(H)julkalender 2016 á la Piirka

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: (H)julkalender 2016 á la Piirka

Inläggav Anders Hanquist » fre 23 dec, 2016 18:35

Totallurad. Allt tal om en fallen diktator fick ner mig på Balkan och det var svårt att inse att det faktiskt handlade om Norden. Att Åbo såg så storstadsmässigt ut på 30-talet... Men det där med skuggorna igen, hur hänger det i hop? Det ser ju faktiskt ut som om solen skulle stå nästan i zenit, vilken den ju aldrig gör på våra breddgrader. Får kolla om ett halvår, när jag är ute, hur skuggan faller. Men då har man väl glömt bort det här.
Anders Hanquist

Inläggav Harald » fre 23 dec, 2016 19:00

Som skyldig till förvirringen får jag väl försöka mig på en förklaring. Jag har förstås funderat på saken och kommit fram till att det är en synvilla. Avstånd bortåt ser mycket kortare ut än avstånd i sidled eller höjdled. Man kan ju jämföra vagnens längd, cirka 8 m, med skuggorna, så ser man att de nog är över en meter.
Harald

Inläggav Piirka » lör 24 dec, 2016 14:34

Mr_T6 skrev:Gissar på Binnenhafen nära U-Baumwall i Hamburg.

Gratulieren, das ist richtig.
Bild

Harald skrev:Som skyldig till förvirringen

Jag blev så paff över det att det skedde en såpass stor urspårning kring bilden från Åbo. Nu har ni lyckats med att förstöra Piirkas deppiga julstämning :mrgreen:

:arrowd: God (h)jul önskas per denna bildgåta. Ät inte för mycket gås, hákarl, skinka, pinnekjøtt, surströmming eller vad det nu är som utgör (h)julbordets själ i envart hus. :arrowd:

Bild
Användarvisningsbild
Piirka

Inläggav roggek » lör 24 dec, 2016 14:47

Kan det vara Kungsgatan i Stockholm? Kungstornen och en spårvagn på väg ner mot Stureplan.
God Jul :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav ADDE » lör 24 dec, 2016 17:19

Definitivt Kungsgatan! Äntligen en klassisk stockholmsbild! :D
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Piirka » sön 25 dec, 2016 16:38

Jajamensan, bakom sista luckan fanns en bild på Kungsgatan med Kungstornen.

Bild

Funderade på att lägga ut denna bild,
Bild

men valde Kungsgatan alltså. Bilden på Slussen må vara en juldagens bonusbild.

Det finns många fler bilder att välja mellan ur bildkällan "Iso Tietosanakirja" ("Stora Encyklopedin"), en bokserie utgiven på 1930-talet av det finska förlaget Otava. Fotograferna nämns inte, men man har utnyttjat bilder utgivna förutom i utländska encyklopedier, även bl a i The National Geographic Magazine samt Nationalmuseets (i Finland) samlingar. Funderar på att fortsätta bildgåteserien efter nyår, men inte i samma takt som hittils, kanske i veckotakt. God (h)jul.
Användarvisningsbild
Piirka

Inläggav Kristofer » mån 26 dec, 2016 0:08

Inte för att jag haft en chans att hinna lösa gåtorna i julkalendern (fast de två sista var lätta!), men jag har uppskattat dem mycket. Fortsätt gärna, du förgyller forumet med dessa gåtor!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav Piirka » ons 28 dec, 2016 0:11

Kristofer skrev:Fortsätt gärna, du förgyller forumet med dessa gåtor!

[minus]oops[/minus] :oops: [minus]oops[/minus] Det är ju som man blir som ett juläppel om kinderna. :D

Visst kommer jag att fortsätta med bildgåtor från 1930-talet. Det finns många intressanta bilder kvar att visas ur Otavas stora encyklopedibokserie. Det får bli till nästa år (som ju startar nu redan på söndagen).
Användarvisningsbild
Piirka

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)