Nya vagnar på Saltis

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav Lars Stegenius » lör 04 feb, 2017 22:31

Och nu när C6-ombyggnaden startat:
- hur många och vilka C6-par ska byggas om?
- vilken är den tänkta leveranstakten?
- var tänker man göra av vagnarna i väntan på att Neglingedepån byggs om? (måste f.ö. vara SLs mysigaste spårtrafikdepå, jag har varit i alla)
- och, sist men inte minst, när startar ombyggnaden av banan med nya mötesspår?
Lars Stegenius

Inläggav Jan_Bäckström » sön 05 feb, 2017 13:06

2809-2810 ersätter 2887-2888 som skrotades efter krocken i Saltsjöbaden.

Som svar på övriga frågor så är både mötesspår i Fisksätra och Tattby, utbyggnad av Neglingedepån* och ombyggnad av fler vagnar till SB uppskjutet i väntan på att man hittar pengar.

*En välbehövlig upprustning av verkstaden i Neglinge kommer dock ske med start i april i år men det är bara upprustning/ombyggnad av befintlig anläggning.

/ Janne
Jan_Bäckström

Inläggav Lars Stegenius » sön 05 feb, 2017 16:00

Jan_Bäckström skrev:2809-2810 ersätter 2887-2888 som skrotades efter krocken i Saltsjöbaden.

Som svar på övriga frågor så är både mötesspår i Fisksätra och Tattby, utbyggnad av Neglingedepån* och ombyggnad av fler vagnar till SB uppskjutet i väntan på att man hittar pengar.

*En välbehövlig upprustning av verkstaden i Neglinge kommer dock ske med start i april i år men det är bara upprustning/ombyggnad av befintlig anläggning.

/ Janne

Hoppas att man kan bevara åtminstone en del av den nu över hundraåriga miljön i depån när man rustar upp. Konferensrummet var ju en upplevelse.

//Lars S
Lars Stegenius

Inläggav HDWF » ons 03 maj, 2017 14:20

Efter att rest i de nya vagnarna på saltis kan jag konstatera att de fällbara sätena vid dörrarna fattas. Fast egentligen inte. Jag använder dom inte och jag har inte heller sett någon mer omfattande användning heller. Kanske var det tänkt att skulle ha cykeln eller barnvagnen i knät.
Hälsningar
Hasse
Användarvisningsbild
HDWF

Inläggav BSB101 » ons 03 maj, 2017 14:30

HDWF skrev:Efter att rest i de nya vagnarna på saltis kan jag konstatera att de fällbara sätena vid dörrarna fattas. Fast egentligen inte. Jag använder dom inte och jag har inte heller sett någon mer omfattande användning heller. Kanske var det tänkt att skulle ha cykeln eller barnvagnen i knät.
Hälsningar
Hasse

Ombord på pendeltåget används dessa fällbara säten ofta och det utan att ha en barnvagn eller cykel i knät. Ibland har folk dock en barnvagn framför sig när man sitter ner.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Leif Steen » mån 08 maj, 2017 15:22

Det hade inte varit en så stor affär att utrusta Saltis vagnar med elektroniska skyltar och Buss-PC á la Roslagsbanan. Någon som vet om diskussionen förts ?
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav Odd » mån 08 maj, 2017 15:25

SL tillhandahåller inte Buss-PC längre, så det får bli nåt annat i så fall, men det skulle nog inte vara så stor affär.

Menar du hela paketet eller bara yttre?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Leif Steen » mån 08 maj, 2017 15:30

Tänkte nog hela Roslagsbanepaketet, de INIT-burkar som sitter på RB saknar WiFi-kort som är den komponent som är brist på och utgången.

Men visst, det kunde säkert tänkas en RB light. Om man vill........alltså.
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav Odd » mån 08 maj, 2017 23:25

Leif Steen skrev:Tänkte nog hela Roslagsbanepaketet, de INIT-burkar som sitter på RB saknar WiFi-kort som är den komponent som är brist på och utgången.

Men visst, det kunde säkert tänkas en RB light. Om man vill........alltså.

Det är inte raketteknik det handlar om, och det känns som att utrustningen på RB var förlegad redan innan den ens installerades. :-/
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Bussmicke » lör 13 maj, 2017 16:05

Lars Stegenius skrev:
JohanB skrev:Ska man följa SL:s traditionella frikostiga litteranumrering (dvs ge en vagnstyp ny littera så fort minsta lilla detalj skiljer) så borde vi få C17 2809 och C18 2810. Dock så tror jag in te att man vill markera så stor skillnad så kanske kör man på något i stil med C20F 2000. Ska vi chansa på C10B 2809 och C11B 2810?

Nja, C17 och C18 var två ombyggnadsprojekt som aldrig blev av. C17 var tänkt för C12 uppgraderade med nya boggier och tyristorpådrag medan C18 var tänkt för C13 uppgraderade med tyristorpådrag. Detta enligt Ruggige Ragge, tidigare fordonschefen vid SL Ragnar Thörnblom.

Synd det inte blev av, hade varit intressant.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Inläggav Bussmicke » lör 13 maj, 2017 16:07

Lars Stegenius skrev:Och nu när C6-ombyggnaden startat:
- hur många och vilka C6-par ska byggas om?
- vilken är den tänkta leveranstakten?
- var tänker man göra av vagnarna i väntan på att Neglingedepån byggs om? (måste f.ö. vara SLs mysigaste spårtrafikdepå, jag har varit i alla)
- och, sist men inte minst, när startar ombyggnaden av banan med nya mötesspår?

Hur många C6H byggs om?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Inläggav Hechtwagen » mån 15 maj, 2017 15:49

Ett vagnpar enligt info i tråden!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)