X10:ornas sista år, del 1

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

X10:ornas sista år, del 1

Inläggav Persson » ons 24 maj, 2017 18:32

X10:orna har rullat sin sista tur i Storstockholm, och snart börjar ett nytt kapitel i pendeltågstrafikens historia när Citybanan öppnar för trafik i sommar. Under de senaste åren har jag passat på att fota X10 när jag haft möjlighet och tänkte nu bjuda på en återblick på de sista åren som vagnarna gick i trafik. Vi börjar med några nedslag längs sträckorna norr om stan i blandad ordning.

Bild
X10 3118 lämnar Solna på väg mot Södertälje den 11 februari 2016.

Bild
Helenelund den 20 mars 2017 – detta blev sista gången jag åkte X10 i ordinarie trafik.

Bild
Vid störningar hände det att X10 fick rycka in i Uppsalatåg, som här den 4 november 2016. Fotat i Helenelund.

Bild
Samma tåg lämnar Helenelund.

Bild
Som uppvuxen i Spånga har jag sett pendeltåget mot stan dyka upp i denna kurva hundratals gånger. Här ett insatståg mot Älvsjö den 2 december 2016.

Bild
En stund tidigare, i betydligt ymnigare snöfall, gjorde samma tågsätt uppehåll i Spånga på väg norrut till Jakobsberg.

Bild
Ytterligare en bild från Spånga men från den 20 december 2014. Vid detta tillfälle var Spånga slutstation p.g.a. arbeten med fyrspåret på sträckan Barkarby–Kallhäll.

Bild
Den 24 februari 2017 lär enligt ursprunglig plan ha varit sista dagen för X10 i trafik (i själva verket användes de dock ungefär en månad till). Här ett insatståg som närmar sig Sundbyberg i morgonsolen den 24 februari 2017.

Bild
Samma tåg stannar vid plattformen i Sundbyberg.

Bild
Hösten 2016 hade användningen av X10 i stort sett begränsats till insatståg. Här möts två sådana vid f.d. hållplatsen Sundbyberg norra den 14 september 2016.

Bild
En stund tidigare möttes dessa två X10:or ett stycke närmare Sundbybergs station. Här kommer det för övrigt att se radikalt annorlunda ut om ett antal år när järnvägen lagts i tunnel genom centrala Sundbyberg.

Bild
Längre ut på samma bana är fyrspåret klart. Denna bild är från invigningen av den nyombyggda Kallhälls station den 17 september 2016. Pendeltrafikens då äldsta och nyaste vagntyp står uppställda på säckspåren.

Bild
Ett insatståg med X10 3180 sist har anlänt till likaledes ombyggda Jakobsbergs station den 8 september 2016.

Fler bilder på X10 från de övriga delarna av pendeltågsnätet kommer så småningom.
Persson

Re: X10:ornas sista år, del 1

Inläggav Odd » ons 24 maj, 2017 21:43

Sista (senaste) gången jag åkte X10 var också den 20 mars.
x10-sistaresan.png
x10-sistaresan.png (503.89 KiB) Visad 1069 gånger

Jag såg den dock nästan i trafik den 23 mars. Nästan, dvs den ankom och togs ur trafik när jag kom ner på plattformen.
x10-sistaresan2.png
x10-sistaresan2.png (583.9 KiB) Visad 1069 gånger

Lite synd att dom pensioneras 5-10 år senare än vad dom behövdes, enligt min åsikt.

Jag vet inte om det har något med saken att göra, men flera gånger sedan dess har jag sett och åkt X60 med korta tåg, både insats och ordinarieturer. Kan det vara så att man ligger så på gränsen nu att man nätt och jämnt klarar av vagnutsättningen om inget extraordinärt händer?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Lars_L » tor 25 maj, 2017 9:24

Odd skrev:
Jag vet inte om det har något med saken att göra, men flera gånger sedan dess har jag sett och åkt X60 med korta tåg, både insats och ordinarieturer. Kan det vara så att man ligger så på gränsen nu att man nätt och jämnt klarar av vagnutsättningen om inget extraordinärt händer?

Nja, nu ska det ju ha kommit tillräckligt med nya X60B för att klara trafiken. Dock väljer MTR att i större utsträckning köra med korta tåg än att ställa in avgången. Att det varit en del krångel med X60 har ju dock hört till problembilden. Så man får väl kanske snarare säga att det beror på mängden vagnfel, snarare än antalet vagnar.

Ett dilemma i pendeltågstrafiken jämfört med t-banan är ju att man har tåg uppställda på så många platser. På många ställen går det ju inte att ha någon reserv (tänker på tågen som står uppställda vid exempelvis Upplands Väsby,Tumba, Nynäshamn etc) och med tre depåer krävs det ju rätt många reserver för att inte riskera inställda avgångar, eller att man blir tvungen att köra med korta tåg.
Lars_L

Inläggav Odd » tor 25 maj, 2017 9:57

Lars_L skrev:
Odd skrev:

Nja, nu ska det ju ha kommit tillräckligt med nya X60B för att klara trafiken. Dock väljer MTR att i större utsträckning köra med korta tåg än att ställa in avgången. Att det varit en del krångel med X60 har ju dock hört till problembilden. Så man får väl kanske snarare säga att det beror på mängden vagnfel, snarare än antalet vagnar.

Ett dilemma i pendeltågstrafiken jämfört med t-banan är ju att man har tåg uppställda på så många platser. På många ställen går det ju inte att ha någon reserv (tänker på tågen som står uppställda vid exempelvis Upplands Väsby,Tumba, Nynäshamn etc) och med tre depåer krävs det ju rätt många reserver för att inte riskera inställda avgångar, eller att man blir tvungen att köra med korta tåg.

Vi talar alltså om samma sak men med olika språk...

Det är naturligtvis rätt att köra med korta tåg i stället för att ställa in, men det är ju en taktisk åtgärd. Jag är mer nyfiken på det strategiska planet, är det så att när X10 försvann så försvann även vagnreserven som är nödvändig för att klara av trafiken, utan att man ersatt den med något? Hur stor andel tåg i förhållande till planerat utbud har man nu när X60 är allenarådande jämfört med innan X60 togs i drift (dvs "vagnreserven" i procent)?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » tor 25 maj, 2017 18:15

Odd skrev:Hur stor andel tåg i förhållande till planerat utbud har man nu när X60 är allenarådande jämfört med innan X60 togs i drift (dvs "vagnreserven" i procent)?

Menar du i procent av antalet vagnar eller tågmeter?

Ett stoppande fel på en X60 slår ju ut dubbelt så stor andel av flottan som dito på en X10.
daniel_s

Inläggav Odd » tor 25 maj, 2017 18:35

Planerad längd resp kortare än planerad längd... :-)
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » tor 25 maj, 2017 19:33

Odd skrev:Planerad längd resp kortare än planerad längd... :-)

När du säger "vagnreserven i procent" så måste den väl mätas som reserv i procent av totala flottans storlek, inte andelen korta tåg (som ju även påverkas av andra saker än tillgången på reservfordon).
daniel_s

Återgå till Spårtrafik (bilder)