Nybygge intill banan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Nybygge intill banan

Inläggav Harald » lör 14 jan, 2017 0:13

Trafikverket säljer ju inte hus intill banan som bostäder för att man inte vill riskera krav på åtgärder mot buller. Göteborgs kommun verkar inte ha några sådana betänkligheter. Det här bygget vid Lantmilsgatan har jag nog visat förut och det har några år på nacken nu.

Bild

Nu har man påbörjat ett bygge vid nästa hållplats utåt, Nymilsgatan.

Bild

Man håller på att schakta bort slänten vid sidan av banan.

Bild

Trappan i förgrunden leder till hållplatsen. Man får nog säga att sådan här förtätning ändå är rätt vettig. Det är ju nära till kollektivtrafik och husen skymmer inte för några andra bostäder. Jag tittade om det stod något om buller i detaljplanen och det gjorde det. Husen ska få loftgång på spårsidan och sovrum och vardagsrum ska ligga åt andra sidan. Man kan tillägga att byggherre är Robert Dicksons stiftelse, vars ändamål är "att uppföra sunda och välförsedda bostäder, som mot billiga villkor skall hyras ut till mindre bemedlade personer företrädesvis ur arbetarklassen."
Harald
 
Inlägg: 7787
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Nybygge intill banan

Inläggav 218 » lör 14 jan, 2017 9:56

Harald jag kanske missförstår dig helt nu men är det inte normalt att spårvagnar går i gaturum eller motsvarande nära bebyggelse?

218
218
 
Inlägg: 892
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: Nybygge intill banan

Inläggav Inge » lör 14 jan, 2017 9:59

Det är hårdare krav när någon uppför en ny byggnad, än när den bullrande måste åtgärda kringliggande befintliga. Så staden riskerar nog inte så mycket. Men självklart kan det komma regelförändringar i framtiden.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Nybygge intill banan

Inläggav /jes » lör 14 jan, 2017 12:44

Bostadsbristen gör att regelverken ses över och blir inte lika krävande.

Ett exempel är de nya bostäder som byggdes på Lilla Essingen för cirka fem år sedan alldeles intill Essingeleden. Alla instanser sa nej, men regeringen godkände.

Ett av argumenten för att omklassa Lidingöbanan till spårväg var att kunna genomföra bygget av Linköpings universitetsfilial alldeles intill banan i Larsberg, och så klart andra byggprojekt i framtiden.
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 379
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: Nybygge intill banan

Inläggav Inge » lör 14 jan, 2017 17:11

Nja, det har gjorts vissa lättnader. Som att det räcker att ha sovrummen på en "tyst" sida. Men samtidigt skärps kraven på vad som är "tyst".

Omklassning hjälper nog inte mot bullerkraven. Däremot slipper man järnvägens skyddszon. Men den har mer med urspårning att göra. En spårvagn är ju sällan så tung och är sällan lastad med farligt gods, så en spårväg har inte samma krav på syddszon.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Nybygge intill banan

Inläggav 2763 » lör 14 jan, 2017 19:52

En spårväg låter inte sällan väsentligt mindre än ett godståg.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nybygge intill banan

Inläggav BSB101 » sön 15 jan, 2017 0:43

Vid nybyggnation är det oftast inga problem att uppnå en tyst miljö inomhus. Befintliga hus, speciellt byggda när andra regler gällde, är en helt annan sak.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Nybygge intill banan

Inläggav Inge » sön 15 jan, 2017 10:04

BSB101 skrev:Vid nybyggnation är det oftast inga problem att uppnå en tyst miljö inomhus. Befintliga hus, speciellt byggda när andra regler gällde, är en helt annan sak.

Men det är väldigt otrevligt att inte kunna öppna fönstren sommartid. Likaså att inte kunna använda balkong eller trädgård. Därför finns kriterier även för utomhusbuller. Såväl vid fasad som i bostadsområdet allmännt. Den lättnad som införts är att fasadbullergränsen numer bara gäller vid sidan där sovrummen ligger. Lägger man kök och vardagsrum mot gatan/järnvägen är det okej att överskrida fasadbullergränsen på den sidan. Enstaka sovrum kan också få ligga så.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Nybygge intill banan

Inläggav Inge » sön 15 jan, 2017 10:12

2763 skrev:En spårväg låter inte sällan väsentligt mindre än ett godståg.

Vilket i och för sig inte påverkas av omklassningen. Bullerkraven visar man att man uppfyller genom beräkningar och mätningar av den faktiska trafiken.

Men är banan järnvägsklassad tillkommer skyddszoner som är fasta i meter räknat. Dessa har inte med buller att göra.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Nybygge intill banan

Inläggav 218 » sön 15 jan, 2017 10:53

Harald skrev:Trafikverket säljer ju inte hus intill banan som bostäder för att man inte vill riskera krav på åtgärder mot buller. Göteborgs kommun verkar inte ha några sådana betänkligheter. Det här bygget vid Lantmilsgatan har jag nog visat förut och det har några år på nacken nu.

Bild

Nu har man påbörjat ett bygge vid nästa hållplats utåt, Nymilsgatan.

Bild

Man håller på att schakta bort slänten vid sidan av banan.

Bild

Trappan i förgrunden leder till hållplatsen. Man får nog säga att sådan här förtätning ändå är rätt vettig. Det är ju nära till kollektivtrafik och husen skymmer inte för några andra bostäder. Jag tittade om det stod något om buller i detaljplanen och det gjorde det. Husen ska få loftgång på spårsidan och sovrum och vardagsrum ska ligga åt andra sidan. Man kan tillägga att byggherre är Robert Dicksons stiftelse, vars ändamål är "att uppföra sunda och välförsedda bostäder, som mot billiga villkor skall hyras ut till mindre bemedlade personer företrädesvis ur arbetarklassen."


Trafikverket har väl ytterst få hus att sälja intill järnvägen som bostadshus. De få hus som säljs av Trafikverket är mestadels typ lokstall och andra till järnvägen hörande servicehus, gamla elcentraler etc. Ännu har ingen kommit på tanken att omvandla den typen av hus storskaligt till bostadshus. Däremot så avyttrar Jernhusen fastgheter till allahanda ändamål, kanske för mycket, men att de fastigheterna skulle upplåtas till bostäder kan jag på rak arm inte komma på. Men visst avyttrar Jernhusen stationshus och gamla banvaktsstugor förstås men det är ju hus som redan är befintliga och upplåtna som bostäder.

218
218
 
Inlägg: 892
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst