Farväl Karlberg

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Farväl Karlberg

Inläggav Peter Bolin » fre 23 jun, 2017 18:49

Den 10 juli tas som bekant Karlbergs station ur bruk. I dag var jag där för att dokumentera en sista gång.

Bild
Stationsentrén.

Bild
Biljetthallen.

Bild
Förbindelsegången till plattformarna.

Bild
Vy från förbindelsegången.

Bild
Södergående plattform.

Bild
Södergående plattform.

Bild
Södergående plattform.

Bild
X60 6065 gör uppehåll.

Bild
Norrgående plattform.

Bild
Södergående plattform.

Bild
Norrgående plattform.

Bild
Vy från förbindelsegången mot södergående plattform.

Bild
Arriva 7554 (f.d. Nobina 7188) på linje 507 vid Karlbergs station. Från och med den 1 juli läggs linje 507 om och får ny ändhållplats vid Odenplan.

Bild
Trappan ned till norrgående plattform.

Bild
Trappa och rulltrappa upp från norrgående plattform.

Som boende i Solna med gångavstånd till Solna station har jag passerat Karlberg många gånger sedan pendeltågstrafiken på Märstalinjen infördes 1969 och även använt stationen för byte. I fortsättningen får jag byta vid Stockholm Odenplan i stället.

Hälsningar
Peter Bolin
Peter Bolin

Re: Farväl Karlberg

Inläggav Odd » lör 24 jun, 2017 16:01

Rulltrappan från söderplattormen är i alla fall avstängd en tid tillbaka men skall bara i drift igen den 10 juli... :-D
karlberg_rulltrappa.jpg
karlberg_rulltrappa.jpg (52.79 KiB) Visad 1881 gånger
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Kantorn » tis 27 jun, 2017 9:44

Ett mycket fint bildgalleri över en snart gången tid...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » tor 29 jun, 2017 21:54

Tack för bilderna. Inser att jag måste ta mig dit en sista gång före den 10 juli-

Hoppas trådskaparen inte misstycker att jag länkar till en tidningsartikel om kiosken vid Karlberg. Även den sjunger på sista versen!
"Klassisk pendlar-kiosk i Vasastan rivs".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » fre 30 jun, 2017 6:54

Även jag vill tacka för den fina bildserien.

Tänk att man kan bli nostalgisk över Karlbergs station, det kunde jag inte drömma om för 40 år sedan när jag nästan dagligen passerade blåshålet...

minns
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav MalteR » fre 30 jun, 2017 13:25

Tack för de fina bilderna, och tack för påminnelsen! Måste också dit och ta några sista bilder. :)
Användarvisningsbild
MalteR

Inläggav Odd » fre 30 jun, 2017 19:00

Kommer stationen läggas i malpåse eller river man den? Vad jag förstår så har man egentligen inte någon nytta av platsen som plattformarna är på.

Kanske skulle damma av mitt gamla förslag. Roslagsbanan får en gren via Norra Stationsområdet (av en del kallad "hagastaden"), via Karlbergs station, ner i pendeltågets gamla tunnel och sedan antingen till spår 13/14 eller 15-16 och vända där. RBs nya vagnar kan säkert modifieras att klara både växelström och likström. Alternativt att den fortsätter under spåren efter pendelundergången och ansluter mot tunneln under spår 10-19 på centralen (vilket väl får spår 31-34 då eftersom 20-23 väl är gamla spår bortom spår 19). Det skulle visserligen bli 800 meter grävande i gyttja, men det skulle vara en fantastisk möjlighet. Finansieringen kan ske genom att Roslagsbanans andra gren kan stanna vid Odenplan och inte går till Centralen.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Peter Bolin » mån 10 jul, 2017 19:44

Jag har fått ett par filmklipp av Kent Fernström som visar de sista tågen från Karlberg norrut och söderut natten mot måndagen den 10 juli. Jag har redigerat ihop dem till en sammanhängande film: http://sprakservice-solna.se/filmer/Karlbergs_station_juli_2017.mp4.

I webbläsaren Edge på min dator går det bra att spela upp filmen direkt i webbläsaren, men i Internet Explorer måste man ladda ned den. Hur det fungerar i andra webbläsare vet jag inte.

I del 4 säger Kent fel. Klockan är 01.17 när det sista södergående tåget lämnar Karlberg, inte 00.17.

/Peter Bolin
Peter Bolin

Inläggav LÅ1 » mån 10 jul, 2017 21:55

Den här artikeln i Stockholm direkt passar in här!
"Farväl Karlberg – de var sist kvar på perrongen".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Återgå till Spårtrafik (bilder)