Vinter i SL-land (9 bilder)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Vinter i SL-land (9 bilder)

Inläggav Persson » sön 08 jan, 2017 0:41

Snön har kommit och gått flera gånger i Stockholm denna vinter. I samband med olika ärenden och en och annan irrfärd runtom i stan har jag fått tillfälle att åka och fota de flesta av SL:s spårgående fordon i vinterväder. Här är således ett litet bildsvep med snötema.

Bild
X10 3158 och X60 6054 på Stockholms central den 10 november 2016.

Bild
X10p 202 i Mörby den 30 november 2016.

Bild
X10 3198 i Spånga den 2 december 2016.

Bild
X10-tåg i Karlberg den 2 december 2016.

Bild
A35 557 i Ropsten den 11 december 2016.

Bild
C14 1303 i Kista den 12 december 2016.

Bild
C20 2061 vid Brommaplan den 5 januari 2017.

Bild
A32 433 i Alvik den 5 januari 2017.

Bild
A35 460 vid Solna centrum den 5 januari 2017.
Persson

Re: Vinter i SL-land (9 bilder)

Inläggav TKO » sön 08 jan, 2017 0:57

Jag gillar inte vintern - har faktiskt allvarliga planer på att lämna landet av just denna anleding...

Men det här var fina bilder - Tack!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav kildor » sön 08 jan, 2017 12:59

Fina vinterbilder! :)
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav LÅ1 » sön 08 jan, 2017 15:02

Varför är det som en vit slöja över en del av bilderna? Ibland prickig? :wink:

Allvarligt talat; fina bilder och fint vinterväder. Jag önskar bara att vintern aldrig var längre än en månad, eller så.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Piirka » sön 08 jan, 2017 19:11

Fina bilder, tack. Själv tycker jag om vintern, då snön förvandlar höstens mörka färger till en ljusare omgivning. Tyvärr hade jag inte kameran med mej i fredags, då jag fick beundra det präktigaste vädersol-fenomenet någonsin. En mycket kraftigt färggrann bisol på varsin sida av solen. Å andra sidan hade ett foto knappast visat fenomenet i all sin prakt, så det var att bara trampa vidare på cykeln i den arktiska värmeböljan på 20-25 minusgrader. :D

Vädersol-fenomet kallas även för solvarg, som enligt folktron bådar på att något ont skall hända. En gnutta sanning i gammal folktro. Ett stort nederbördsområde härjade igår över hela Finland. I Helsingfors ledde den kraftiga vinden till att snön packades på "fel ställen", så att framkomligheten för spårvägstrafiken försämrades. Dessutom ställdes ett antal lokaltåg (pendeltåg) in pga klumpsnö. Först på kvällen normaliserades trafiken igen.
Användarvisningsbild
Piirka

Inläggav Inge » mån 09 jan, 2017 10:59

Femmånadersvintrar är onekligen lite sega. Men med rätt kamera och förmåga blir det de bästa bilderna. Fortsätta fota vinterbilder !
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » mån 09 jan, 2017 15:29

TKO skrev:Jag gillar inte vintern - har faktiskt allvarliga planer på att lämna landet av just denna anleding...

LÅ1 skrev:Jag önskar bara att vintern aldrig var längre än en månad, eller så.

Ni får flytta till Falsterbo. Där är det i genomsnitt vinter ungefär från 20 januari till 15 februari. Den är inte så lång i Göteborg heller, cirka två månader i genomsnitt, fast det förstås varierar från år till år. Vi fick lite snö de senaste dagarna också, men nu återstår bara lite av plogvallarna.

Bild
Harald

Inläggav LÅ1 » mån 09 jan, 2017 18:51

Harald skrev:
TKO skrev:Jag gillar inte vintern - har faktiskt allvarliga planer på att lämna landet av just denna anleding...

LÅ1 skrev:Jag önskar bara att vintern aldrig var längre än en månad, eller så.

Ni får flytta till Falsterbo. Där är det i genomsnitt vinter ungefär från 20 januari till 15 februari. Den är inte så lång i Göteborg heller, cirka två månader i genomsnitt, fast det förstås varierar från år till år. Vi fick lite snö de senaste dagarna också, men nu återstår bara lite av plogvallarna.

Problemet med Göteborg, när det gäller vädret, är väl blåsten och regnet/fukten. Men tack för tipset. :D
LÅ1

Inläggav Harald » mån 09 jan, 2017 19:46

LÅ1 skrev:Problemet med Göteborg, när det gäller vädret, är väl blåsten och regnet/fukten. Men tack för tipset.

Man kan ju inte få allt här i världen. :wink: Men det där med regnet är faktiskt litet överdrivet. Det kommer mer årsnederbörd i Göteborg än i Stockholm, men det är nog för att det regnar mer när det regnar och inte för att det regnar oftare. Ska man tro den här webbplatsen så har Stockholm 165 regndagar per år och Göteborg 154. De riktigt stora regnmängderna kommer inte heller vid kusten utan längre inåt land.
Harald

Inläggav LÅ1 » mån 09 jan, 2017 21:47

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Problemet med Göteborg, när det gäller vädret, är väl blåsten och regnet/fukten. Men tack för tipset.

Man kan ju inte få allt här i världen. :wink: Men det där med regnet är faktiskt litet överdrivet. Det kommer mer årsnederbörd i Göteborg än i Stockholm, men det är nog för att det regnar mer när det regnar och inte för att det regnar oftare. Ska man tro den här webbplatsen så har Stockholm 165 regndagar per år och Göteborg 154. De riktigt stora regnmängderna kommer inte heller vid kusten utan längre inåt land.

Borås får det mesta regnet, har jag hört.
LÅ1

Inläggav Kantorn » ons 15 feb, 2017 13:03

Men det här var fina bilder - Tack!

/TKO

Medhåll - på båda punkterna.
(Jag och hustrun var på Gran Canaria över nyår. Soligt och skönt!)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » sön 26 mar, 2017 8:55

Våren kom redan andra veckan i mars, så vintern blev trots allt "bara" helt normala drygt 4 månader, någon vecka extra bara... (Normalt i Stockholm är ca 6/12 - 16/3)

Klimatalarmisterna är dock i full gång och gormar om att de vill ha ännu längre vintrar ändå. (Vintern råkade bli något förskjuten, så trots att den var lite längre än normalt tolkar de förstås i sina teckem.) Skönt att megafonerna inte längre alltid är på för dem, även om deras inflytande på klimatet torde vara minimal....
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Persson » sön 26 mar, 2017 11:59

Inge skrev:Våren kom redan andra veckan i mars, så vintern blev trots allt "bara" helt normala drygt 4 månader, någon vecka extra bara... (Normalt i Stockholm är ca 6/12 - 16/3)

Klimatalarmisterna är dock i full gång och gormar om att de vill ha ännu längre vintrar ändå. (Vintern råkade bli något förskjuten, så trots att den var lite längre än normalt tolkar de förstås i sina teckem.) Skönt att megafonerna inte längre alltid är på för dem, även om deras inflytande på klimatet torde vara minimal....

Nu är väl detta lite OT, men i egenskap av trådstartare (och kanske även ”klimatalarmist”, som du uttrycker det) tar jag mig friheten att bemöta det du skriver. Det som oroar många av oss är nog snarare det faktum att vintrarna blir allt varmare, att exempelvis temperaturerna i Arktis har legat åtskilliga grader över det normala och att havsisens utbredning denna vinter varit den lägsta uppmätta någonsin. Källa: https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/ovanlig ... s-1.117704
Persson

Inläggav Inge » sön 26 mar, 2017 14:10

Jojo det finns väldigt många väderparanetrar och om man hela tiden anpassar sitt urval av dessa till de som visar de tecken man önskar se, så har man möjlighet att se det man vill se. Det var väl ungefär det jag ville framföra.

Men faktum är att jordens medeltemperatur inte ökat med någon signifikant trend på 19 år !

Kanske vore det snart dags, även för de mest hängivna, att söka andra förklaringar till den temperaturhöjning som skedde på 90-talet än koldioxid? Vem vet människan kanske inte är inblandad överhuvudtaget?

PS som motvikt till havsisens utbredning kan den som vill titta på Grönlandsisen som är tjockare än på flera år...

http://www.dmi.dk/groenland/maalinger/i ... sebalance/

Notera att jag givetvis inte anser att man bör föredra den ena isen framför den andra som jämförelseobjekt. Utan bara vill belysa det fullständigt poänglösa med att varje år välja ut just den parameter som man tycker stärker den egna tron just det året.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Hechtwagen » sön 26 mar, 2017 19:49

X10p 202 är inte i Mörby utan i Stocksund! :shock:
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Lars_L » sön 26 mar, 2017 20:56

Inge skrev:Jojo det finns väldigt många väderparanetrar och om man hela tiden anpassar sitt urval av dessa till de som visar de tecken man önskar se, så har man möjlighet att se det man vill se. Det var väl ungefär det jag ville framföra.

Men faktum är att jordens medeltemperatur inte ökat med någon signifikant trend på 19 år !

Kanske vore det snart dags, även för de mest hängivna, att söka andra förklaringar till den temperaturhöjning som skedde på 90-talet än koldioxid? Vem vet människan kanske inte är inblandad överhuvudtaget?

PS som motvikt till havsisens utbredning kan den som vill titta på Grönlandsisen som är tjockare än på flera år...

http://www.dmi.dk/groenland/maalinger/i ... sebalance/

Notera att jag givetvis inte anser att man bör föredra den ena isen framför den andra som jämförelseobjekt. Utan bara vill belysa det fullständigt poänglösa med att varje år välja ut just den parameter som man tycker stärker den egna tron just det året.

Det här måste ändå besvaras, utan att tråden förhoppningsvis spårar ur. Jordens medeltemperatur stiger ju i princip för varje år. Men även om den inte gjorde det, skulle ju inte detta motbevisa tesen om Växthuseffekten. Ingen har ju räknat med den stegring som var på 90-talet skulle fortsätta obrutet i den takten. Den ingick ju delvis i ett naturligt cykliskt mönster - och sådana kommer förstås att återkomma. Problemet är att medeltemperaturen ökat mycket mer än den borde ha gjort med hänsyn till de naturliga variationerna, vilket varit fallet sedan 1960-talet. Det är ju detta man använder som historiskt underlag för tesen. Snarare är det ju rimligt att man kan få något decennium där till och med medeltemperaturen sjunker något. Det är ju alltså först på ett antal års sikt som man kan se resultatet.

Men naturligtvis sker förenklingar inte minst i media då man pekar på väderfenomen och ibland drar för långtgående slutsatser. Det intressanta är kanske inte om isen är tunnare på ett ställe och tjockare på ett annat, utan förändringarna som sådana (ifall det inte är naturliga variationer). För med de små gradtal det ändå handlar om under ett antal år, kommer förstås vädret på olika håll i världen påverka mer än den generella uppvärmningen mätt i världens medeltemperatur. Men vädret påverkas samtidigt av hur varmt det är på olika platser. Detta gör ju att vissa områden kan få ganska många grader varmare, medan de blir rätt begränsade på andra håll, eller till och med något kallare. Stora förändringar i klimatet kring polerna är hur som helst mycket oroande i sig.
Lars_L

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 26 mar, 2017 21:20

Lars, jag tror att du och Persson m.fl. behöver komma till insikt om att det inte går att föra några meningsfulla diskussioner med troll, hatpredikanter, sverigedemokrater, klimatförnekare, EUfiender, "vaccinskeptiker" och andra konspirationsteoretiker (grupperna överlappar ofta varandra). Lägg märke till hur elegant vederbörande (jag nedlåter mig inte till att nämna vederbörandes sk. signatur) kapar tråden för att - efter lite inledande taktiskt beröm - få ur sig sina egna hatfyllda tirader. Vederbörande tillhör uppenbarligen de som tror att klimatförändringarna är en kommunistisk sammansvärjning.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Inge » mån 27 mar, 2017 9:07

Lars_L skrev:Jordens medeltemperatur stiger ju i princip för varje år.

Det är just så det inte är. Medeltemperaturen faller i princip lika många år som den stiger. Det är i allt väsentligt ett slumpmässigt brus.

Det går heller inte att signifikant fastställa någon trendriktning för de 19 senaste åren.

Notera att ingen under 25 år rimligen har egna minnen av någon klimatförändring. Det är väl till dessa man får sätta hoppet, då tron blivit stark i vissa grupper präglade av 90-talet.

(I Sverige var det även några varma år kring 1990, så just här finns ingen trend sedan 1988. Den som är yngre än 35 och säger sig upplevt klimatförändring här har fått "upplevelsen" inlärd, då den omöjligen kan ha observerats via sinnena.)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 27 mar, 2017 12:58

Jag säger bara en sak:

INGE FOR PRESIDENT!!!

brölar
Årstatompa
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav daniel_s » tor 30 mar, 2017 9:13