(H)julkalender 2016 á la Piirka

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: (H)julkalender 2016 á la Piirka

Inläggav Piirka » tis 20 dec, 2016 11:47

Magyariskan var jag ute i sann vokalharmonisk anda. Trots att finskan ocg ungerskan är släktspråk, så förstår man inte alls varandra, då endast ca 200 ord är gemensamma, Voi (fi) = vaj (hu) = smör (sv), uttalas på samma sått på de två första språken). Debrecen i Ungern är rätt stad. Under mitt första besök i huvudstaden lärde jag mej snabbt tiotals ord, såsom "öt villamos, köszönöm" (ordagrant "fem spårvagnar, tack") i betydelsen fem biljetter, tack. :D

Bild

:arrowd: Ledtråden ges av den framlidne barntevetrollkarlsclownen Fakir Kronblom, som på dålig finska sade "Suolaa, suolaa, enemmän suolaa" (sv: salt, salt, mera salt") :arrowd:

Bild[/quote]
Användarvisningsbild
Piirka

Inläggav TKO » tis 20 dec, 2016 12:06

Kan det varit vid åsynen av den stora saltsjön fakiren utbrast så?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Piirka » ons 21 dec, 2016 11:48

Har ingen aning ifall fakiren tänkte på just den Saltsjön då det finns många sjöar med namnet Saltsjön eller är saltsjöar. Staden vid den Stora Saltsjön hade jag vid tankarna med bilden från Salt Lake City, där spårvägstrafiken upphörde i augusti 1945. "Favorit i repris", för att citera tidningen Kalle Anka - spårvagnarna gjorde come back år 1999, då snabbspårvägen togs ibruk.

Bild

:arrowd: Så över till en "ny stad". :arrowd:

Bild
Användarvisningsbild
Piirka

Inläggav Harald » ons 21 dec, 2016 12:22

Vagnarna har vissa likheter med den här fast de har trolleystång och det är vänstertrafik. Jag säger alltså Prag och ledtråden antyder väl att det är någonstans i Nové Město. Tjeckoslovakien hade vänstertrafik fram till den tyska ockupationen.

Tillägg: Jag hittade platsen. Det är Jindřišská vid Václavské náměstí och hörnhuset finns kvar.

https://goo.gl/maps/7scySU8cAkD2

Bild
Harald

Inläggav Piirka » tor 22 dec, 2016 10:59

Vänstertrafik var det väl i hela Österrike-Ungern fram till invasionen år 1938. Har sett bilder från Wien med spårvagnar i vänstertrafik. Vore intressant att få veta hurpass en stor operation "Dagen H" år 1938 var. Nové Město (Nya Staden) i Prag är bilden ifrån!

Bild

:arrowd: Dagens bild har jag valt av en speciell anledning. Var (och varför)? :arrowd:

Bild
Användarvisningsbild
Piirka

Inläggav Harald » tor 22 dec, 2016 12:18

En diktator blev avsatt den 22 december, men medan han var diktator lät han göra om "hela stan", så om det är den staden är väl utsikten att finna något av detta på en nutida gatubild minimala.
Harald

Inläggav TKO » tor 22 dec, 2016 12:52

Först ett tack till Piirka som förgyller adventstiden med dessa bildgåtor. Tyvärr är dom ofta lite för svåra för mej, jag har väl haft ungefär ett halvt rätt hittills!
Mästaren på att knäcka dessa nötter är utan tvivel Harald, med hans fyndiga ledtrådar kan till och med jag placera bilderna rätt ibland...

Så jag tror jag vet i vilken stad vi nu befinner oss - men bara på grund av Haralds listiga ledtråd!
Diktatorn som avsattes hade ett förnamn vi förknippar med jul, men det var nog också det enda han hade gemensamt med den mytiske biskopen.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Harald » tor 22 dec, 2016 13:19

För att inte låsa fast tankegångarna i ett spår som kanske är fel, vill jag påpeka att jag inte är säker på att det är den staden och händelsen. Det har har hänt några andra saker den 22 december också. Lech Wałęsa svors in som Polens president den 22 december 1990, men Warszawa har vi ju varit i. Brandenburger Tor öppnades den 22 december 1989, men det ser inte ut som Berlin och den stora händelsen var väl öppnandet av gränsövergången vid Bornholmer Straße den 9 november. Så diktatorns fall får bli min gissning.
Harald

Inläggav LÅ1 » tor 22 dec, 2016 13:44

Med hjälp av Haralds ledtrådar samt lite googling så tror jag också att jag hittat rätt stad. Den ligger längre söder ut än de två som nämnts tidigare. Och årtalet har också nämnts. Men jag låter andra komma med svaret.

Och så vill jag stämma in i TKO:s tack till Pirka!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav hgsldf » tor 22 dec, 2016 14:06

Och diktatorns liv ändades redan på juldagen, om vi nu gissar rätt.
/Göran
hgsldf

Inläggav Harald » tor 22 dec, 2016 16:55

Det som kan göra en lite fundersam är att spårvägen ser ut att vara smalspårig. Det har spårvägen i diktatorns huvudstad aldrig varit, såvitt jag har kunnat utröna. Men det finns andra städer i landet som har eller har haft meterspår.

F.ö. vill jag instämma i tacket till Piirka.
Harald

Inläggav Harald » fre 23 dec, 2016 0:37

Eftersom ingen annan vill ut med det så får väl jag säga att det är Bukarest och störtandet av Nicolae Ceaușescu den 22 december 1989 vi tror att det handlar om. Men jag är osäker av flera skäl. Spårvägen ser som sagt smalspårig ut, vilket inte passar. Det är ont om bilder på gamla spårvagnar i Bukarest, men de jag har hittat är något olika den främsta vagnen på bilden. Men det kan ju ha funnits vagnar med lite olika utseende. Slutligen tycker jag att personernas skuggor är för korta. Enligt suncalc.org ska en person som är 1.7 m ha en skugga som är 0.65 m vid middagstid och midsommar i Bukarest. Jag tycker de ser kortare ut vilket skulle betyda att vi ska närmare ekvatorn, men jag har ingen bra idé om vart i så fall. Men det kan ju hända att jag misstar mig i allt, och att det är Bukarest i alla fall.
Harald

Inläggav daniel_s » fre 23 dec, 2016 10:18

Sofia? Hade väl 1009 mm eller något sådant.
daniel_s

Inläggav Anders Hanquist » fre 23 dec, 2016 10:42

Skylten till vänster visar bokstäverna "MAN". Detta talar emot Sofia. Där talar man bulgariska, som använder "ryskt" alfabete. "N" i den formen finns inte utan ser ut som "latinskt" "H". Även Aten faller på dessa bokstäver. Om det inte är en "turistanpassad" hotellskylt.
Anders Hanquist

Inläggav daniel_s » fre 23 dec, 2016 10:49

Ja, men jag tyckte att destinationsskylten på spårvagnen hade lite konstiga bokstäver. Men det är kanske bara fotot som luras lite där :-)
daniel_s

Inläggav Harald » fre 23 dec, 2016 10:58

Apropå alfabet så ser det ut som texten på destinationsskylten inte är med det latinska alfabetet, men det kan väl vara ett resultat av oskärpa bara. Det skulle ju kunna tyda på ett arabland eller någonstans i Asien, men jag har ingen bra ledtråd till var. I så fall skulle det väl vara någon koloni, för det ser ju ganska europeiskt ut. Vi får väl snart svaret av Piirka antar jag.
Harald

Inläggav Anders Hanquist » fre 23 dec, 2016 11:51

Vi fastande väl för Bukarest eftersom det talades så mycket om en störtad ledare. Men det ingick ju inte själva frågan. Det där med skuggorna var onekligen intressant. Sådant brukar man inte tänka på. Ser onekligen korta ut, solen står högt. Tiden verkar trettiotal och högertrafik råder. Arabland? Ser knappast så ut. Sydamerika? Argentina, Uruguay och Paraguay hade vänstertrafik vid den tiden. Dessutom hade de väl mer amerikanskt stuk på spårvagnar. Vagnarna på bilden leder inte mig i någon speciell riktning. Verkar vara olika färgsättning på vagnarna. Olika bolag eller pågående byte av "designprogram"?
Anders Hanquist

Inläggav Piirka » fre 23 dec, 2016 12:44

Tack tack, presentationen av årets (h)julkalender har varit väldigt rolig nöje med alla kommentarer och gissningar. Gårdagens bild trodde jag skulle vara "lätt som en plätt", men åhå (som jag alltid säger när en bilist ger företräde då jag leder cykeln över en skyddsväg/övergångsställe). Rätt stad är Åbo. Jag valde bilden pga att det igår vart exakt 108 år då den elektriska spårvägstrafiken startade, den 22 dec 1908. Bilden (tagen ca 1935) visar två vagnar vid den centrala byteshållplatsen på Auragatan. Den främre vagnen (Åbo Stads Spårvägar 15, NdWF 1921) är tursatt på linje 3 mot Stålarmsgatan i Martins. Bakom tvån står en från Helsingfors inhyrd vagn, på linje 2 mot Nummisbacken. Vagnsbristen i Åbo ledde till att man hyrde in 5 vagnar. Vagnarna (av typ "Lill-Svensk") behöll sitt helsingforsiska inv nr och färgsättning. I bakgrunden, vid torget skymtar man en ASEA-vagn (av liknande typ som Lill-Svensk -vagnarna i Helsingfors) på linje 1 mot Auragatans centralhållplats och vidare mot Kanalbanken (hamnen). Vagnarna på de tre olika linjerna startade sedan samtidigt mot respektive ändhållplats.
Bild

:arrowd: Högt över havet, eller vattnet, men var. Hoppeligen en enklare gåta? :arrowd:

Bild
Användarvisningsbild
Piirka

Inläggav Mr_T6 » fre 23 dec, 2016 13:14

Gissar på Binnenhafen nära U-Baumwall i Hamburg.
Mr_T6

Inläggav Harald » fre 23 dec, 2016 18:22

Piirka skrev:Rätt stad är Åbo.

Oj, oj, oj. Inte många rätt där inte. Jag får väl trösta mig med att jag hade rätt om att det var en smalspårig spårväg i alla fall.
Harald

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)