Harald skrev:TKO skrev:"Att tänka fritt är stort
men tänka rätt är större"
Ja, landets äldsta lärosäte har ju den devisen, och jag trodde knappt mina ögon när jag såg den första gången. Problemet är ju att avgöra vad som är rätt och vem som som gör det. Om den gör fel så blir konsekvensen att alla tänker fel. Vid fritt tänkande finns chansen att åtminstone någon tänker rätt.
Jag håller (egentligen) med.
Men när "rätten att tänka fritt" används som ursäkt för allehanda dumheter är det lätt att börja tvivla...
Om vi återgår till trådens ursprungsämne - stötande/provocerande billackeringar - så tror jag de allra flesta är eniga om att det finns motiv som ej bör förekomma, en del lackeringar/motiv är till och med olagliga. Att då motivera sin egen åsikt att ett visst motiv inte är stötande med "man får väl tänka fritt" är enligt min mening inget bra argument. Jo du får tänka "fan vad häftigt att lacka bilen med en naken pinuppa", den rätten har ingen ifrågasatt. Men det är därför inte givet att du får köra omkring med en sådan bil... analogt med att det inte är straffbart att tänka "jag ska sno din bil" - men det är däremot straffbart att göra det!
Sedan är det naturligtvis så att om man åtar sej uppdrag frånn en så ängslig organisation som Storstockholms Lokaltrafik så får man finna sej i att uppdragsgivaren har synpunkter på både ditt och datt i samband med uppdragets utförande. Tycker man det är fel finns det säkert andra kunder att vända sej till!
(Själv är jag så "politiskt korrekt" att jag numera uteslutande använder den tyska benämningen "Spätburgunder" för druvan/vinet "Pinot Noir/Nero/Negro", allt för att undvika att någon känner sej KRÄNKT!)
Thomas K Ohlsson
tänker såväl rätt som fritt!