Kollektivtrafik i realtid med "Livemap"?

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Kollektivtrafik i realtid med "Livemap"?

Inläggav ålstensgård » mån 17 apr, 2017 15:34

hej alla,

har ni sett det här, en karta i realtid med alla tursatta kollektivtrafikfordon?

https://www.livemap24.com/?lat=59.32110 ... 38&zoom=13

Hos mig ser man en sömnig helgdag som denna de två turerna på 12:an när de går i sin enformiga trafik hela dagen, men de försvinner ur bild när de står i Alvik och Nockeby. Men det falska är att vagnikonerna ligger före realtid, det skiljer säkert 1 minut så att den verkliga vagnen kommer först 1 minut efter att den anges passera här. Enligt kartan är den långt nere i Höglandsparken när den verkligen kommer förbi mig in mot Alvik. Så det måste ju vara tidtabellsbaserat och inte realtid på riktigt.

//henrik
ålstensgård

Re: Kollektivtrafik i realtid med "Livemap"?

Inläggav Hans W » mån 17 apr, 2017 23:20

Ja det var ju lite spännande. T.ex. att kunna följa spårvagnarna i Göteborg, Pågatågen och spårvagnarna i Berlin.
Varifrån hämtas alla denna information?
Hans W

Inläggav Odd » tis 18 apr, 2017 6:06

Troligen från offentliga APIer runt om i världen. Tittade lite på källdatan som används och den är rätt så grovhuggen och bygger på antaganden om flrflyttningshastighet och senast kända positioner. Det är alltså inte "livedata" i ordets rätta bemärkelse.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Ute och åker » ons 19 apr, 2017 18:04

ålstensgård skrev:har ni sett det här, en karta i realtid med alla tursatta kollektivtrafikfordon?

https://www.livemap24.com/?lat=59.32110 ... 38&zoom=13

Jag läste lite mer om den här: http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ny-karttjanst-visar-var-bussen-ar-just-nu/repqdk!4BDDQ5ObJcktaPU8sou3w/

Där står bl a: "Det är det Stockholmsbaserade företaget Veridict som ligger bakom den nya karttjänsten livemap24.com som använder öppen trafikdata för att kunna visa hur olika kollektiva färdmedel rör sig i världen."

Varför man satsar på tjänsten anges också: "karttjänsten kan beskrivas som ett sätt för företaget att visa upp sig"

Man säger också: "Kvaliteten på datan varierar beroende på land och stad. Den från SL håller hög kvalitet och enligt Seward kommer Stockholmsdelen att bli ännu bättre."

Så man får väl ta det för vad det är. ;)

Jag gjorde själv ett litet "stickprovstest" idag mellan den här tjänsten, SL-appen (https://sl.se/sv/find/?query=app) och IRL.

SL-appen var klart bättre och mer precis. Men jag tycker inte man kan klandra Veridict alltför mycket för det. Har man ambitionen att hämta "livedata" från hela världen, och vill man hålla resursbelastningen någorlunda inom rimliga ramar (vad gäller processorkraft, internetförbindelser etc) så kan man ju kanske inte uppdatera precis varje sekund eller ens varje minut. Det är inte alltför ovanligt för "databasgenererade" internetsidor. Man läser av databasen och genererar de vanligaste sidorna, som sedan uppdateras med förutbestämda mellanrum. Inte alltför ovanligt för forum, tidningar etc med många besökare. Man kan utnyttja webbläsaren också för att "räkna fram" diverse saker, så behöver man inte bombardera lika mycket data dit.

Jag kollar inte bara på hjul som rullar mot räls utan understundom även fotbollar som rullar mot gräs. Där kan det mellan olika media (marktv, fiberdigitaltv, app i mobilen etc) vara märkbara skillnader i tid mellan olika enheter. Det man tror är "live" har i själva verket hänt en stund innan. Jag har upplevt gott och väl någon minuts eftersläpning i en app (det ska ju buffra först).

Är man ute på stan använder man SL-appen eller den lokala trafikappen där man befinner sig. Har man inte den, utan kollar på den nämnda sidan så får man nog dessvärre nöja sig med att ha några minuters felmarginal. Bättre än inget! ;)

Ja just det ja. Tråden ligger ju under avdelningen Spårtrafik (bilder). För att ge det lite bättre rättvisa, langar jag upp en ögonblicksbild, från just nu när jag skriver det här, som ett litet smakprov! :)

Bild

Bilden är här reducerad med hälften för att inte bli för stor här i tråden. Här länk till fulla bildstorleken.
Ute och åker

Inläggav Kantorn » ons 19 apr, 2017 18:15

Skulle kolla London Underground. Den fanns inte med, inte heller bussar, däremot fanns tåg.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav ålstensgård » lör 22 apr, 2017 12:46

En rolig grej jag gjorde häromdagen var att följa uppbyggnaden av vardagsmorgonens T-banetrafik i svinottan. Först den tynande nattbusstrafiken som ansluter till de första T-tågen som dyker upp 4.40 i Vällingby och Norsborg, sedan ser man hur de olika grenarna fylls på med trafiktåg. Nackdelar är dels att vagntransporterna före stationernas öppnande inte syns, dels att tågsymbolerna släcks ner under väntetiderna vid ändhållplatserna.

//henrik
ålstensgård

Inläggav Odd » lör 22 apr, 2017 21:53

Anledningen att det gör det är för att den informationen inte finns med varken i Trafiklabs API eller i SLs inofficiella API för fordonspositioner, även om det senare går att få en nästan komplett bild av vad som händer på spårtrafiken i alla fall.
https://api.sl.se/fordonspositioner
Har själv gjort en webscraper som skördar så mycket information som möjligt från den, men källdatan är av dålig kvalitet.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » mån 24 apr, 2017 12:20

Finns motsvarande (publika) api för busstrafiken?

Och kan skribenten precisera vad hen menar med "källdatan är av dålig kvalitet"?

undrar
den ödmjukt frågvise
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Odd » mån 24 apr, 2017 19:59

TKO skrev:Finns motsvarande (publika) api för busstrafiken?

Och kan skribenten precisera vad hen menar med "källdatan är av dålig kvalitet"?

undrar
den ödmjukt frågvise
Thomas K Ohlsson

Kan jag väl.

Datan innehåller enbart viss information om själva rörelsen från start- till slutstation, fast bara nästan. Den innehåller ej information sista biten mellan den näst sista och sista hållplatsen, ej heller information om framkörning och anmälning, sådant som behövs för att visa ett komplett flöde. Den innehåller inte sann information om fordonets position, riktning eller hastighet. Men det duger för det mesta för en översiktskarta för allmänheten, men inte för tex trafikledning eller realtidsinformation i dess rätta bemärkelse.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tis 25 apr, 2017 8:41

Odd skrev:
TKO skrev:Finns motsvarande (publika) api för busstrafiken?

undrar
den ödmjukt frågvise
Thomas K Ohlsson

Kan jag väl.

Datan innehåller enbart viss information om själva rörelsen från start- till slutstation, fast bara nästan. Den innehåller ej information sista biten mellan den näst sista och sista hållplatsen, ej heller information om framkörning och anmälning, sådant som behövs för att visa ett komplett flöde. Den innehåller inte sann information om fordonets position, riktning eller hastighet. Men det duger för det mesta för en översiktskarta för allmänheten, men inte för tex trafikledning eller realtidsinformation i dess rätta bemärkelse.

Tack!
(Finns de data som saknas i denna api i något annat, endast internt åtkomligt, system?)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Odd » tis 25 apr, 2017 8:54

Ja, för SLs del i Pubtrans. Skulle tro att datan i sig delvis kan klassas som affärshemligheter för leverantörerna, eftersom den till viss del innehåller detaljerad information om prestanda vilket kan vara sådant som konkurrenter vill ha tillgång till i upphandlingstider, men jag är inte hundra på detta.
Användarvisningsbild
Odd

Återgå till Spårtrafik (bilder)