Høka i Oslo SM83 210 => A51 210

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Høka i Oslo SM83 210 => A51 210

Inläggav Bussmicke » lör 12 okt, 2002 16:40

Bild
Stortorvet 26/4 1997, när var det 210 kom till Djurgården?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås

210

Inläggav Andy » lör 12 okt, 2002 21:43

Hei!
210 kom til Djuregårdslinjen våren 2000 vis jeg ikke husker feil, den hadde vell premieretur den 17.5.2000!

I følge min tabell ble vognen utrangert i Oslo 10.1.2000!

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Inläggav Bussmicke » lör 12 okt, 2002 22:01

Så här ser den ut nu.
Länkad bild från vagnhallen
Bild
Senast redigerad av Bussmicke lör 12 okt, 2002 22:25, redigerad totalt 1 gång.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås

Hmmmm

Inläggav Andy » lör 12 okt, 2002 22:11

Det bilde du hadde der er av vogn 700, tidligere vogn 249 hos Oslo sporveier!

Her er et bilde av 210 etter at den ble malt om:
Bild

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Fula fordon?

Inläggav Roar » lör 12 okt, 2002 22:15

Beklager, men nå ser den fæl ut (fæl = svensk ful).
Roar
 

Re: Hmmmm

Inläggav Bussmicke » lör 12 okt, 2002 22:15

Andy skrev:Det bilde du hadde der er av vogn 700, tidligere vogn 249 hos Oslo sporveier!

Her er et bilde av 210 etter at den ble malt om:
Bild

Andreas


Visst sjutton tänkte på fel vagn,men dock en Höka
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås

Høka

Inläggav Andy » lör 12 okt, 2002 22:25

Det er jo ikke så greit, for som du sier så er bege vognene HØKA vogner!
Vogn 210 er tidligere SM-53 /1 232, men den ble bygget om rundt 1990!

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Høka

Inläggav Bussmicke » lör 12 okt, 2002 22:33

Andy skrev:Det er jo ikke så greit, for som du sier så er bege vognene HØKA vogner!
Vogn 210 er tidligere SM-53 /1 232, men den ble bygget om rundt 1990!

Andreas


Sån är den mye greit... :lol:
Bild
Norrmalmstorg 30/9 2000
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås

Farge!

Inläggav Andy » lör 12 okt, 2002 22:36

Hei!
Dette er, etter min mening den RIKTIGE fargen og utseendet på vognen!
Liker ikke de ombygningene som er gjort på den etter at den kom til Stockholm!

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Farge!

Inläggav Bussmicke » lör 12 okt, 2002 22:40

Andy skrev:Hei!
Dette er, etter min mening den RIKTIGE fargen og utseendet på vognen!
Liker ikke de ombygningene som er gjort på den etter at den kom til Stockholm!

Andreas


Vilket ombyggnad har man gjort på den sedan den kom hit, kan inte se någon större skillnad förutom färgen.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås

210

Inläggav Andy » lör 12 okt, 2002 23:00

Hei Micke!
Etter det jeg kan se, og har fått vite, så er ombygningene følgende:
-Enkel, rund lyskaster forran
-Gule lys som var i støtfangeren er fjernet
-Togkjøringskontakt i fronten er fjernet
-Linjeskiltkassa er flyttet til midten av taket forran på vognen
-Vognen er bygget om for å kunne trekke S-27 tilhengere fra Göteborg!
-Dørsignalet er ombygget, slik at alle dørene må tvangsåpnes, eller lukkes!
-Vognen er malt i en forferdlig grønnfarge!

Dette er de ombygningene jeg veit om, kansje noen andre veit noe mere?

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: 210

Inläggav Bussmicke » lör 12 okt, 2002 23:25

Andy skrev:-Enkel, rund lyskaster forran
-Gule lys som var i støtfangeren er fjernet
-Togkjøringskontakt i fronten er fjernet
-Linjeskiltkassa er flyttet til midten av taket forran på vognen
Andreas


Dessa detaljer har jag inte tänkt på förän du sa det nu.
Alla lysen fram är borta och ersatt med den runda.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås

210...

Inläggav BaardB » lör 12 okt, 2002 23:33

Beklager, men jeg må bry meg...

1.
Dørsignalet er IKKE bygget om slik at alle dørene må tvangsåpnes, men dette gjøres for at folket skal komme seg inn og ikke bli stående å trøkke i fordøra.

2.
Venstre speil står normalt ute, og legges INN når speilknappen trykkes inn.


/Baard
Användarvisningsbild
BaardB
 
Inlägg: 1792
Blev medlem: fre 06 sep, 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!

Ikke værre

Inläggav Andy » sön 13 okt, 2002 16:24

Hei Baard!
Med andre ord, dørautomatikken er der fortsatt, men tvangsåpninga brukes istedenfor frigjøringa?

Noen grunn til at man foretrekker å ha venstre speil ute hele tiden?

Noen andre ombygninger på det elektriske, mekaniske eller pneumatiske systemet på vogna?

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

270...

Inläggav BaardB » sön 13 okt, 2002 23:50

Ja, dørautomatikken er der fortsatt.
Man har venstre speil ute hele tiden siden alle andre vogner har det OG fordi det er plass til det i alle kurver, vognhallsporter osv.
Kan ikke komme på andre større ombygninger på vogna, men jeg kan ha godt glipp av noe...
Användarvisningsbild
BaardB
 
Inlägg: 1792
Blev medlem: fre 06 sep, 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!

Opplysninger

Inläggav Andy » mån 14 okt, 2002 1:39

Hei Baard!
Fikk vite i en privat melding her på forumet at 210 var utsatt for kolisjon for en tid tilbake!

Forøvrig så sa denne personen jeg fikk meldingen fra at man måtte ta inn speilet når man kjører inn i vognhallen!

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Inläggav Stefan Widén » mån 14 okt, 2002 1:52

Nej du har fått med de ombyggnader som hittils gjorts. Vissa småjusteringar har gjorts på pneumatiken (en extra givare för anpassningingen till B31) har monterats

Som en del vet så anskaffades vagn 21o av två skäl. För att få en stark och bra vagn att dra vårt cafesläp (B31c 618) med. Vagnen är ju lite tyngre än en A 31 och har därför bättre dragförmåga. Att den sen har modern körutrustning gör ju inte saken sämre. Andra skälet var att få en vagn som man vid vissa tiffälen kunde köra enmansbetjäning med. Och att då ta en A31 och bygga om på ungefär det sättet man gjorde med Hökavagnarna till SM 83 va ju dumt när nu dessa vagnar va tillgängliga. När vi fick vagnen ville vi ge den ett värdigt motagande så inför premiären så byttes samtliga krockade plåtar ut och vagnen lackerades i orinalfärgen och gick i det utförande hela första säsongen. På vintern byggdes vagnen om i steg ett så som den är idag. Den vagn vi fick ta bort för att få plats va vagn 329 som hade Gröna Lundsreklamen på sig. Så det va helt klart att vagnen måste överta den målningen. För oss är 210 ingen museal vagn uten ren kommersiell driftvagn (det finns ju 2 st kvar i orginal). Under vintern 2003 är det planerat att återinföra vagnens konduktörsplats Detta för att göra det enklare då vagnen är tvåmansbetjänad. Dörrsystemen kommer att utföras så att orinalsystemet finns kvar i sin helhet, men konduktören kan påverka dörrarna på ett visst sätt(dubblering av passagerarknapparna för respektive dörr). Linjekrukan kommer att byggas om så att den liknar mustangernas.

Hur dörrsystemet används beror på om vagnen körs enmans eller ej, om den har släp och vilken årstid. Släpets (618) har dörrsystem som är samkörbart med 210:ans orginal. Vagnen kan även dra en vanlig B31:a som är bemannad med konduktör.

Hoppas detta gav lite klarhet

Mvh Stefan Widén
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2024
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: 270...

Inläggav Bussmicke » mån 14 okt, 2002 3:12

Baard Belsaas skrev:Ja, dørautomatikken er der fortsatt.
Man har venstre speil ute hele tiden siden alle andre vogner har det OG fordi det er plass til det i alle kurver, vognhallsporter osv.
Kan ikke komme på andre større ombygninger på vogna, men jeg kan ha godt glipp av noe...


Kommer du på något mer är det bara att höra av dig.
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås

Inläggav Andy » mån 14 okt, 2002 11:49

Stefan Widén skrev:Hoppas detta gav lite klarhet

Mvh Stefan Widén


Hei Stefan!
Dette oppklarte en hel del, hadde egenlig tenkt å sende deg en privat melding, men dette rakk jeg aldri å gjøre siden du skrev på dette inlegget!

Kan 210 rangeres fra et Mustang slep?

För oss är 210 ingen museal vagn uten ren kommersiell driftvagn (det finns ju 2 st kvar i orginal).


Ok, dette viste jeg ikke, men skjønner det godt, det var vell også meningem med M-23 vognene fra Göteborg at de ikke var museumsvogner, men trafikkvogner!

Forøvrig, så finnes det 2 vogner i orginalutførelse, men disse ser noe slitne ut etter flere år i Oslo trafikk (203 på Sjoldnæsholm, og 207 i Vognhall 5 i Oslo) + at det finnes en vogn i nesten orginal utførelse hos Göteborg Sporveier (vogn 143,ex OS 201)

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Inläggav Bobjörk » mån 14 okt, 2002 14:05

Andy skrev:Kan 210 rangeres fra et Mustang slep?


Den kan i alla fall rangeras från B31C 618 (cafévagnen), så det kan den, förutsatt att släpet har sån utrustning... (vilket väl endast 618 har?)
Bantekniker
Bobjörk
 
Inlägg: 1779
Blev medlem: tor 19 sep, 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster