Göteborg, Stampen 1984-85

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Göteborg, Stampen 1984-85

Inläggav Harald » tor 08 dec, 2016 18:52

Under skanning av mina diabilder har jag hittat en del som jag hade glömt att jag hade. Här är några bilder från Göteborgs Spårvägars anläggning vid Stampgatan. Jag har varit dålig på att anteckna men har slutit mig till årtal från en del andra bilder. Vi börjar 1984.

Bild

En trea på Stampgatan nära vagnhallen. Där huset med garageportarna ligger går numera spåren till hallen Rantorget.

Bild

Vagnar i Alingsåsgatan utanför vagnhallens norra vägg. Spåret går på en bro över Gullbergsån till Gårdahallen som syns i bakgrunden.

Bild

En vagn på bron

Bild

Norr om Gårdahallen låg den s.k. Eternithallen där oljekrisreserven var uppställd.

Bild

Här har man börjat bygga bron för spåren till den nya vagnhallen.

Bild

Nu är det 1985, bron är färdig och några hus är rivna för att ge plats åt de nya spåren.

Bild

Vy från andra hållet. I bakgrunden ser man den nya vagnhallen.
Harald
 
Inlägg: 7787
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Göteborg, Stampen 1984-85

Inläggav Johan » fre 09 dec, 2016 11:31

Nu känner jag att något är fel när det gått över ett halvt dygn utan att någon uttryckt djup uppskattning! Tack!
Man får ta tillvara på tillfällena när det dyker upp en spårvagn här på Tunnelbaneforum, och att man inte bara diskuterar stadsdelsgränser och annat viktigt när det händer.

Inte så mycket att säga, mer än att det är förvånande att man behöll så många vagnar ur M23-generationen trots att de väl aldrig gick i ordinarie trafik de sista tio åren. Däremot användes de en del som övningsvagnar.
Johan
 
Inlägg: 335
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:37
Ort: Göteborg

Re: Göteborg, Stampen 1984-85

Inläggav Harald » fre 09 dec, 2016 11:47

Tackar!

Johan skrev:Inte så mycket att säga, mer än att det är förvånande att man behöll så många vagnar ur M23-generationen trots att de väl aldrig gick i ordinarie trafik de sista tio åren. Däremot användes de en del som övningsvagnar.

Det fanns ett beslut om att man skulle ha ett antal vagnar i reserv för den händelse att det blev en kris i oljeförsörjningen. Därför behölls ett antal M23 och S27. Med anskaffningen av M21 blev de överflödiga och samtidigt var Djurgårdslinjen ute och letade vagnar till sin trafik. Därigenom hamnade ett antal i Stockholm.
Harald
 
Inlägg: 7787
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Göteborg, Stampen 1984-85

Inläggav Joakim W » fre 09 dec, 2016 20:44

Otroligt trevliga bilder! När ni pratar om M23-reserv, så uppkommer en fråga i mitt huvud, när gick sista turen med M23 i Göteborg?
21-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Lina Hage, Södertälje

Re: Göteborg, Stampen 1984-85

Inläggav darthjpp » fre 09 dec, 2016 23:17

Fantastiska bilder, jag gick i högstadiet på Samskolan precis intill, vilket kanske har påverkat mitt spårvägsintresse :-)
Vi brukade passera Eternithallen på väg till bageriet bakom när det var 20 min rast. Minns att de var ruskigt billiga och inte alltid bemannade i butiken, då la man pengarna i en burk.
Genade man över bussparkeringen fick man skäll, genade man över spåren var det ingen som brydde sig.... :-)
darthjpp
 
Inlägg: 581
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborg, Stampen 1984-85

Inläggav Hechtwagen » lör 10 dec, 2016 11:09

Trevliga bilder! Var själv där och kikade 1984 men utan kamera! :D r
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Göteborg, Stampen 1984-85

Inläggav gek » lör 10 dec, 2016 11:18

Verkligen trevliga bilder!

Visst körde spårvagnarna även efter 1967 i vänstertrafik i Alingsåsgatan och över Gullbergsån? Detta syns på några av bilderna. Spåret närmast hallbyggnaden i Alingsåsgatan användes dock mest för uppställning av vagnar.

Jag har ett svagt minne av att det fanns skyltar som varnade icke spårburna trafikanter för spårvagnar som körde på vänster sida. Var orsaken (om jag nu inte minns helt fel kring detta med vänsterkörning) att anläggningen på Gårda var byggd på ett sätt som var optimerat för vänstertrafik?

M23 och S27 användes ganska mycket fram tills M29 levererats, men 1973 var de nog helt borta från trafiken. Det hade då också gjorts en del förbättringar för kollektivtrafiken så att körtiderna kunde kortas av och man klarade trafiken med färre vagnar. Nya snabbusslinjer som gav direktförbindelser mellan ytterområden bidrog sannolikt också till viss minskning av spårvagnsbehovet. Kring årsskiftet 1972-1973 kom M23 och S27 i trafik igen på grund av att drivmedelsransonering förväntades tvinga över bilister till kollektivtrafiken. Sedan fortsatte dessa "mustanger" att rulla som extravagnar i viss utsträckning även efter att "krisen" lösts genom att oljepriset tilläts att anpassas till marknaden. Kan det ha varit 1974 som vagnarna definitivt försvann från trafiken?
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 797
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Göteborg, Stampen 1984-85

Inläggav TGu » lör 10 dec, 2016 19:16

gek skrev:M23 och S27 användes ganska mycket fram tills M29 levererats, men 1973 var de nog helt borta från trafiken. Det hade då också gjorts en del förbättringar för kollektivtrafiken så att körtiderna kunde kortas av och man klarade trafiken med färre vagnar. Nya snabbusslinjer som gav direktförbindelser mellan ytterområden bidrog sannolikt också till viss minskning av spårvagnsbehovet. Kring årsskiftet 1972-1973 kom M23 och S27 i trafik igen på grund av att drivmedelsransonering förväntades tvinga över bilister till kollektivtrafiken. Sedan fortsatte dessa "mustanger" att rulla som extravagnar i viss utsträckning även efter att "krisen" lösts genom att oljepriset tilläts att anpassas till marknaden. Kan det ha varit 1974 som vagnarna definitivt försvann från trafiken?


Var det inte 1973-74 som oljekrisen var?

På valborgsmässoaftonen 1975 gick M23+S27 som extravagn från stan och via Linneplatsen till Frölunda. Då hade jag inte åkt M23 på säkert ett år, och minns att jag blev mycket förvånad över att ett sådant ekipage kom.

Något år senare ska en kreativ trafikledare i Majorna ha skickat ut ett M23+S27 i ett omlopp på linje 2 på grund av vagnsbrist.
TGu
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 19:03

Re: Göteborg, Stampen 1984-85

Inläggav gek » lör 10 dec, 2016 20:18

TGu skrev:Var det inte 1973-74 som oljekrisen var?

På valborgsmässoaftonen 1975 gick M23+S27 som extravagn från stan och via Linneplatsen till Frölunda. Då hade jag inte åkt M23 på säkert ett år, och minns att jag blev mycket förvånad över att ett sådant ekipage kom.

Något år senare ska en kreativ trafikledare i Majorna ha skickat ut ett M23+S27 i ett omlopp på linje 2 på grund av vagnsbrist.


Helt korrekt, 1973-74 var första oljekrisen, och att M23-S27 slutade att planenligt rulla i trafiken våren 1975 stämmer säkert; de gick förvånansvärt länge efter att krisen upphört. Jag har också hört att M23 även senare undantagsvis gick i trafik.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 797
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Göteborg, Stampen 1984-85

Inläggav Harald » lör 10 dec, 2016 21:15

gek skrev:Visst körde spårvagnarna även efter 1967 i vänstertrafik i Alingsåsgatan och över Gullbergsån? Detta syns på några av bilderna. Spåret närmast hallbyggnaden i Alingsåsgatan användes dock mest för uppställning av vagnar.

Jag har ett svagt minne av att det fanns skyltar som varnade icke spårburna trafikanter för spårvagnar som körde på vänster sida. Var orsaken (om jag nu inte minns helt fel kring detta med vänsterkörning) att anläggningen på Gårda var byggd på ett sätt som var optimerat för vänstertrafik?

Om jag minns rätt så ledde vänsterspåret i riktning mot Gårdahallen till norra hallgården och högerspåret till södra hallgården. På båda gårdarna gick spårharporna ihop mot öster. D.v.s. om man körde vagnen rättvänd ned så fick man backa in i hallen. Backade man sedan ut på andra sidan så kunde man köra rättvänt upp till Stampgatan igen. Detta gällde förstås oavsett om man körde på vänster- eller högerspår, men vagnarna blev olika vända inne i hallen. Nu vet jag inte hur man faktiskt gjorde, men bilden med de uppställda vagnarna tyder väl på att man faktiskt körde på vänsterspår och att de vagnar som stod uppställda på Alingsåsgatan gick ut först.

F.ö. så kör man ju på vänsterspår även på de nuvarande spåren mellan Stampgatan och Rantorgshallen eftersom den är byggd för att vagnarna ska gå i medsolsvarv.
Harald
 
Inlägg: 7787
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Göteborg, Stampen 1984-85

Inläggav Inge » lör 10 dec, 2016 22:31

gek skrev:Verkligen trevliga bilder!

Visst körde spårvagnarna även efter 1967 i vänstertrafik i Alingsåsgatan och över Gullbergsån? Detta syns på några av bilderna. Spåret närmast hallbyggnaden i Alingsåsgatan användes dock mest för uppställning av vagnar.

Jag har ett svagt minne av att det fanns skyltar som varnade icke spårburna trafikanter för spårvagnar som körde på vänster sida. Var orsaken (om jag nu inte minns helt fel kring detta med vänsterkörning) att anläggningen på Gårda var byggd på ett sätt som var optimerat för vänstertrafik?

M23 och S27 användes ganska mycket fram tills M29 levererats, men 1973 var de nog helt borta från trafiken. Det hade då också gjorts en del förbättringar för kollektivtrafiken så att körtiderna kunde kortas av och man klarade trafiken med färre vagnar. Nya snabbusslinjer som gav direktförbindelser mellan ytterområden bidrog sannolikt också till viss minskning av spårvagnsbehovet. Kring årsskiftet 1972-1973 kom M23 och S27 i trafik igen på grund av att drivmedelsransonering förväntades tvinga över bilister till kollektivtrafiken. Sedan fortsatte dessa "mustanger" att rulla som extravagnar i viss utsträckning även efter att "krisen" lösts genom att oljepriset tilläts att anpassas till marknaden. Kan det ha varit 1974 som vagnarna definitivt försvann från trafiken?


"Marknad" är väl lite väl mycket sagt. Men den 15 augusti 1971 övergav USA guldmyntfoten. Araberna ansåg väl då, ganska naturligt ärligt talat, att siffervärdena skrivna i dollar på oljekontrakten skulle revideras så att de kunde få lika mycket guld per fat olja som tidigare.

Man förhandlade i två år innan de stängde av kranen och på så vis fick sin vilja igenom. Ett krig på vägen ökade beslutsamheten..

1980 tillträdde Reagan som drev en hårdräntepolitik, vilket förde upp dollarns värde mot guldet. Med det sänktes också oljepriset räknar i dollar. Motsvarande politik fördes dock inte i Sverige, varför oljepriset räknat i kronor förblev högt.

Trevliga bilder för övrigt, hur ser det ut nu då höll jag på att säg? För det där är ungefär som jag minns det..
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4472
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Göteborg, Stampen 1984-85

Inläggav TKO » mån 12 dec, 2016 14:13

Inge skrev:
gek skrev:Verkligen trevliga bilder!

Visst körde spårvagnarna även efter 1967 i vänstertrafik i Alingsåsgatan och över Gullbergsån? Detta syns på några av bilderna. Spåret närmast hallbyggnaden i Alingsåsgatan användes dock mest för uppställning av vagnar.

Jag har ett svagt minne av att det fanns skyltar som varnade icke spårburna trafikanter för spårvagnar som körde på vänster sida. Var orsaken (om jag nu inte minns helt fel kring detta med vänsterkörning) att anläggningen på Gårda var byggd på ett sätt som var optimerat för vänstertrafik?

M23 och S27 användes ganska mycket fram tills M29 levererats, men 1973 var de nog helt borta från trafiken. Det hade då också gjorts en del förbättringar för kollektivtrafiken så att körtiderna kunde kortas av och man klarade trafiken med färre vagnar. Nya snabbusslinjer som gav direktförbindelser mellan ytterområden bidrog sannolikt också till viss minskning av spårvagnsbehovet. Kring årsskiftet 1972-1973 kom M23 och S27 i trafik igen på grund av att drivmedelsransonering förväntades tvinga över bilister till kollektivtrafiken. Sedan fortsatte dessa "mustanger" att rulla som extravagnar i viss utsträckning även efter att "krisen" lösts genom att oljepriset tilläts att anpassas till marknaden. Kan det ha varit 1974 som vagnarna definitivt försvann från trafiken?


"Marknad" är väl lite väl mycket sagt. Men den 15 augusti 1971 övergav USA guldmyntfoten. Araberna ansåg väl då, ganska naturligt ärligt talat, att siffervärdena skrivna i dollar på oljekontrakten skulle revideras så att de kunde få lika mycket guld per fat olja som tidigare.

Man förhandlade i två år innan de stängde av kranen och på så vis fick sin vilja igenom. Ett krig på vägen ökade beslutsamheten..

1980 tillträdde Reagan som drev en hårdräntepolitik, vilket förde upp dollarns värde mot guldet. Med det sänktes också oljepriset räknar i dollar. Motsvarande politik fördes dock inte i Sverige, varför oljepriset räknat i kronor förblev högt.

Trevliga bilder för övrigt, hur ser det ut nu då höll jag på att säg? För det där är ungefär som jag minns det..


Vi vanliga plebejer tackar naturligtvis för denna insiktsfulla omvärldsanalys. Tänk om bara Henrik Dorsin också kunde fatta att "Allt är ar arabernas fel"!

(Men jag fattar inte invändningen mot begreppet "marknad". Det kan väl inte vara så att signaturen "inge" lever kvar i det tidiga 1800-talets romantiska syn på marknadens välsignelser? Det är ju så här det fungerar utanför Veronas grönsakstorg!)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6286
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster