Leipzig 15 maj 2017

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Leipzig 15 maj 2017

Inläggav alex87 » ons 07 jun, 2017 0:53

Jag och en vän åkte till Leipzig över dagen efter att vi bodde i Berlin några dagar under semestern. En dag räcker inte på långa vägar att åka genom hela nätet i Leipzig, men man blir mycket faschinerad av både nätet och dess vagnpark. Mest åkte vi dit för vi var intresserade av deras NGT12, som kan komma liknas vid kommande M34 i Göteborg.
Jag kan dock redan säga nu att jag går lite bet på vilka vagntyper de har, men gör ett försök. Förutom Bombardier, Tatra och Solaris, har de även egentillverkade släp, kallade NB4, som var något annorlunda att se, oftast kopplade bakom Tatra T4D.

Ni får mer än gärna tillrättavisa mig om detta.... Njut av bilderna och den dåliga kvaliteten, då kameran glömdes på landvetter, är det bilder från mobilen...

Bild

Bild
Vagn 1347, NGT6, även kallad Leoliner. 50 vagnar till antal.
Bild
Vagn 1208, NGT12, en Flexity Classic XXL från Bombardier, 33 till antal och levererade under åren 2005-2012. Detta vid ändhållplatsen Neusdorf.

Bild
En tidig variant på Bombardier Flexity Classic, dessa vagnar är levererade mellan 1994-1998, och finns i 56 till antal och kallas NGT8

Bild
Vagn 1226 utanför Centralstationen

Bild
Vagn 1203 vid vagnhallen Dölitz.

Bild
Ser ut att vara en riktigt trevlig förarplats.

Bild
Undrar om det är en del fall i vagn över dessa trappsteg?

Bild
Ändhållplatsen vid Messegelände. Deras NGT12, Bombardier Classic, är det närmaste vi i Göteborg kan tänka oss att M34 kommer att likna.

Bild
Ett av deras släp NB4 bakom en Tatra.

Bild
NGT6, även kallad Leoliner. Detta vagn 1340 och oidentifierbar tillkopplad kompis.

Bild
Vagn 1343 vid hållplatsen Philipp-Reis-Straße.

Bild
Tatra T4D-M1 vagn 2148, 95 till antal. De har både M1 och M2, tillsammans är det 166 vagnar (kan ha fel), de är levererade under åren 1982-1986.

Bild
Leipzig har beställt totalt 41 vagnar av modellen Solaris Tramino, NGT10, 5st är enriktningsvagnar och 36 tvåriktningsvagnar.
De provkörs forfortarande, och som synes har fortfarande 1001 kamouflage :lol:
I nuläget är 3 vagnar levererade.

Bild
Solaris NGT10 vagn 1002 under provkörning.

Leipzig är en trevlig stad som jag verkligen rekommenderar er att besöka om ni ej gjort det!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87

Återgå till Spårtrafik (bilder)