
Häng med på en inte helt aktuell karta..! http://transphoto.ru/photo/288118/ (denna är mer aktuell men visar inte spåren lika bra)
Nätet har ett antal olika vagntyper, varav två st är låggolvsvagnar, samt en typ lik M31. Denna tillverkad av Alstom 2001 är en av låggolvsvagnarna.
Från Frankfurt finns begagnade Duewag Pt. Dessa kom hit mellan 2010 och 2013.
Och självklart finns i stora mängder Konstal 105Na

Nätet har rustats upp rejält på senare år, och linje 15 går med moderna vagnar för det mesta (såg inga äldre vagnar vad jag kan minnas). Linjen är riktigt fin och består inte av några enkelspår längre. Dessa är bortbyggda. Vagnen är tillverkad av Pesa.
Nätet består (som syntes i den lite oaktuella kartan jag länkade) till stor del av enkelspår, och ofta i vägkanten. Här spårvägen under järnvägen, och detta är väl den vyn Katowice är mest känd för

Linje 20 går från centrala delarna av Katowice till Szopienice. Här kan man byta till linje 14 som tar en ut på enkelspåret mot Mysłowice. Vagnen är förövrigt en upprustad Konstal 105N!
Vi hoppar på linje 14, och tar en tur längs bilvägen, tyvärr utan linjebilder.
Väl framme vid ändhållplatsen kan man studera trafiken på järnvägen eller bara fortsätta åka spårvagn, med linje 26 som tar en till Sosnowiec. Den gick uteslutande med begagnade E1-vagnar från Wien när vi var där.
Det stod alltid minst en vagn i slingan. Linjerna hade utmärkt passning till varandra om man har bråttom. Övergångsresenäerna var dock 0...
När ena linje 14 ankommer, avgår strax den som stod före. Har har den vänt i slingan.
En E1 på linje 26 kör också runt i slingan strax efter. Grönskan växer tätt intill!
Tar man linje 26 till Dańdówka Skrzyżowanie kan man byta till linje 27, som precis som linje 26 går på stora delar enkelspår. Så intressant var den dock inte, förutom att man mitt i ett högt gräsfält stannade och fick vänta på möte...
Åker vi dock tillbaka, och tar linje 24 från Sosnowiec Rondo Ludwik så får man se nåt mer spännande!
...nämligen triangelvändning! Det går till som så att korsningen spärras med varningslampor och en man i orange väst kliver ut ur sin kiosk och övervakar när vagnen kör upp för en backe, rullar bakåt (föraren byter alltså inte ände) och åker ner för backen för att sen hamna rättvänd på hållplatsen. Det gick så fort att jag inte hann börja filma ens...
Misstag har dock skett

Som sagt, linje 15 är rätt modern och ointressant för diggaren, men självklart kul för polackerna att de även får moderna spårvägar.
Sedan tog vi linje 13 till Siemianowice. Tidigare gick en linje från Plac Alfreda (några hållplatser innan slutstation på L13) till Chorzow men den är sedan några år nedlagd.
Olle tycker ju om att lägga ut bilder i serien "Öl- och spårvagnsdiggarställe", här tänkte jag på dig, Olle!

Tyvärr är ju detta historia idag, linje 38 trafikeras inte längre med dessa vagnar. De slutade köra enbart några dagar efter vår vistelse(!!)
Efter det togs inte så många bilder, men kan bjussa på en bild från linje 3's ändhållplats. Släpet låstes på kvällen.
I Chebzie får man byta vagn för att ta sig till Katowice. Här är en stor vändslinga med spår i 4 olika riktningar, och spårvagnar i 5 olika riktningar om jag räknat rätt. Tidigare 6, men linje 18 är tyvärr nedlagd.
Det avslutar vår dagsvistelse i Katowice. Återbesök blir det garanterat, vi hann inte ens utforska halva nätet

Fler bilder finns på min hemsida

//Jocke