Tramvajová trať Liberec–Jablonec [m16B]

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Tramvajová trať Liberec–Jablonec [m16B]

Inläggav Joakim W » tis 04 jul, 2017 15:36

I norra Tjeckien finns en fin liten spårväg, med sina två stadslinjer och sin interurbanlinje Spårvidden är både 1000mm och 1435mm, linje 2&3 är normalspår och linje 5&11 är smalspår. Ett besök rekommenderas varmt och i så fall bo på Hotel Praha, det ett väldigt fint hotel.

(inlägget är i stort sett enbart klistrat från Postvagnen)

Bild
Efter att ha checkat in på Hotel Praha och käkat lunch tog vi oss ner till Fügnerova för att åka lite spårvagn innan mörkret kom.

Bild
Till vår stora förvåning kom en T2a! Trodde dessa var sedan länge borta.. Detta exemplar har dock ett ursprung från Ostrava och kom till Liberec 1996.

Bild
Vid ändhållplatsen Vratislavice n.N. výhybna. Miljön är en aning förändrad sen man rustade upp delar av sträckan till Jablonec för några år sedan.

Bild
Det ser kanske ut som om det är vänstertrafik som råder, men det är enbart ett mötesspår som blev en aning förlängt vid upprustningen. Vi hoppar på spårvagnen och tar en tur till Jablonec.

Bild
Efter att ha åkt till Jablonec åkte vi tillbaka några stationer och hoppade av vid Nový Svět och gick därifrån, längs banan, till Proseč nad Nisou Škola. Självklart med en del stopp längs vägen, spårvagnarna gick ju var 15e minut och var tämligen fullsatta :-)

Bild
Det är en rätt kul sträcka att gå längs, då spårvagnarna slingrar sig runt varje husknut.

Bild
En Tatra utan lågt golv. I tidtabellen (som fanns på varje hållplatsstolpe) står det om det är en med lågt golv, eller en utan.

Bild
En med lågt golv. Går de i multipel har den bakre inget lågt insteg.

Bild

Bild
Märkligt folk i skogen..

Bild
Mot kvällen kopplas bakre vagnen av och föraren börjar efter klockan 20(?) kolla biljetterna vid påstigning.

Bild
Vid spårvagnshållplatsen Proseč nad Nisou Pošta fanns även en järnvägsstation med förvånansvärt många uppehåll. Har för mig att när jag var här förra året handlade de om några enstaka på morgonen och kvällen.

Bild
Mörkret kom snabbt och vi började inse att det inte skulle bli nån bild från bron en bit bort.

Bild
Ibland kan man ha tur, och ibland har man verkligen stor jäkla otur :cheesygrin:

Bild
Men vi tog spårvagnen tillbaka till Liberec...

Bild
Och tog en titt förbi vagnhallen. Glasrutor utåt är väldigt bra för oss diggare! Där inne fanns bla. denna T2. Den är ursprungligen från Ostrava och har enbart gått som arbetsvagn i Liberec innan den 2012 blev museivagn.

//Jocke
21-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Re: Tramvajová trať Liberec–Jablonec [m16B]

Inläggav HSS F2 » ons 05 jul, 2017 11:49

Intressant att denna linje finns kvar. Jag har ett starkt minne av att det planerades att ersätta den med spårvägstrafik på den närliggande järnvägslinjen - d.v.s att det skulle bli tram-train där och att smalspåret skulle bort.
HSS F2

Inläggav TKO » ons 05 jul, 2017 13:01

Tack Joakim W för att du publicerar dessa bilder även här - eftersom vi är några stycken som enbart med konstgrepp kan läsa Postvagnen.

/TKO

REDIGERAT: Tagit bort olämpligt och onödigt personangrepp. /TKO
Senast redigerad av TKO tor 06 jul, 2017 10:13, redigerad totalt 1 gång.
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav HSS F2 » ons 05 jul, 2017 13:39

Till TKO: Nu har jag inte riktigt koll på vad just detta bråk på Postvagnen handlar om men själv kan jag tycka att en nivå passeras när man börjar förklara varför saker inte fungerar på ett sätt som närmast gör att det låter som att "icke-fungerande" är en helt naturlig, förståelig konsekvens som man snarast bör uppskatta eller i varje fall inte klaga på. Är tåget inställt p.g.a fordonsbrist måste man ju exempelvis förstå att det kostar pengar att ha reserver och att det är bättre att tursätta alla fordon man har och sedan köra buss (eller ställa in delar av trafiken) när det tighta schemat spricker (t.ex att det visar sig att inte allt underhåll kan utföras mellan 23:00-04:00).

Just fraserna "X kostar pengar" samt "vem skall betala?" eller den lilla favoriten "ingen vill betala" när vi talar om problem som gör att det inte fungerar eller servicen är sämre än usel tycker jag verkligen är att trycka på ett antal knappar.
HSS F2

Återgå till Spårtrafik (bilder)