Switch to mobile style

Hållplatsskyltar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Hållplatsskyltar

Inläggav leifd » sön 22 jan, 2017 20:09

Nu har ÖstgötaTrafiken börjat med de ganska usla digitala hållplatskyltar som jag tidigare bara sett hos SL.
Bild
Bild
Skylten består ju av strömsnåla flytandekristaldispayer, och någon slags mottagarutrustning för information. Troligen även någon form av solcell och batteri, för att skylten ska klara sig utan anslutning till vare sig fast elnät eller fast datanät, vilket krävs för de stora skyltarna med lysdioddisplayer...
Så för små hållplatser kanske de ändå fyller en funktion, trotts allt.
Bild
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Re: Hållplatsskyltar

Inläggav X12 » sön 22 jan, 2017 22:27

Har sett en liknande LCD-baserad skylt i Linköping för några år sedan, så helt nya för Östgötatrafiken är de inte. Även om Norrköping varit förskonat. Den skylt jag såg kunde dock visa ännu mindre information än den där.

Relaterat till ämnet:
Jag bläddrade igenom lite dokument från tekniska nämndens sammanträden på kommunens hemsida rätt nyligen. Hittade det ett dokument med titeln "Realtidsinformation vid spårvagns- och busshållplatser":

http://www.norrkoping.se/p360api/downlo ... 37_1_1.PDF

Sammanfattning av dokumentet: Fler hållplatser än idag ska få realtidsskyltar. Tillverkaren av nuvarande skyltar har gått i konkurs. Skylt av annan modell måste användas men upphandling tar tid.

Får hoppas att den där skylten vid Nya Torget bara är ett provisorium och inte den nya standardmodellen för realtidsskyltar.
X12

Inläggav bark » mån 23 jan, 2017 9:53

För mig dyker fortfarande en gyllengul plåtskylt med ett utstansat "H" upp i huvudet när jag tänker på hållplatsskyltar i Norrköping. Länge sedan...
Användarvisningsbild
bark

Inläggav Stefan Widén » tis 24 jan, 2017 12:17

bark skrev:För mig dyker fortfarande en gyllengul plåtskylt med ett utstansat "H" upp i huvudet när jag tänker på hållplatsskyltar i Norrköping. Länge sedan...

Då måste du även lägga till den praktiska ficktidtabellen så man ser när vagnen går....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Odd » tis 24 jan, 2017 15:24

Det är ju bättre än ingenting, men de använder fortfarande LCD för det.

Det skulle vara intressant om de i stället testar e-bläck, alltså det som en del butiker använder för deras elektroniska prismärkningssystem. Den displayen drar då ström enbart när man skall ändra på något, och sen går den i vila.

På så sätt så kan man spara ström genom att elektroniken vaknar enbart, låt säga, en gång per minut eller kanske mer sällan, om man kan göra en förutsägelse att informationen inte skall ändras under en längre tid, typ en timme, eller så.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Martin Bernandersson » lör 28 jan, 2017 19:19

Hur bra (eller inte) syns informationen i mörker?
Martin Bernandersson

Återgå till Spårtrafik (bilder)