Mulåsnan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Mulåsnan

Inläggav /jes » tor 05 jan, 2017 15:38

Mulåsnan gick som sagts ovan som extravagn men kunde ibland ses ersätta ordinarie vagnskurs, men i så fall bara del av dag, den byttes in så fort som möjligt.

Beträffande F-vagnar till Stattena så gick de regelbundet dit på morgnarna ända fram till sommaren 1967 då triangelspåret kapades. Av 11 (6 st L1+5 st L3) utgående F-vagnar på morgonen gick fem stycken direkt till Stattena från Triangeln, en via Lussebäcken. Helsingborg var en arbetarstad med de stora industrierna på söder-Gummifabriken, Elektromekano, Kopparverket osv, alltså F-vagnar till/från Stattena var så att säga arbetarvagnar.

Skolvagnar, ej tidtabellslagda, utgjordes av C/E-vagnar, ibland med släp, dock inte på slutet.

Exempel från HSS sista kurslista (tjänstetidtabell) 1966/1967 där det också framgår att triangelspåret in i Roskildegatan vid S:t Jörgens plats trafikerades både morgon och kväll:

Bild

St=Stattena, JBg=Johan Banérs gata (Tågaborg), SJp=S:t Jörgens plats
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav 218 » tor 05 jan, 2017 16:49

/jes skrev:Mulåsnan gick som sagts ovan som extravagn men kunde ibland ses ersätta ordinarie vagnskurs, men i så fall bara del av dag, den byttes in så fort som möjligt.

Beträffande F-vagnar till Stattena så gick de regelbundet dit på morgnarna ända fram till sommaren 1967 då triangelspåret kapades. Av 11 (6 st L1+5 st L3) utgående F-vagnar på morgonen gick fem stycken direkt till Stattena från Triangeln, en via Lussebäcken. Helsingborg var en arbetarstad med de stora industrierna på söder-Gummifabriken, Elektromekano, Kopparverket osv, alltså F-vagnar till/från Stattena var så att säga arbetarvagnar.

Skolvagnar, ej tidtabellslagda, utgjordes av C/E-vagnar, ibland med släp, dock inte på slutet.

Exempel från HSS sista kurslista (tjänstetidtabell) 1966/1967 där det också framgår att triangelspåret in i Roskildegatan vid S:t Jörgens plats trafikerades både morgon och kväll:

Bild

St=Stattena, JBg=Johan Banérs gata (Tågaborg), SJp=S:t Jörgens plats

Tack! Mycket intressant!

Eftersom det stått i MfSS år 1967 att triangeln i Stattena hade rivits och arbetarturerna därför från Stattena ersatts med gamla vagnar tjatade jag till mig med min far att köra mig från Råå där vi bodde sommaren 1967 med bilen till Stattena för att plåta gammelvagnar i Stattena. Efter "viss" övertalnng gav vi oss iväg kl 0430 en vardagsmorgon till Stattena.......och där stog en buss skyltad linje 5! Den snopenheten är svårslagbar! Men återresan till Råå var desto läckrare när vi körde efter banan och mötte alla utgående vagnar, D-vagnarna till linje 5 på rad!

Arbetarturen som utgick från S:t Jörgens plats tidigt om morgonen har jag dock för mig gick ända till slutet och trianglade ner på Roskildegatan.

218
218

Inläggav /jes » tor 05 jan, 2017 16:56

Triangeln i Roskildegatan användes flitigt sista dagen 2/9-67, många extravagnar.

Man kan också lägga till att avgångstiden från Triangeln avser hållplatsen, inte vagnhallen. Utgående vagnar mot Råå och Lussebäcken måste först gå ner till Tallgatan och vända i den slingan så att man kom rätt vid Triangeln.
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav 2763 » tor 05 jan, 2017 23:53

218 skrev:Håller helt med dig! Kommer ihåg diskussionen när Malmköping skulle dra igång. Då fanns ju inte E-vagnen där men 21 och 30 fanns ju där förstås. Vissa hade jättebekymmer över att kontrollerna gick åt fel håll. Javisst det var en avvikelse men en säkerhetsfara...nja!

Det sista beror på hur man hanterar det. Det är kanske inte alla som klarar att växla körsätt och därför måste det till rutiner för detta. Det finns för all del i Malmköping när det är skillnader på standard- och specialvagnar.

Där har man också genom rotationsriktningsväxlarna gjort förfarandet enklare och gjort fler vagnar till standard.

Samtidigt är det precis det här som är farligt. Att anta en massa saker utan att titta på hur man valt att hantera de risker ett visst förfarande innebär.

Nej. Det är inte riskfritt att köra spårvagn. Vi måste identifiera riskerna och ta reda på hur vi hanterar dem och hur vi därigenom undviker olycka. Sen ska man komma ihåg att de flesta i Malmköping är amatörer. Duktiga, men fortfarande är det skillnad på rutin om man kör 42x5x8 timmar per år eller under hundra. Den som kör professionellt och som då även hanterar olikheter mellan vagnar får ju rutin även på det och när man ska häva ett tillbud från att bli olycka spå är det reptilhjärnan som styr och den är beroende av rutin.

Därför vill jag vara tydlig med att jag jag inte förkastar resonemanget, det finns visst fog för det, men att jag kan tänka mig att det finns andra sätt att hantera problematiken, för fel kan det bli.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav daniel_s » fre 06 jan, 2017 0:45

Riskanalyser utfördes och dokumenterades inte på samma sätt förr som man gärna gör idag, men det betyder inte att man inte gjorde några.

Lite elakt kan man till och med säga, att förr i världen så byggde man ibland helt sonika om en grej för att man konstaterade att den betydde otur - riskanalys utförd, åtgärd: ändring. Idag gör man gärna en riskanalys i syfte att försöka slippa ombyggnaden, och när det sen ändå går åt pipan så att man får göra den förbaskade ändringen så får man göra en riskanalys på den också.

Angående förhållandena i Helsingborg, så skulle jag väl vilja påstå att HRRJ-loken är helt irrelevanta i sammanhanget, de kördes väl knappast av de vanliga spårvagnsförarna och även om så hade varit fallet så går det inte att blanda ihop det med att köra spårvagn, det krävs en helt annan körställning och ett annat körsätt överhuvudtaget.

F-vagnarna går inte heller gärna att blanda ihop med en vev-vagn, jag tycker förresten inte ens att handgreppen är särskilt lika en göteborgsmustang - sittställningen är väsentligt annorlunda på något sätt.

För övrigt finns det en lustighet på F-vagnarnas kontroller och det är att fartriktarvalsen går åt motsatt håll mot nästan alla andra spårvagnar. Det normala är att fartriktarhandtaget pekar åt höger och att framåt därmed är moturs från 0-läget, men på F-vagnarna (och M48/M51) pekar handtaget åt vänster och framåt är medurs.
daniel_s

Inläggav HSS F2 » fre 06 jan, 2017 6:58

Närmaste GBG-vagnen i förhållande till F/M48/M51 får väl egentligen sägas vara M22 då de mindre versionerna från ASEA har flera likartade drag som deras "storebror" - detta syns även på de olika projektritningarna som i hög grad liknar en "2-axlig M22". Dock är förarplatserna annorlunda disponerade av naturliga skäl. Jag har alltid betraktat dessa vagnar som olika versioner på en "basmodell" från ASEA. D.v.s först kom M22 i fullskala och sedan när HBG/NKP skulle ha nya vagnar blev det logiskt att skala ned basmodellen och utgå från det.

HRRJ-loken kördes av särskilda förare - jag är hyfsat säker på att "blandad tjänst" inte förekom även om vissa förare haft utbildning på båda fordonsslagen. Mig veterligen hoppade inte en lokförare in som spårvagnsförare rutinmässigt. Däremot blev förare som kört HRRJs motorvagnar omskolade till att köra D-vagn (HRRJ-vagnarnas ersättare på Råålinjen) etc när de sistnämnda sattes in då bolagen slogs ihop.

Personligen måste jag förövrigt tillägga att jag gärna sett M10 210s Dresden-modell med tryckknappsuppkoppling och bromspedaler på övriga ASEA-vagnar, d.v.s att A25-27, M22-23 samt F/M48/51 körts på samma vis och således varit "hechtwagen". Dock klagade ju förarna på att "vagnen körde sig själv" o.s.v och det var naturligtvis då ASEA löste det hela med ratten då M22 togs fram.
HSS F2

Inläggav 218 » fre 06 jan, 2017 10:53

HSS F2 skrev:Närmaste GBG-vagnen i förhållande till F/M48/M51 får väl egentligen sägas vara M22 då de mindre versionerna från ASEA har flera likartade drag som deras "storebror" - detta syns även på de olika projektritningarna som i hög grad liknar en "2-axlig M22". Dock är förarplatserna annorlunda disponerade av naturliga skäl. Jag har alltid betraktat dessa vagnar som olika versioner på en "basmodell" från ASEA. D.v.s först kom M22 i fullskala och sedan när HBG/NKP skulle ha nya vagnar blev det logiskt att skala ned basmodellen och utgå från det.

HRRJ-loken kördes av särskilda förare - jag är hyfsat säker på att "blandad tjänst" inte förekom även om vissa förare haft utbildning på båda fordonsslagen. Mig veterligen hoppade inte en lokförare in som spårvagnsförare rutinmässigt. Däremot blev förare som kört HRRJs motorvagnar omskolade till att köra D-vagn (HRRJ-vagnarnas ersättare på Råålinjen) etc när de sistnämnda sattes in då bolagen slogs ihop.

Personligen måste jag förövrigt tillägga att jag gärna sett M10 210s Dresden-modell med tryckknappsuppkoppling och bromspedaler på övriga ASEA-vagnar, d.v.s att A25-27, M22-23 samt F/M48/51 körts på samma vis och således varit "hechtwagen". Dock klagade ju förarna på att "vagnen körde sig själv" o.s.v och det var naturligtvis då ASEA löste det hela med ratten då M22 togs fram.

Omvittnat av dåtida förare sattes SS A26 i drift utan någon vidare formell utbildning på vagntypen. Den hette väl t.o.m A25H när den togs i trafik? En förare vittnar om när han tog emot en A26 på linje 4 vid Hornsplan att han undrade vad det där var för något. Men han tänkte att eftersom ingen har sagt något så är det väl bara att köra då. Döm om hans förvåning och nästan chock när han accelererade uppför Hornsgatan och kontrollern började stega sig uppåt av sig självt (=hjälpmotorn).

218
218

Inläggav daniel_s » fre 06 jan, 2017 11:24

A26 hade förvisso en lite annorlunda lösning på manövermotorn än A25, men koppla upp "av sig själv" skulle den inte göra utan den skulle stanna i det läge som föraren ställt ratten på. Dock kunde man ibland råka ut för ett litet fel som gör att ratten snurrar med i kontrollerrörelsen och då blev det ju lite lustigt om inte föraren tog tag i ratten och stoppade uppkopplingen. En liten justering så försvinner felet, jag har dock glömt av vad, men jag vet minst en helsingborgare som är en fena på att ställa in kontrollrar av denna typ så att vagnarna blir en fröjd att köra!

Dock har ju inget av detta någonting med helsingborgsvagnar att göra, de hade ingen manövermotor och behövde ingen heller för kontrollern på F-vagnarna är väldigt lättmanövrerad.
daniel_s

Inläggav /jes » fre 06 jan, 2017 13:33

För att återvända till Stattena-trafiken. Den uppmärksamme ser fel anmärkning i tidtabellen för linje 1 från Råå på söndagar. Anmärkningen ska säkerligen vara att turen endast går till S:t Jörgens plats för byte till buss mot Senderöd. S:ta Maria sjukhus var en mycket stor arbetsplats och personalen behövde ju komma dit även på söndagar. Trots den regelbundna trafiken i triangeln mellan Bergaliden (Stattena) och Södergatan vid Knutpunkten på morgnar och kvällar (ingående vagnar från linje 5) var dessa växlar inte motordrivna.
Bild
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav 218 » fre 06 jan, 2017 17:31

Rätt daniel s åter till Sundets pärla!
Kommer ihåg B-, C- och S1-vagnarna tillsammans med kvaddade D 32 som stog uppställda på det gamla genande HRRJ-spåret vid Triangeln. Trafikvagnarna inklusive Mulåsnan fraktades ju förnedrande till Helsingborgs sopstaton i Filborna det finns film och bilder på när de bränns upp där. Men jag har aldrig sett några bilder på att gammelvagnarna som stog på HRRJ-spåret också skrotades i Filborna. Skrotades de kanske på HRRJ-spåret i Triangeln istället? Det stog väl förresten en HRRJ-pjäs på det spåret också, den f.d paketvagnen sedemera verkvagnen som var byggd på en HRRJ-boggie.

218
218

Inläggav /jes » fre 06 jan, 2017 17:54

Och jag såg vagn efter vagn komma på trailer utanför skolfönstret september 1967 på väg till kremeringen på Filborna-tippen. Tala om traumatiska upplevelser ...
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav 218 » fre 06 jan, 2017 18:20

/jes skrev:Och jag såg vagn efter vagn komma på trailer utanför skolfönstret september 1967 på väg till kremeringen på Filborna-tippen. Tala om traumatiska upplevelser ...

Ja det var inte bara en fullt fungerande vagnpark som kremerades utan ett synnerligen charmigt och välskött trafikbolag som försvann! De vårdade verkligen sina vagnar. Tror att första vagnen till Filborna var F 47 som fick en revision så sent som våren 1967. Har för mig att den lackades också i samband med det.

218
218

Inläggav daniel_s » fre 06 jan, 2017 19:57

Trafikbolaget (om det nu var ett bolag, jag har uppfattat HSS/HST som en kommunal förvaltning) försvann väl inte? Eller ändrade man på detta just 1967?
daniel_s

Inläggav Harald » fre 06 jan, 2017 20:22

daniel_s skrev:Trafikbolaget (om det nu var ett bolag, jag har uppfattat HSS/HST som en kommunal förvaltning) försvann väl inte? Eller ändrade man på detta just 1967?

Nej man ändrade inte på detta. Spårvägen i Helsingborg drevs aldrig som bolag. Den förvaltades från början av drätselkammaren, som kan sägas ha varit motsvarigheten i städer till den nuvarande kommunstyrelsen. År 1920 lades den under styrelsen för Helsingborgs stads kommunala affärsverk. Först 1942 bildades en särskild spårvägsstyrelse. När spårvägen lades ned ändrades förvaltningens namn till Hälsingborgs Trafikverk. Om det skedde exakt vid nedläggningen eller lite före eller efter framgår inte av min källa, boken "I fäders spår ..." av Ulf Rigstam.
Harald

Inläggav /jes » lör 07 jan, 2017 12:25

Jag skulle vilja säga att namnbytet skedde i samband nerläggningen och att den första tidtabellen för högertrafiken utgavs av Trafikverket. Har säkert någon tidtabell i gömmorna.
Användarvisningsbild
/jes

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)