Helsingfors får ett nytt linjenät 2017

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Helsingfors får ett nytt linjenät 2017

Inläggav Piirka » ons 04 jan, 2017 11:00

I år kommer linjenätet i Helsingfors att ändras radikalt. Jag har tagit fram kartor linje för linje. Här kommer första kartexercisen.

Ettan
Bild

och åttan
Bild

Ettans ändhållplats flyttas från Salutorget till Eira. Slingan i Eira återfår efter en paus på nästan 63 år dags- och veckoslutstrafik. Den 30 augusti 1954 flyttades ettans ändhållplats från Eira till Salutorget och Eiraslingan trafikerades efter det bara i hög- och undantagstrafik. Lördagshögtrafiken (på linje 1A från Eira) upphörde den 1 april 1969. Söndagstrafiken (på linje 1 från Salutorget) upphörde den 1 januari 1978 och lördagstrafiken den 1 januari 2004.

Nya ettan trafikeras dagligen, men bara fram till kl 18. Ettans linjeförändring görs för att man vill stärka tvärförbindelsen mellan Tölö och Sörnäs. Linjen synkroniseras med åttan på den gemensamma sträckan och de får en turintervall på 10 min (kvällar from kl 21 och söndagar 12 min). Trots att högtrafiken på åttan glesas ut från dagens ca 8 min till 10 min, så får den gemensamma sträckan mellan Tölö och Sörnäs ett förbättrat utbud i hög- och dagtrafik - 12 turer i timmen (må-lö) resp 10 turer (sö), mot dagens 7,5 i hög-, 6 dag- resp. 5 i söndagstrafiken.

Det går åt 11 turer (söndagar 9) på ettan och 9 turer (lördagar 8 + söndagar 7) på åttan. Oklart är ifall antalet turer på åttan uppges för dagens linje eller då linjen har förlängts från Utterhällen till den nya slingan vid dagens "Bunkern" (som en streckad linje på kartan ovan). Förlängningen (via Atlantbågen) samt slingan vid Bunkern tas i bruk uppksattningsvis i början av 2020-talet.

Slopandet av högtrafiklinjen 1A Eira – Salutorget – Kottby ersätts med en ny sjuttons buss
Bild
Dagens buss sjutton trafikeras må-fr kl 7-18 i 25 min intervaller mellan Femkanten och Kronohagen via Järnvägstorget. Ändhållplatsen flyttas från Femkanten till Sundholmen i väster och från Kronohagen till Hagnäs i norr, via Femkanten, Fabriksgatan, Salutorget och Kronohagen. Må-fr kl 7-18 i 30 min intervaller anser man att skall räcka för att ersätta bortfallet av dagens högtrafiklinje 1A mellan Eira och Hagnäs.
Användarvisningsbild
Piirka

Re: Helsingfors får ett nytt linjenät 2017

Inläggav Hechtwagen » ons 04 jan, 2017 22:03

Hur många spårvagnslinjer finns det i Helsingfors?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Piirka » tor 05 jan, 2017 9:17

Linjenumren går mellan 1 och 10 utan någon lucka sedan sommarens linjeändringar. Sedan är det en smaksak ifall ringlinjen sjuan räknas som en linje eller att 7A resp 7B (i motsatta körriktningar) räknas som två separata linjer. Om sjuan räknas som en enda linje, finns det 10 huvudlinjer. Om 7A och 7B räknas separata, så har vi 11 huvudlinjer. Dessutom finns högtrafiklinjen 1A samt förlängingen av sexan från Sandviken till Västra hamnen (som linje 6T). 6T har fler avgångar än huvudlinjen 6, så egentligen är sexan en hjälplinje kontra "huvudlinjen 6T". Beroende på räknesätt, så har vi 10 - 13 spårvägslinjer. Linjenumren 11 - 13 är reserverade för de kommande linjerna mot Kronobergsstranden.

I sommarperioden har vi två linjer, som är av turistkaraktär. På linje "Stadin Ratikat" kan man välja att åka antigen i en sluten motorvagn (av årgång 1909) eller i ett öppet sommarsläp (från år 1919). I en "röd liten vagn" på linje PUB kan man förutom färden njuta av något drickbart i olika styrkor. :D
Användarvisningsbild
Piirka

Inläggav Piirka » sön 08 jan, 2017 17:50

Dagens linjenät består alltså av
1/(1A) (Eira –) Salutorget – Kottby
2 Olympiaterminalen – Kampen – Tölö – Nordenskiöldsgatan
3 Olympiaterminalen – Eira – Berghäll – Nordenskiöldsgatan
4 Skatudden – Munksnäs
5 Skatuddens terminal – Järnvägstorget
6/(6T) (Västra terminalen –) Sandviken – Järnvägsstationen – Arabia
7A Senatstorget – Tölö – Böle – Senatstorget
7B Senatstorget – Böle – Tölö – Senatstorget
8 Busholmen - Tölö - Arabia
9 Västra terminalen – Järnvägsstationen – Böle
10 Kirurgen – Lillhoplax

Fram till förra juni, vid övergången till sommartidtabellerna fanns linje 4T Skatuddens terminal – Munksnäs. Linjen ersattes vid tidtabellsskiftet av den nya femman.

Vidare kom jag att tänka på att den kommande sjuttons buss enkelt kunde spårvagnsfieras (klicka på kartan för en större format):
Bild
Det enda som skulle krävas var att man bygger 200-250 meter nytt (enkel)spår och 10 nya växlar. Både den gamla åttans ändhållplats i väster, Sundholmen, och gamla tvåans ditto på Linjerna skulle återfå spårvägstrafik. Till Linjerna har man inte kunnat ta spåran efter det att gamla tvåans ändhållplats flyttades från Linjerna till centrum den 1 januari 2004.
Användarvisningsbild
Piirka

Återgå till Spårtrafik (bilder)