Nya vagnar på Saltis

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Nya vagnar på Saltis

Inläggav JohanB » tor 29 dec, 2016 1:40

F.d. C6 2809 och 2810 var ute och provkördes på Saltsjöbanan idag. Vagnarna ser ut att vara ombyggda till att vara identiska med C10/C11 men med åtminstone två synliga skillnader: Hållstängerna inuti vagnen är i C6:ornas rostfria stil istället för blå och i kortändorna så är finns gavelfönster istället för apparatskåp. Det kan ju finnas fler skillnader som jag inte ser.

Vagnarna saknar utvändig märkning så det går inte att avgöra vilket typnummer de fått. Är dessa att betrakta som C10/C11 trots skillnaderna eller har vi fått en ny typ?

Bild
JohanB
 
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 10:47

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav Inge » tor 29 dec, 2016 9:48

Har de koppel i bakänden, eller är de fast parkopplade?

C16?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav roggek » tor 29 dec, 2016 11:29

Om vi tittar på bilden så ser vi EN strömavtagare.
Vagnarna är med största sannolikhet semipermanent (eller fast par-) kopplade med varandra, och då har vi motorvagn C10 2809 och manövervagn C11 2810...
Motorvagnarna C10 har alltid sedan 1976 haft udda nummer, och manövervaganrna C11 jämna...

Klart som korvspad...
(och skulle jag ha fel så kommer nog daniel_s in och rättar till det... :cheesygrin: )
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav JohanB » tor 29 dec, 2016 12:26

roggek skrev:Om vi tittar på bilden så ser vi EN strömavtagare.
Vagnarna är med största sannolikhet semipermanent (eller fast par-) kopplade med varandra, och då har vi motorvagn C10 2809 och manövervagn C11 2810...
Motorvagnarna C10 har alltid sedan 1976 haft udda nummer, och manövervaganrna C11 jämna...

Klart som korvspad...
(och skulle jag ha fel så kommer nog daniel_s in och rättar till det... :cheesygrin: )


Att vagnarna skulle benämnas C10/C11 är inte klart som korvspad tycker jag eftersom de ju år baserade på C6 och inte C8 som de existerande C10/C11. Det kanske blir så ändå men iaf torde det leda till viss förvirring ibland när vissa delar ska bytas/repareras.
JohanB
 
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 10:47

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav roggek » tor 29 dec, 2016 14:40

JohanB skrev:Att vagnarna skulle benämnas C10/C11 är inte klart som korvspad tycker jag eftersom de ju år baserade på C6 och inte C8 som de existerande C10/C11. Det kanske blir så ändå men iaf torde det leda till viss förvirring ibland när vissa delar ska bytas/repareras.



Tror nog den risken är minimal.
Så jag lutar mig åt korvspadet... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav Persson » tis 10 jan, 2017 20:39

Vet någon när dessa vagnar börjar gå i ordinarie trafik?
Persson
 
Inlägg: 186
Blev medlem: tis 27 jun, 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav stockholm79 » lör 14 jan, 2017 23:51

Är det inte lite märkligt att man inte ens utrustar dem med elektroniska destinationsskyltar?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 15:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav roggek » sön 15 jan, 2017 22:45

stockholm79 skrev:Är det inte lite märkligt att man inte ens utrustar dem med elektroniska destinationsskyltar?

/or


Nej, man kostar nog inte på en "framtidsosäker vagnpark" den lyxen...
(Vi kan ju som jämförelse ta A30/B30 och A30B/B30B på Nockeby/Lidingöbanan som aldrig heller utrustades med elektroniska skyltar...)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav Odd » tis 17 jan, 2017 4:32

Man behöver knappast göra det, det är en rätt okomplicerad linjeföring på Saltis. Däremot så borde man kanske börja fundera på automatiska utrop för att förbättra tydligheten och inre displayer som talar om vilken som är nästa hållplats.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav Hechtwagen » tis 17 jan, 2017 10:56

Brukar SBs blå vagnar vara märkta med vagntyp på utsidan? Tror inte det!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav roggek » tis 17 jan, 2017 15:29

Odd skrev:Man behöver knappast göra det, det är en rätt okomplicerad linjeföring på Saltis. Däremot så borde man kanske börja fundera på automatiska utrop för att förbättra tydligheten och inre displayer som talar om vilken som är nästa hållplats.


Det håller jag fullständigt med om.

Hechtwagen skrev:Brukar SBs blå vagnar vara märkta med vagntyp på utsidan? Tror inte det!


Jodå, precis som med övriga Cx-vagnar, med en liten text på långbalken...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav ADDE » fre 20 jan, 2017 1:03

Är det bara jag eller har man "nergraderat" dörrsystemet på ex-C6:orna?

De verkar ha samma gamla gula knappar som C10/C11, och inte de som dagens C6:or har. (och som dessa hade). Tog man bort dörrstängningslarmet också?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav daniel_s » mån 23 jan, 2017 20:25

Ska man vara petig så har "vanliga" C10-C11 inte heller apparatskåp* i B-ändarna, undantaget motorvagnens högersida där utrustningen för strömavtagaren finns. Så även på de "nya" vagnarna:

Bild

Som synes på bilden ovan så har dörrsystemet uppgraderats till samma höga standard som på vanliga C10-C11, med separata knappar för "Öppna" respektive "Stäng" och uttrycklig text på knapparna som talar om vilken som är vilken. (Klisterlappen på dörren har dock sparats som en tröst till ADDE) :-)

Bild

Visst är det semipermanent parkopplat, precis som på övriga vagnar.

Bild

"Nya 09:an" bredvid sin mer etablerade namne, som egentligen är nyare.

Typbeteckningen kan ju få bli en liten gissningstävling ;-)

* mer eller mindre onödigt vetande: på C15/C14 finns en del av traktionssystemets manöverutrustning i skåpen i vagnarnas B-ändar, bl a de s k förarhyttsreläerna som på äldre vagnar finns i en uppsättning per hytt, men där C14/C15 har en uppsättning per vagnpar. Dessa skåp kallas då exempelvis för "apparatskåp", eller "elektroskåp", eller varför inte "jag hade en utvändig gul i V7 men jag är på rull nu" :-)
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav JohanB » mån 23 jan, 2017 23:14

Tack för de bilderna, Daniel. Värt att notera är också att de nya vagnarnas fått behålla T-banevagnarnas klargula väggfärg och säten. Detta till skillnad från C8:orna 2819-2822 som ju blev i stort sett identiska med de ursprungliga C10/C11:orna.

Ska man följa SL:s traditionella frikostiga litteranumrering (dvs ge en vagnstyp ny littera så fort minsta lilla detalj skiljer) så borde vi få C17 2809 och C18 2810. Dock så tror jag inte att man vill markera så stor skillnad så kanske kör man på något i stil med C20F 2000. Ska vi chansa på C10B 2809 och C11B 2810?
JohanB
 
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 10:47

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav Persson » ons 25 jan, 2017 15:37

Intressant att se! Inga fällsäten verkar vara monterade än. Kommer det att göras, eller blir dessa vagnar udda även på den punkten?

Har vagnarna börjat gå i ordinarie trafik?
Persson
 
Inlägg: 186
Blev medlem: tis 27 jun, 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav Odd » ons 25 jan, 2017 21:44

Det hade varit intressant om man hade behållit alla dörrarna, då hade man kanske kunna göra lite jämförelser avseende trafikantflöde etc.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav Hechtwagen » ons 25 jan, 2017 22:59

JohanB skrev:Tack för de bilderna, Daniel. Värt att notera är också att de nya vagnarnas fått behålla T-banevagnarnas klargula väggfärg och säten. Detta till skillnad från C8:orna 2819-2822 som ju blev i stort sett identiska med de ursprungliga C10/C11:orna.

Ska man följa SL:s traditionella frikostiga litteranumrering (dvs ge en vagnstyp ny littera så fort minsta lilla detalj skiljer) så borde vi få C17 2809 och C18 2810. Dock så tror jag inte att man vill markera så stor skillnad så kanske kör man på något i stil med C20F 2000. Ska vi chansa på C10B 2809 och C11B 2810?


Nja inte hade C8:orna saltis fick överta klargula väggfält innan de kom till SB!
Notera även den lossnade ryggdynan!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav Hans W » tor 26 jan, 2017 15:59

Topplampan i fronten, är den fortfarande bara ett markeringsljus, eller har den uppgraderats till en Xenonstrålkastare (vilket väl skulle få plats)?
Hans W
 
Inlägg: 135
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav Lars Stegenius » lör 04 feb, 2017 18:10

JohanB skrev:Ska man följa SL:s traditionella frikostiga litteranumrering (dvs ge en vagnstyp ny littera så fort minsta lilla detalj skiljer) så borde vi få C17 2809 och C18 2810. Dock så tror jag in te att man vill markera så stor skillnad så kanske kör man på något i stil med C20F 2000. Ska vi chansa på C10B 2809 och C11B 2810?


Nja, C17 och C18 var två ombyggnadsprojekt som aldrig blev av. C17 var tänkt för C12 uppgraderade med nya boggier och tyristorpådrag medan C18 var tänkt för C13 uppgraderade med tyristorpådrag. Detta enligt Ruggige Ragge, tidigare fordonschefen vid SL Ragnar Thörnblom.
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1839
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Nya vagnar på Saltis

Inläggav Lars Stegenius » lör 04 feb, 2017 21:05

För att fortsätta resonemanget kring vagntyper så fanns också ett C19-projekt. Det gick ut på att "homogenisera" C7, C9, C14 och C15. Tanken var antagligen, jag har inget belägg för detta, att C17, C18 och C19 skulle ha samma pådrag. En tanke som lär ha funnits var att det skulle vara ett steglöst pådrag och att de tre fasta körlägena Stockholms t-banevagnar (utom C20) alltid haft oavsett pådragstyp skulle bort.
I stället begåvades vi med C20 eller "Vagn 2000" som projektet hette. Av C19-projektet blev i alla fall en uppfräschning av C14.
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1839
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster