Cafevagnen på Djurgårdslinjen i nya kläder

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Cafevagnen på Djurgårdslinjen i nya kläder

Inläggav Thomas Lange » tor 13 apr, 2017 16:39

Low Skandia 618+210 2017-04-15.jpg
Cafevagnen sponsrad av Livförsäkringsbolaget Skandia.
Low Skandia 618+210 2017-04-15.jpg (351.13 KiB) Visad 3518 gånger

Low Skandia 210+618 2017-04-15.jpg
"Cafetåget" på Djurgårdslinjen sponsrat av Livförsäkringsbolaget Skandia.
Low Skandia 210+618 2017-04-15.jpg (362.36 KiB) Visad 3518 gånger

Då Djurgårdslinjen drar igång trafiken på Linje 7N under långfredagen 14 april kommer cafétåget att uppträda i ny design. Hela tåget är sponsrat under säsongen av livförsäkringsbolaget Skandia, som också sponsrar den s.k. Skandiascenen vid Cirkus. Man har noetrat att Djurgården årligen har ca 15 miljoner besökare och det är naturligtvis en miljö där man gärna vill synas.

För Djurgårdslinjen innebär sponsringen att ett betydande belopp tillskjuts renoveringsverksamheten. Planen är att om ett par år en helt ny vagntyp skall tillföras den museala driftvagnparken.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Re: Cafevagnen på Djurgårdslinjen i nya kläder

Inläggav Tramman » tor 13 apr, 2017 21:29

Och jag som trodde att man inte kunde få en större skamfläck än 210 i McDonalds reklam...
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Användarvisningsbild
Tramman

Inläggav roggek » fre 14 apr, 2017 10:11

Tramman skrev:Och jag som trodde att man inte kunde få en större skamfläck än 210 i McDonalds reklam...

Det genererar intäkter för DjL... :cheesygrin:

Men jag förstår inte varför jag tänker på tunnelbanan i Franfurt a. M...
Kanske färgen... :roll:

Och skall vi tala om "gräsliga färgval", så var väl systervagnen 207, en gång i tiden provmålad mörkblå/lila och gick med smeknamnet "blåbärssoppan" på 80-talet i Oslo... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Christer J » fre 14 apr, 2017 10:49

Inga museivagnar blir ju måöade på det här sättet. Målning kan alltid återställas efteråt. Får vi råd att renovera en till vagn för pengarna så är det ok. Det är rätt modesta färger. Kanske för modest för kafésläpet.

Det bästa vore att som i England kunna söka lottopengar. Men här går sådana pengar bara till sport och idrott, inte till kulturändamål som där.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav hgsldf » fre 14 apr, 2017 17:01

Museivagnarna ser väl inte så anskrämliga ut och som sagt inbringar det väl en del pengar för restaureringsobjekt.

Däremot hakar jag på urspårningen, att anordna spel om pengar eller pengars värde är enligt mig ett av de värsta brott man kan åsamka individer, familjer och samhällen, det är svårt att jämföra med folkmord, det ena går fort det andra går långsamt.

Det här är det största missbruket i världen, många gånger större än all narkotika .

/Göran
hgsldf

Inläggav Tramman » fre 14 apr, 2017 18:31

roggek skrev:Det genererar intäkter för DjL... :cheesygrin:

Jo, det gör det. Men som en av Skandias kunder så skulle jag gärna se någon annan sponsra cafétåget. Särskilt med tanke på alla problem jag haft med dem... :x
Användarvisningsbild
Tramman

Inläggav daniel_s » lör 15 apr, 2017 17:42

Färgen kan man väl leva med även om det börjar kännas lite uttjatat med vitt. Sen är det ju kul att 210 fått tillbaka sitt "ursprungliga" nummer 270, men varför släpet ska heta 678 förstår jag inte riktigt? Det normala är ju att man använder vagntypens "ordinarie" teckensnitt för vagnsnummer och annan "trafikteknisk" märkning, det hade man ju gärna fått göra även här. Bortsett från det tycker jag att jobbet är snyggt utfört!
daniel_s

Inläggav roggek » lör 15 apr, 2017 18:23

Få se nu...

618 har haft stripning för ICA, Fazer, Löfbergs Lila, är det någon lackering jag glömt?
Och vad har Skandia med cafévagnsverksamheten att göra?

En sponsrad "Delicato" lackering kanske hade varit ett roligare alternativ, vitlackerad med en massa Delicatobakverk runtom...
Eller en blekgul vagn med Marabou reklam?

Hur tänkte DjL här?
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav daniel_s » lör 15 apr, 2017 18:40

roggek skrev:Få se nu...

618 har haft stripning för ICA, Fazer, Löfbergs Lila, är det någon lackering jag glömt?

En sponsrad "Delicato" lackering kanske hade varit ett roligare alternativ, vitlackerad med en massa Delicatobakverk runtom...

Hur tänkte DjL här?

Hur tänkte roggek här?!? Nu var det ju Skandia som beställde reklam och inte Delicato eller Marabou.
daniel_s

Inläggav Båtsman » lör 15 apr, 2017 20:32

daniel_s skrev:

Hur tänkte DjL här?

Hur tänkte roggek här?!? Nu var det ju Skandia som beställde reklam och inte Delicato eller Marabou.

"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Användarvisningsbild
Båtsman

Inläggav roggek » sön 16 apr, 2017 7:59

daniel_s skrev:

Hur tänkte DjL här?

Skall du säga, som inte ser skillnaden på en etta och en sjua :cheesygrin:

Jag trodde DjL hade förmågan att säga nej...
Om nu t ex "Club Harem" (Googla på namnet, om ni vill veta företagets inriktning!) hade sponsrat reklamen på vagnarna, hade DjL godkänt det med?
Det var dit jag vill komma, att reklamen borde vara synonym med verksamheten!
Möjligen att Skandia står som försäkringsgivare till DjLs vagnar, annars kan jag inte se vitsen med det hela...
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Tramman » sön 16 apr, 2017 17:11

daniel_s skrev:Färgen kan man väl leva med även om det börjar kännas lite uttjatat med vitt. Sen är det ju kul att 210 fått tillbaka sitt "ursprungliga" nummer 270, men varför släpet ska heta 678 förstår jag inte riktigt? Det normala är ju att man använder vagntypens "ordinarie" teckensnitt för vagnsnummer och annan "trafikteknisk" märkning, det hade man ju gärna fått göra även här. Bortsett från det tycker jag att jobbet är snyggt utfört!

De har dock inte bytt nummer, de heter fortfarande 210 och 618. Det är bara typsnittet som är ändrat.
Användarvisningsbild
Tramman

Inläggav daniel_s » sön 16 apr, 2017 19:23

roggek skrev:Jag trodde DjL hade förmågan att säga nej...
Om nu t ex "Club Harem" (Googla på namnet, om ni vill veta företagets inriktning!) hade sponsrat reklamen på vagnarna, hade DjL godkänt det med?
Det var dit jag vill komma, att reklamen borde vara synonym med verksamheten!
Möjligen att Skandia står som försäkringsgivare till DjLs vagnar, annars kan jag inte se vitsen med det hela...

Minnet är väl kort, du kunde ju det i förrgår: :D

roggek skrev:Det genererar intäkter för DjL...

Alltså, jag förstår ju naturligtvis om du menar att det skulle underlätta förståelsen av att kafévagnen är en kafévagn om den hade reklam för kaffe. Däremot är det väl lite svårt att förstå varför en väldigt snäv "ideell begränsning" av tänkbara annonsörer skulle göra någon nytta för affärerna, eller något annat. (De flesta som upplåter reklamplats har ju NÅGON form av ideell begränsning, "Club Harem"-reklam förekommer väl inte hos SL heller t ex, men det är nog ovanligt att bara begränsa sig till sådana som man redan har en affärsrelation med!)

Jag tycker att vi ger Thomas godkänt för den här reklamen på vagnarna 270 och 678 :mrgreen:
daniel_s

Inläggav roggek » sön 16 apr, 2017 19:50

daniel_s skrev:Jag tycker att vi ger Thomas godkänt för den här reklamen på vagnarna 270 och 678 :mrgreen:

Medhåll :cheesygrin:
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Odd » sön 16 apr, 2017 21:56

daniel_s skrev:Jag tycker att vi ger Thomas godkänt för den här reklamen på vagnarna 270 och 678 :mrgreen:

Håller med.

Jag hade aldrig problem med Skandia och deras bank, men jag bytte av andra skäl. Jag förstår att Roggek har blivit förorättad av Skandia vid något tidigare tillfälle, men hur lång tid skall man då behöva sota för sina misstag? Jag är tex fortfarande sur på, och bojkottar Klarna så långt det går, men efter att ha haft ett givande samtal med en av deras säkerhetsschefer så kan jag tänka mig att i en inte allt för avlägsen framtid lätta på det eftersom de talat om att de snart kommer med vissa förändringar i sitt personuppgiftsskydd och förbättring av deras hittills bristfälliga hantering av fakturor och påminnelser, då jag drabbades av Klarnas system i båda dessa fall. Det ena ledde dessutom till att de fick på nöten av ett kreditupplysningsföretag och var tvungna att ändra på sina rutiner :-D .

(För den som är nyfiken så handlade det om att Klarna tog en kreditupplysning på mig när jag gjorde en PUL §26-begäran, något som är ett brott mot såväl PUL som kreditupplysningsbolagens egna regler om vad man får använda kreditupplysningar till)
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Tramman » mån 17 apr, 2017 22:53

210 och 618. :wink:
Användarvisningsbild
Tramman

Inläggav Hechtwagen » tis 18 apr, 2017 9:19

Är inte Skandia medlemmar av Stockholms handelskammare? Finns det inte elbussar att reklammåla? :shock:
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Leif Steen » mån 08 maj, 2017 15:39

Schysst design tycker jag, om jag får tycka. Dessutom är vagnen stripad så det är bara att riva av så har vi den härliga Fazer blå tillbaka om några år, när kassakon sinar alltså...
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav Bussmicke » lör 13 maj, 2017 16:10

Tramman skrev:Och jag som trodde att man inte kunde få en större skamfläck än 210 i McDonalds reklam...

Man upphör aldrig att förvånas när det gäller reklam.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Inläggav Andy » mån 04 sep, 2017 9:46

Jeg synes ikke at denne reklamen var så ille jeg, kontra mye annen reklame på sporvogner jeg har sett gjennom tidene
Användarvisningsbild
Andy

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)