Lastning av SL A32 på Vattenfestivalen i Stockholm 1999

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Lastning av SL A32 på Vattenfestivalen i Stockholm 1999

Inläggav Odd » sön 30 apr, 2017 15:48

I Augusti 1999 ställde SL ut Stockholms nya spårvagnstyp i samband med Vattenfestivalen i Stockholm. Filmen visar en kort sekvens från provkörningar vid Årstadal och sedan hur lastningen från Vattenfestivalen gick till.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Re: Lastning av SL A32 på Vattenfestivalen i Stockholm 1999

Inläggav daniel_s » mån 01 maj, 2017 8:00

Haha jämfört med nu ser ju Årstadal ut som en liten landsortsidyll!

På 90-talet var västarna av någon anledning alltid både gula och orange. Undrar om det var en modegrej eller om det var europanormen (EN 471) som föreskrev det på den tiden?
daniel_s

Inläggav Stefan Widén » mån 01 maj, 2017 13:19

daniel_s skrev:Haha jämfört med nu ser ju Årstadal ut som en liten landsortsidyll!

På 90-talet var västarna av någon anledning alltid både gula och orange. Undrar om det var en modegrej eller om det var europanormen (EN 471) som föreskrev det på den tiden?

ÄÄÄ det var Coolare med tvåfärgat. :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav daniel_s » mån 01 maj, 2017 21:14

Ja vi tyckte nog det då, men det fanns ju typ inget annat att välja på. Idag tycker jag mest att det ser lite rörigt ut, därav frågan.
daniel_s

Inläggav Stefan Widén » tis 02 maj, 2017 10:13

daniel_s skrev:Ja vi tyckte nog det då, men det fanns ju typ inget annat att välja på. Idag tycker jag mest att det ser lite rörigt ut, därav frågan.

Reglerna säger att det får vara gult, orange eller rött.

Gult uppfattas som det som syns bäst därav att många väljer den färgen. Den blir dock snabbara skitig och då syns den sämre. Orange är kompromissen, syns näst bäst men skiten syns inte lika tydligt.

Så egentligen borde verkliga kompromissen vara att ha tvåfärgat med gult överst, men har inte sett det mer än på lösa västar. Vi får ställa kravet till leverantörerna..

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav LÅ1 » tis 02 maj, 2017 17:31

Stefan Widén skrev:Gult uppfattas som det som syns bäst därav att många väljer den färgen. Den blir dock snabbara skitig och då syns den sämre. Orange är kompromissen, syns näst bäst men skiten syns inte lika tydligt.

Googlade EN 471 och valde bilder. Hittade en jacka, med löstagbara ärmar, som är gul och orange.
(Orange förresten, varför inte det helsvenska brandgul? :cheesygrin: Lättare att böja, speciellt i skrift. Jämför "De orangea västarna syns sämre än de gula" med "De brandgula västarna syns sämre än de gula".)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav daniel_s » tis 02 maj, 2017 19:36

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Gult uppfattas som det som syns bäst därav att många väljer den färgen. Den blir dock snabbara skitig och då syns den sämre. Orange är kompromissen, syns näst bäst men skiten syns inte lika tydligt.

Googlade EN 471 och valde bilder. Hittade en jacka, med löstagbara ärmar, som är gul och orange.
(Orange förresten, varför inte det helsvenska brandgul? :cheesygrin: Lättare att böja, speciellt i skrift. Jämför "De orangea västarna syns sämre än de gula" med "De brandgula västarna syns sämre än de gula".)

Vad är det för fel på "orangea" egentligen? Det är ju så man säger, och då kan man väl skriva det på just det sättet. Vill man verkligen vara försiktig i något som ska tryckas kan man ju skriva orangefärgade eller något i den stilen, men jag tycker att det är onödigt.

Ordet "orange" kommer alltid att behövas för att t ex beskriva färgen på spårvagnarna i Norrköping, haha :mrgreen:
daniel_s

Inläggav LÅ1 » tis 02 maj, 2017 19:47

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:

Vad är det för fel på "orangea" egentligen? Det är ju så man säger, och då kan man väl skriva det på just det sättet. Vill man verkligen vara försiktig i något som ska tryckas kan man ju skriva orangefärgade eller något i den stilen, men jag tycker att det är onödigt.

Ordet "orange" kommer alltid att behövas för att t ex beskriva färgen på spårvagnarna i Norrköping, haha :mrgreen:

Jag har egentligen ingen synpunkt på detta, mer än att brandgult låter svenskare, och kanske lite barnsligare, än orange.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Inge » tis 02 maj, 2017 20:22

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:

Hmm, jag säger snarare "oranrsa"; "rs" svensk stavning för det ljud som i engelskan stavas "sh" och i tyskan "sch" och gissar jag i franskan typ "ge", som i orangea, men jag kan inte franska och än mindre fransk stavning. Så orangea uttalas för mig oranjea (g före e = j) och så heter det väl ändå inte?

Jämför fors, att forsa, den forsar. (Kom inte på något bra adjektiv)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » tis 02 maj, 2017 20:26

Då borde du ju ha samma problem med att uttala "orange" och om nu det är så svårt så finns det ju andra ord att välja på som ger motsvarande förståelse hos mottagaren.
daniel_s

Inläggav TKO » ons 03 maj, 2017 13:48

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:

Som alla förnuftiga människor vet är NKA:s vagnar gula - möjligen "norrköpingsgula"... Så det så!

/TKO
(färgblind)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav TKO » ons 03 maj, 2017 14:01

Odd skrev:I Augusti 1999 ställde SL ut Stockholms nya spårvagnstyp i samband med Vattenfestivalen i Stockholm. Filmen visar en kort sekvens från provkörningar vid Årstadal och sedan hur lastningen från Vattenfestivalen gick till.

Är verkligen den inledande sekvensen från 1999?
Det är svårt att se - men plattformsskylten tycker jag tyder på att det pågår reguljär trafik. Och den startade väl först år 2000?

(Först hade jag även svårt att tro att det var Årstadal, men så kan det nog vara. Det har byggts en hel del där sedan dess...)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Odd » ons 03 maj, 2017 19:31

Exakt årtal för när Årstadalsfilmen är jag inte säker på, men vagnen är på provkörning och det är inte omöjligt att skyltsystemet provkördes också. Jag tror till och med att det var så att man körde provkörningar rätt länge för intrimning, men det borde det finnas några här som kan svara på.

Notera att skyltarna, liksom dom på tunnelbanan på den tiden, var röda. Alla är väl numera utbytta mot gula, som är effektivare. Till en början med så var röda lysdioder mycket billigare än de som kunde ge andra färger eftersom de var lättast att tillverka, men hade generellt färre lumen per watt, så att säga.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Inge » tor 04 maj, 2017 5:01

daniel_s skrev:Då borde du ju ha samma problem med att uttala "orange" och om nu det är så svårt så finns det ju andra ord att välja på som ger motsvarande förståelse hos mottagaren.

Jag har inga problem att uttala orangea och det verkar ingen annan ha heller. Det är faktiskt så enkelt att det finns fyra parallella vedertagna uttal !

(Om jag skall besserwissra ytterligare lite är problemet att orange är något så ovanligt som ett icke indo-europeiskt ord, utan i själva verket syd indiskt. Kombinationen ngsj är svåruttalad för den med europeiskt språk. Dessutom har man kryddat det hela med en fransk stavning och vokal på slutet, vilket är svårt att böja i svenskan. Redan blå är ju besvärligt där vissa säger blåa/blåe och andra bara blå i vissa former. Båda är korrekt.)

Nä, gula västar är enklare ! Och apelsinerna kan man ju som i svenskan och tyskan hämta från Kina istället, apelsin = apel-sin = kinesiskt äpple.

Och så en liten fråga, hur skall orange stavas i bestämd form maskulinum om man anser att det skall stavas orangea i bestämd form plural?

Jfr, de gula männen, den gule mannen eller den gule.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » tor 04 maj, 2017 6:39

Det är det nog inte så många som funderar över eftersom maskulinum är så ovanligt. När såg du en orange man senast? Alltså en som var orange av sig själv, inte bara hade något orange på sig?

Men göteborgarna kanske vet, de verkar ju använda maskulinum även om t ex spårvagnar; om 5:an är "den röe", vad är då 6:an?
daniel_s

Inläggav Inge » tor 04 maj, 2017 6:51

daniel_s skrev:Det är det nog inte så många som funderar över eftersom maskulinum är så ovanligt. När såg du en orange man senast? Alltså en som var orange av sig själv, inte bara hade något orange på sig?

Men göteborgarna kanske vet, de verkar ju använda maskulinum även om t ex spårvagnar; om 5:an är "den röe", vad är då 6:an?

Utrum eller reale som böjs med -ar i plural har ju vanligen varit maskulinum från början, tex vagn. Så det är ju inte så konstigt att böja det så, däremot torde ende ens göteborgare tala om orangea katter som den orang(e)e (ja hur stavas det nu?, att uttala är ju förhållandevis enkelt.), om det inte är fastställt att det är en hankatt.

Orangea män i någon slags väst såg jag nog senast på 90-talet !

(Jag ignorerade tillägget för att kunna ge ett bättre svar)
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Spårtrafik (bilder)