det mest omedelbara resultatet var att det snabbt sattes igång ett program för att byta ut alla sådana säten i GS fordon.


Glöm inte bort branden i dynverkstaden Hammarby där 2 brandmän förlorade livet.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: För oss alla andra...

Inläggav Lars_J » tor 14 dec, 2017 16:37

Mig veterligen var det ebonit, en form av hårdgummi, som handledarna var täckta med. Dock är detta material svårt att få tag på, men det gick att forma (se på en del böjda handledare).

Blinket - som någon skrev så polvändes likströmmen till lysrören (detta sker ju automatisk för vanliga lysrör som går på växelström), och polvändningen sker i strömgapen. Det fanns en särskild och automatisk polvändare för detta.
/Lars J
Lars_J
 
Inlägg: 292
Blev medlem: tis 26 sep, 2006 22:14

Re: För oss alla andra...

Inläggav Odd » tor 14 dec, 2017 23:36

ADDE skrev:som 90-talist kan jag nog instämma med avsaknaden av den stora variationen av tunnelbanevagnar som fanns då. från odenplan så åkte man med en vinande C2/C12/c13 eller surrande C14/C15 för att sedan byta till dem tysta C6:orna vid gamla stan!

Det är rätt mycket jag kommer sakna från barndomen innan millenieskiftet, inte minst tågen!

För att inte tala om det rejäla glappet i koppelinfästningen på många av de gamla vagnarna som, i kombination med olika pådrags- och bromsegenskaper, skapade ett tydligt dunkande och klonkande ljud särskilt vid pådrag och broms. Hörs knappt alls längre.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4102
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: För oss alla andra...

Inläggav roggek » fre 15 dec, 2017 1:05

Minns även hur vissa C1-C4 (och även C12-C13) Westinghousekompressorer arbetade så "hårt" att vagnarna mer eller mindre hoppade, och i viss mån fick stängda dörrblad att skaka.
Maxat var när fönstren i en gammal C2-C3 vibrerade av kompressorns hårda arbete...
En ljudbild som inte heller finns idag...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: För oss alla andra...

Inläggav daniel_s » fre 15 dec, 2017 19:42

roggek skrev:Minns även hur vissa C1-C4 (och även C12-C13) Westinghousekompressorer arbetade så "hårt" att vagnarna mer eller mindre hoppade, och i viss mån fick stängda dörrblad att skaka.
Maxat var när fönstren i en gammal C2-C3 vibrerade av kompressorns hårda arbete...
En ljudbild som inte heller finns idag...


Skulle väl vara A35-A36 som kommer närmast då. Deras kompressorer får jobba hårt och sitter till råga på allt typ rakt under förarstolen, hela hytten skakar när kompressorn går!

Men C13, hade inte de andra kompressorer? Eller var det bara över ett visst nummer kanske. Vill minnas att vagnar med jämna nummer hade en sort (Knorr?) och de med udda nummer en annan.
daniel_s
 
Inlägg: 11348
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: För oss alla andra...

Inläggav roggek » fre 15 dec, 2017 20:26

daniel_s skrev:Men C13, hade inte de andra kompressorer? Eller var det bara över ett visst nummer kanske. Vill minnas att vagnar med jämna nummer hade en sort (Knorr?) och de med udda nummer en annan.


Kan nog stämma. Det var nog bara C12 som "ärvde" merparten av underredena från C2/C3, eller?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: För oss alla andra...

Inläggav Thomas » lör 16 dec, 2017 23:58

Nostalgifiltret slog till med full kraft.

Rutorna skakade, destinationsblocken slog mot fönstren, "klonkandet" vid pådrag och broms, doften en kall vinterdag när värmen gick för fullt och de bruna ledstängerna doftade. Nedsuttna gröna soffor och blinkande lysrör. Metall, reläer och tryckluft. Gigantiska högtalare och dörrar som flåsade och flämtade. Nog var det charmigare förr.

Fast C4 är den vackraste vagntypen i mina ögon.
Thomas
 
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 27 aug, 2003 2:18
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster