Helsingfors 1988

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Helsingfors 1988

Inläggav Harald » fre 16 dec, 2016 12:39

I november 1988 var jag i Helsingfors.

Bild

En äldre vagn vid Havis Amanda

Bild

De som styr och ställer med kollektivtrafiken tycks ha en obetvinglig önskan att ändra på saker utan någon egentlig orsak. När man skaffade ledvagnar i Helsingfors fick dessa en ny färgsättning. Detta gillade dock inte Helsingforsborna, så man fick ändra tillbaka.
Harald
 
Inlägg: 7787
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Helsingfors 1988

Inläggav daniel_s » mån 19 dec, 2016 23:31

Harald skrev:De som styr och ställer med kollektivtrafiken tycks ha en obetvinglig önskan att ändra på saker utan någon egentlig orsak. När man skaffade ledvagnar i Helsingfors fick dessa en ny färgsättning. Detta gillade dock inte Helsingforsborna, så man fick ändra tillbaka.


Kan vara så enkelt som att de är lomhörda, och tror att "förvalta" är samma sak som "förvanska"!

Men tack för dessa gamla bilder!
daniel_s
 
Inlägg: 11037
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Helsingfors 1988

Inläggav Piirka » tis 20 dec, 2016 10:28

Jag vet inte om det var politikerna som ville ha nya färger på spårvagnarna. Troligen var den dåtida andan genomsyrad av hippiekultur med sina grälla färger i Marimekko-stil. Ledvagnarna beställdes, om jag minns rätt, år 1969 - samma år då byggbeslutet för metron togs. Två år senare levererades de första metrovagnarna, protovagnarna i helrorange färgsättning. Även ledspårvagnarna skulle i samma anda bära en helorange färgsättning, men av någon orsak blev det inte så. Färgsättningen planerades av inredningsarkitekten Olavi Hänninen, som på 1960-talet planerade även färgsättningen på de sk "Morötterna", dvs dieselmotortågen Dm8 och Dm9 (bild Jussi-Pekka Halonen på Wikimedia Commoms):

Bild

Den brandgula färgen är den samma både på morötterna och på spårvagnarna. Morötterna målades med en färg, som inte var helt ljusbeständig - därav den blekare oranga tonen på dessa. Under de dryga tio åren ledvagnarna rullade i den ursprungliga färgsättningen, växte en folkopinion för att vagnarna skulle bära den traditionella färgsättningen. Som första vagn ommålades nr 59 år 1986. Leveransen av NrII-serien pågick då ännu och vagnarna 104 - 112 levererades med den nya färgsättningen.
Användarvisningsbild
Piirka
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Helsingfors 1988

Inläggav Piirka » ons 21 dec, 2016 11:10

Piirka skrev:Även ledspårvagnarna skulle i samma anda bära en helorange färgsättning, men av någon orsak blev det inte så. Färgsättningen planerades av inredningsarkitekten Olavi Hänninen, som på 1960-talet planerade även färgsättningen på de sk "Morötterna", dvs dieselmotortågen Dm8 och Dm9.


På 1960-talet experimenterades det med färgsättningen av "Morötterna". Mörkblått (lik färgen på de samtida snälltågsvagnarna i Västtyskland) istf orange och då hade motorvagnarna kanske kallats för "Blåbär" i folkmun. Hänninen hade eventuellt tagit fram en mörkblå(-grå) färgsättning för ledspårvagnarna? Därmed hade Norden haft två spårvägsstäder med "blåbärssoppa" :D
Användarvisningsbild
Piirka
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster