Avstängt vid Alvik (Stockholm)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Avstängt vid Alvik (Stockholm)

Inläggav gek » lör 15 apr, 2017 21:20

Tvärbanan trafikerar numera endast sträckan Solna - Sundbyberg - Alvik. Delen Alvik - Sickla är stängd för installation av nytt signalsystem mm. Från Alvik till Stora Essingen räknar man med att börja köra under senare delen av sommaren, och vidare till Sickla i oktober. Vid Alvik finns ordentliga skydd för att hindra att den genomgående trafiken Solna - Stora Essingen inleds i förtid:
Bild
Det är en spårvagn från Solna som syns till vänster. I bakgrunden skymtar genom fredagens snöoväder den tunnel som leder linjen vidare mot Alviks strand och Stora Essingen.

Lite närmare denna tunnelmynning finns ett hinder även på det andra spåret:
Bild
Den enklare avspärrningen på högerspåret är uppenbarligen ett komplement till hindret som syns på första bilden
/Gunnar Ekeving
gek

Re: Avstängt vid Alvik (Stockholm)

Inläggav daniel_s » lör 15 apr, 2017 22:25

Nja, sådana där avspärrningsstaket ("varningsstängsel") ska användas som avgränsning mellan arbetsområden samt mot alla plankorsningar och gångvägskorsningar, enligt den säkerhetsinstruktion som gäller i stället för Tri under delar av avstängningen.

Vet inte om du observerade det, men rakt ovanför slipershindren sitter det också isolatorer i kontaktledningen (detta påstående har ingen koppling till föregående stycke utan jag tänkte bara att det kunde vara kul att veta).
daniel_s

Inläggav gek » lör 15 apr, 2017 23:15

daniel_s skrev:Nja, sådana där avspärrningsstaket ("varningsstängsel") ska användas som avgränsning mellan arbetsområden samt mot alla plankorsningar och gångvägskorsningar, enligt den säkerhetsinstruktion som gäller i stället för Tri under delar av avstängningen.

Aha, då borde det kanske funnits staket även på vänsterspåret? Eller anses det tillräckligt med staket över ena spåret vid plankorsning?

daniel_s skrev:Vet inte om du observerade det, men rakt ovanför slipershindren sitter det också isolatorer i kontaktledningen (detta påstående har ingen koppling till föregående stycke utan jag tänkte bara att det kunde vara kul att veta).

Intressant; det observerade jag inte när jag var i Alvik i fredags:
Bild
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav Odd » sön 16 apr, 2017 18:37

Jag noterade vid en av avstängningarna häromårens att man under det första trafikavstängingsdygnet, när vi vände vid Gröndalsrampen på söderspår, samtidigt, under trafik men troligen spänningslöst norrspår, satte dit isolatorer på kontaktledningen och bärlinan. har något foto eller filmsnutt nånstans och skall väl försök att finna dom. Man spänner bara av en liten sektion, ca en meter, av linan man arbetar på just då, och låter resten sitta ihop. Fordonet såg ut att klara av arbete under spänning då korgen verkade stå på en isolerad plattform men jag är tveksam till att man arbetar så i onödan.

Skall leta vidare...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » sön 16 apr, 2017 19:37

Odd, var det inte så att det redan fanns en isolator i kontaktledningen på norrspåret (en riktig sektionsisolator som man hade monterat lite tidigare) men att man inte nöjde sig med den utan monterade in en extra isolator strax efter den efter avstängningens början.
daniel_s

Inläggav Odd » sön 16 apr, 2017 21:48

daniel_s skrev:Odd, var det inte så att det redan fanns en isolator i kontaktledningen på norrspåret (en riktig sektionsisolator som man hade monterat lite tidigare) men att man inte nöjde sig med den utan monterade in en extra isolator strax efter den efter avstängningens början.

Jag minns inte, det är inte omöjligt. Kanske framgår av bilderna, om jag hittar dem.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Leif Steen » mån 08 maj, 2017 15:27

Kontaktledningen är nedmonterad förbi Alvik Strand, antar att man inte vill ha "ofrivillig" spänningssättning söder om Alvik.
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav Leif Steen » tor 22 jun, 2017 13:06

IMG_1356_small.jpg
IMG_1356_small.jpg (245.88 KiB) Visad 2185 gånger
IMG_1355_small.jpg
IMG_1355_small.jpg (213.81 KiB) Visad 2185 gånger
Snart körbart till Alvik strand för vändning!
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav Joakim W » tor 22 jun, 2017 14:36

Kul att se bilderna Leif! Tråkigt bara att man själv aldrig har tid att åka till Stockholm för att kolla på ombyggnaden av Tvärbanan... :( Så visa gärna mer om du har ;)
21-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 30 jun, 2017 12:50

Vi hade ju några sommardagar för inte så längre sedan. Istället för att vidare delta i de hundslagsmål som blivit så kännetecknande för detta forum tänkte jag bidra med några bilder från Tvärbanans om- och utbyggnad på sträckan Alvik - Gullmarsplan.
Bild
I Alvik har man bla. a uppfört ett nytt teknikhus. Det är bäst att gubbarna jobbar på om det ska kuna bli trafikstart 4/8.

Bild
Det var svårt att få en bra överblicksbild över Alviks Strand. Observera att den tidigare plattformen invid höger bergvägg (söderspåret) är helt borttagen.

Bild
Kontaktledningen återmonteras. Observera den nästan trafikverksliknande portalupphängning av kontaktledningen över trafik- och vändspår.

Bild
Här är i alla fall huvudsignalerna igång. Alla förefaller att har fått nya fyrsiffriga signalnummer.

Bild
Till skillnad från den tänkta, tillfälliga ändhållplatsen i söder vid trafikstarten 4/8 - St. Essingen.

Mellan St. Essingen och Liljeholmen har inte hänt så mycket, bortsett från en del reparationer av spår och körbana i gatuspåret.

Bild
Vid hpl. Liljeholmen har norrspårets plattform breddats väsentligt.

Bild
Hpl. Årstaberg har fått en uppsnyggning...

Bild
men den stora ombyggnaden är vändspåret åt Årstafältshållet till. Personalen ska tydligen få en gångbrygga också.

Bild
Hpl. Valla Torg, norränden. Att landstinget aldrig kan se till att anordna en trappa här! Istället trampas staketet ned, det snubblas i banvallsslänten och avslutas med spårspring för att runda plattformsräcket och kliva upp på plattformen.

Bild
Det byggs ju också två undergångar (spårbroar är kanske ett mer korrekt ord) för att minska Tvärbanans barriäreffekt och möjliggöra gång- och cykeltrafik mellan Årsta och Årstafältet. Det här är den närmast Lindetunneln. Den andra ligger närmare Valla Torg, men den är svår att fotografera fn. pga. den lummiga växtligheten och byggentreprenörernas avspärrningar.

Bild
Utöver själva banbygget pågår en hel del annan byggverksamhet på Årstafältet fn.

Bild
Man isolerar med plastskivor, som bekant ett både billigt och brandsäkert material :?

Bild
Det byggs någon alldeles förskräckligt vid Linde, en helt ny stadsdel håller på att växa fram. Hittills har det mest varit spridda skaror som klivit på och av Tvärbanetågen i Linde, snart nog kan det bli ändring på detta.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav JohanB » lör 01 jul, 2017 7:37

Tack för att du håller oss uppdaterade med bilder.

Tråkigt med Tvärbanan bara hur det har blivit med fullkomligt överdriven standard på allt. Att bygga i TGV-standard, med signalsystem i Nasa-standard för att sedan för det mesta köra 30 km/h är i mitt tycke otroligt felaktigt prioriterat.
JohanB

Inläggav TKO » lör 01 jul, 2017 9:37

Till att börja med ett stort tack till doktorn för dessa fina och intressanta bilder!
Nedan följer några synpunkter, jag hoppas att dessa inte skall föranleda ett s.k. hundslagsmål...

vänligen
Thomas K Ohlsson
(ej doktor)

dr Cassandra Nojdh skrev:Bild
Kontaktledningen återmonteras. Observera den nästan trafikverksliknande portalupphängning av kontaktledningen över trafik- och vändspår.

Jag har ofta(st) tyckt att den kritik som riktats mot Tvärbanans kontaktledning har varit överdrivet negativ. Men när det gäller den här "portalen" vill jag ropa "vik hädan"... gör om, gör rätt.

dr Cassandra Nojdh skrev:Bild
Utöver själva banbygget pågår en hel del annan byggverksamhet på Årstafältet fn.

Bild
Man isolerar med plastskivor, som bekant ett både billigt och brandsäkert material :?

Dessa hus ligger inte på Årstafältet, utan i Valla. Årstafältet är området söder om gamla Sockenvägen.
Och med rätt material och utförande kan cellplast vara en både billig och brandsäker tilläggisolering - så det så!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Odd » lör 01 jul, 2017 9:59

Jag skulle vilja se det TGV-tåg som kan trafikera Tvärbanan... De som tror att det är TGV-standard på det har knappast sett vad TGV-standard är...
Och hur är ett signalsystem i "NASA-standard"? Beskriv gärna!
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 01 jul, 2017 13:06

JohanB skrev:Tråkigt med Tvärbanan bara hur det har blivit med fullkomligt överdriven standard på allt. Att bygga i TGV-standard, med signalsystem i Nasa-standard för att sedan för det mesta köra 30 km/h är i mitt tycke otroligt felaktigt prioriterat.

Odd skrev:Jag skulle vilja se det TGV-tåg som kan trafikera Tvärbanan... De som tror att det är TGV-standard på det har knappast sett vad TGV-standard är...

Inget att bry sig om, Odd. Det är ju bara floskler. Här har vi en gosse som uppenbarligen inte vet vad han pratar om. Gjutningen av påldäcken i gyttjan vid Sickla Udde kommenterade han såhär:
JohanB skrev:Alltså, vad håller man på med i Båtbyggargatan? Inte konstigt att spårvägen kostar en förmögenhet när underbyggnaden ska ha samma standard som en avfyrningsramp för rymdfärjor. Vad hände med det gamla hederliga: Lägg spår - kör!?

Det säger väl allt!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 01 jul, 2017 13:14

TKO skrev:Till att börja med ett stort tack till doktorn för dessa fina och intressanta bilder!
Nedan följer några synpunkter, jag hoppas att dessa inte skall föranleda ett s.k. hundslagsmål...

vänligen
Thomas K Ohlsson
(ej doktor)

Dessa hus ligger inte på Årstafältet, utan i Valla. Årstafältet är området söder om gamla Sockenvägen.
Och med rätt material och utförande kan cellplast vara en både billig och brandsäker tilläggisolering - så det så!

/TKO

Jag tackar ingenjörn för dessa vänliga kommentarer. För mig är allt plattland söder om Tvärbanan, åtminstone mellan hållplatserna Årstafältet och Linde "Årstafältet". Men det är klart, bor man som ingenjörn i Årsta så vill man väl vara noggrannare med terminologin. Har faktiskt lite svårt att förstå var det egentliga "Valla Torg" ligger. Gick förbi ett ställe där traktens pilsnergubbar satt och drack Åbroöl, det kanske är där?

Plastens förträfflighet som isolermaterial kan vi debattera på annan plats kanske, om behov finnes. Ingenjörn känner förstås till vad Sv. Brandskyddsföreningen tycker. För min del tycker jag tack och lov att man bor i ett hus som är isolerat med mineralull.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh lör 01 jul, 2017 17:46, redigerad totalt 1 gång.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav JohanB » lör 01 jul, 2017 16:54

dr Cassandra Nojdh skrev:
JohanB skrev:Tråkigt med Tvärbanan bara hur det har blivit med fullkomligt överdriven standard på allt. Att bygga i TGV-standard, med signalsystem i Nasa-standard för att sedan för det mesta köra 30 km/h är i mitt tycke otroligt felaktigt prioriterat.

Odd skrev:Jag skulle vilja se det TGV-tåg som kan trafikera Tvärbanan... De som tror att det är TGV-standard på det har knappast sett vad TGV-standard är...

Inget att bry sig om, Odd. Det är ju bara floskler. Här har vi en gosse som uppenbarligen inte vet vad han pratar om.

Signalsystemet på Tvärbanan har ju varit allt annat än enkelt att få fungerande - för mig ett tecken på att man infört ett onödigt komplext system. Förlängningen till Sicka byggs till en kostnad på 630 000 SEK per meter (utan vagnar) och samma pris för Kistagrenen (även om priset här väl ändå inkluderar fler vagnar). Men som jämförelse så kostar hela Århus letbane (inklusive allt) 380 000 SEK per meter och tredje etappen av Bybanen i Bergen ca 520 000 SEK per meter (trots mängder av tunnlar etc). Ska vi blanda in TGV så var kostnaden för exemplevis LGV Est inte ens 100 000 kr per meter när den byggdes. Jag drar givet detta slutsatsen att tvärbaneprojektets standard är överdimensionerad. Och hastigheten är generellt låg på banan, särskilt med tanke på hur dyr den är

dr Cassandra Nojdh skrev:
JohanB skrev: Gjutningen av påldäcken i gyttjan vid Sickla Udde kommenterade han såhär:
JohanB skrev:Alltså, vad håller man på med i Båtbyggargatan? Inte konstigt att spårvägen kostar en förmögenhet när underbyggnaden ska ha samma standard som en avfyrningsramp för rymdfärjor. Vad hände med det gamla hederliga: Lägg spår - kör!?

Det säger väl allt!

Jag backar på denna, hade inte klart för mig problemen som varit i Sjöstan med försänkningar.
JohanB

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 01 jul, 2017 17:55

TKO skrev:Till att börja med ett stort tack till doktorn för dessa fina och intressanta bilder!

vänligen
Thomas K Ohlsson
(ej doktor)

Jag har ofta(st) tyckt att den kritik som riktats mot Tvärbanans kontaktledning har varit överdrivet negativ. Men när det gäller den här "portalen" vill jag ropa "vik hädan"... gör om, gör rätt.

/TKO

Ja, ingenjörn har tyckt en hel massa (olika) saker om Tvärbanan genom åren (har jag sett). Men här måste jag ställa mig frågan: är inte ingenjörn funktionalist? Det är nämligen jag (i huvudsak). Det funktionella är det sköna (även om den sk. Ljungströmsbåten är ett gränsfall https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljungstr%C3%B6mkryssare ).

Här har man valt en funktionell lösning för att hänga upp kontaktledning över flera spår och plattformar. Rent allmänt tycker jag annars att det hade varit snyggare med fackverksstolpar (som på Lidingöbanan) jämfört med rörstolparna.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 01 jul, 2017 18:06

JohanB skrev:Signalsystemet på Tvärbanan har ju varit allt annat än enkelt att få fungerande - för mig ett tecken på att man infört ett onödigt komplext system. Förlängningen till Sicka byggs till en kostnad på 630 000 SEK per meter (utan vagnar) och samma pris för Kistagrenen (även om priset här väl ändå inkluderar fler vagnar). Men som jämförelse så kostar hela Århus letbane (inklusive allt) 380 000 SEK per meter och tredje etappen av Bybanen i Bergen ca 520 000 SEK per meter (trots mängder av tunnlar etc). Ska vi blanda in TGV så var kostnaden för exemplevis LGV Est inte ens 100 000 kr per meter när den byggdes. Jag drar givet detta slutsatsen att tvärbaneprojektets standard är överdimensionerad. Och hastigheten är generellt låg på banan, särskilt med tanke på hur dyr den är

Det där är en helt felaktig analys. Egentligen har allt detta avhandlats i (många) tidigare trådar, där det går att hämta information om man nu inte tillhör de som en gång för alla har bestämt sig. Dessutom är detta en bildtråd, ingen diskussionstråd, så reaktionen får bli kort.

Alltså: Man får försöka ha så mycket i huvudet att man skiljer mellan funktion och realisering. Sickla-grenens Bombardier-system har i huvudsak fungerat väl, även om det tog hyfsat många år att få igång Ebicab ATC-systemet (i drift 1/3 2007). Det system som handlades upp som ersättare, i första hand på Solnagrenen och nu på hela banan, är däremot skräp.

Att jämföra sträckmeterpriser på detta sätt är ren populism, det finns avhandlat redan i "Spårvagn till Sickla"-tråden. Påståendet "hastigheten är generellt låg på banan" är i klass med vad Anna Wersäll på Handelskammaren presterar.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Inge » sön 02 jul, 2017 6:55

Det är fantastiskt hur mycket pengar man spenderar på att slippa köra tåg över de redan byggda broarna över Mälaren väster om stan. Samtidigt som man planerar att bygga en tunnelbana i nästan samma sträckning...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 02 jul, 2017 8:58

Men titta vem som dyker upp i tråden! Ja, flugorna dras till sockerbiten förstås............
dr Cassandra Nojdh

Återgå till Spårtrafik (bilder)