Belgrads spårväg - Del 1

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Belgrads spårväg - Del 1

Inläggav Rikard Å » tor 19 jan, 2017 15:48

Hösten 2016 tillbringade jag några dagar i Serbiens huvudstad, Belgrad. Jag tog en del spårvägsrelaterade bilder och kommer presentera ett urval dessa i några delar här.

Kort historik
Av de fyra spårvägssystemen i före detta Jugoslavien är det i den serbiska huvudstaden näst störst efter det i Zagreb. Spårvägen öppnades som hästspårväg med meterspår år 1892. Den första elektriska sträckan öppnades redan två år senare. Det kom dock att dröja till 1903 innan elektrifieringen och utbyggnaden av nätet fortskred. Den sista hästspårvagnen gick 1905. Efter första världskrigets slut tog staden över spårvägen från det privata företag som tidigare ägt den. Spårvägen skadades liksom resten av staden under kriget och återuppbyggnadsarbetena av spårvägen pågick till 1932, detta år var nätet 65,5 km långt. Även under andra världskriget skadades staden allvarligt, över en tredjedel av vagnparken förstördes. Efter 1945 byggdes spårvägsnätet ut i etapper fram till 1985 då nätet fick sin nuvarande utsträckning. Idag är spårvägen 42 km lång och trafikeras av 11 linjer.

Bild
1. Nuvarande linjenät. Klicka för större format.

Rullande matriel
Vagnparken består av fyra olika huvudtyper, en typ av släpvagn samt några udda vagnar. Angående numreringen av vagnarna så ändrades numren på motorvagnar i vanlig trafik (utom CAF Urbos 3) under 2016 på så vis att en tvåa ställdes framför det tidigare tresiffriga numret (t.ex. 201 blev 2201). Släpvagnarnas nummer ändrades inte.

KT4
Den typ som under lång tid har utgjort stommen i Belgrads spårvägstrafik är Tatra KT4YU. Totalt levererades 200 stycken KT4YU mellan 1980 och 1990 (nr. 201-400). Ytterligare 20 stycken vagnar av modellen KT4M-YUB levererades 1997 (nr. 401-420), detta var de sista KT4:or som tillverkades. Senare har 30 stycken KT4YU moderniserats och har numer beteckningen KT4YU-M. En vagn av typen KT4M-YUB har moderniserats (2409). Idag är 136 stycken av de från början 220 vagnarna i drift.

Bild
2. Tatra KT4YU 2250 vid centralstationen.

Duewag Be 4/6
År 2001 kom de första begagnade Duewagvagnarna från Basel till Belgrad, ytterligare vagnar kom 2002, 2003, 2009, 2011, 2012 och 2016. Vagnarna levererades från början till BVB 1967 och 1972 och har i Serbien fått behålla sin färgsättning från Schweiz. Vissa av vagnarna har även varit hos BLT varför även vagnar i den färgsättningen finns i Belgrad. Totalt har 46 vagnar av typen kommit till Belgrad och idag är 39 i drift.

Bild
3. Duewag Be 4/6 2133 i BLT-färgsättning på Ul. Pozeska.

Schindler Be 4/6
Från BLT i Basel kom år 2016 13 stycken motorvagnar av typen Schindler Be 4/6. Dessa levererades till Briseckbahn mellan 1971 och 1976. Vagnarna har behållt sin färgsättning från Schweiz. De används uteslutande på linje 11 utan släpvagnar. Numreringen har ändrats genom att den första siffran i det schweiziska numret (en etta) har ändrats till en sjua. Nu har de alltså nummer 2701-2709, 2711-2712 samt 2714-2715.

Bild
4. Schindler Be 4/6 2707 vid Pristaniste.

CAF Urbos 3
Nya vagnar beställdes från CAF under 2009 och den första vagnen av typen CAF Urbos 3 levererades 2011. Totalt finns 30 vagnar numrerade 1501-1530.

Bild
5. CAF Urbos 3 1513 vid ändhållplatsen Banovo brdo.

Släpvagnar
I samband med att motorvagnar från Basel har kommit har även släpvagnar kommit. Främst fyraxliga men även treaxliga. Numer är det enbart de fyraxliga som är i trafik, utom den treaxliga vagnen 1453 som används som partyvagn tillsammans med 2609. En treaxlig vagn är bevarad som museivagn. De är tillverkade mellan 1948 och 1973. Några har innan de kom till Basel varit i trafik i Zürich. Idag är kring 35 släpvagnar i trafik.

Bild
6. FFA/SWP B4 1443 vid ändhållplatsen Banovo brdo.

Övriga motorvagnar
I den första leveransen från Basel ingick även en Schindler Be 4/4 som finns bevarad. 2001 köptes en begagnad Tatra T4D från Halle, den används inte i passagerartrafik för tillfället. Ett lok nr 01 tillverkat av Ringhoffer. Två KT4:or är ombyggda till arbetsfordon, nämligen 305 och 351. Tre museivagnar förutom den treaxliga släpvagnen finns bevarade i Belgrad, dessa är: nr. 22 tillverkad av Duro Dakovic 1965, nr. 27 tillverkad av Jasenica 1936 och nr. 81 tillverkad av Ringhoffer 1927.

Linjenät
Jag kommer dela upp nätet i några delar och presentera det med hjälp av bilder i några kommande inlägg.
/Rikard
Rikard Å
 
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 30 mar, 2008 20:06
Ort: Göteborg / Borås

Re: Belgrads spårväg - Del 1

Inläggav Stefan Widén » tor 19 jan, 2017 17:03

Hejsan

Mycket trevlig start på presentationen, Just att börja med en linjekarta är väldigt diggabelt.

Vi väntar redan på fortsättningen :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2024
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Belgrads spårväg - Del 1

Inläggav carltram » tor 19 jan, 2017 19:22

Instämmer föregående skribent!

Facebookgruppen "Alla vi spårvagnsintresserade" med sina 700 medlemmar, har fått alldeles för mycket konkurrens av att visa bilder på detta forum. Dessutom är reportagen mer utförliga här.
Kul att fler vill visa bilder här nu.
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 9:41


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster