Spårarbete vid Korsvägen 1988

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Spårarbete vid Korsvägen 1988

Inläggav Harald » tor 15 dec, 2016 23:45

Jag vet inte om dessa vagnar finner nåd inför kritiska ögon. Utseendet är hur som helst ett plagiat och originalet, snyggt eller ej, är ritat i USA.

Men egentligen var det inte det som det skulle handla om utan om ett spårarbete vid Korsvägen i mars-april 1988. Det bestod i att man lade in växlar och spår så att det gick att köra mellan Örgrytevägen och Södra vägen söderut. Det var en länge önskad förbindelse som skulle göra det möjligt att köra mellan Mölndal och Torp vid jippon på Avenyn. Första gången den användes var på Valborgsmässoafton 1988. Sedan försvann den ett drygt årtionde senare när Korsvägen byggdes om för Kringen, men då fick man ju Skånegatan som alternativ till Avenyn.

Bild

Här kommer en femma som har vid Lana och vänt.

Bild

Där femman normalt går håller man på att lägga in växlarna. Bussen i bakgrunden torde komma från Kinna och har Älvsborgstrafikens färger. Det är nästan tio år kvar till sammanslagningen av de tre västsvenska länen.

Bild

Här har jag tydligen varit ute med kameran lite senare när femman har återgått till ordinarie väg. Jag ser att vagn 567 har fått en minimalistisk tvätt. Man ser ofta på gamla bilder av lok att det är tvättat bara så att man kan läsa numret, men jag har inte sett det på en spårvagn förr. Man ser två hållplatsskyltar. En med GS logo för stadslinjerna och en med GL:s för förortslinjerna.
Harald

Re: Spårarbete vid Korsvägen 1988

Inläggav Bussmicke » lör 24 dec, 2016 12:41

Tack för att du plockar fram gamla bilder.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Återgå till Spårtrafik (bilder)