Fargebilde fra Stockholm i 1939

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Fargebilde fra Stockholm i 1939

Inläggav Roar » ons 16 nov, 2016 20:18

Bilde på Digitalt Museum.
http://digitaltmuseum.no/021015917276?rows=72&query=Renbj%C3%B8r,%20Harald%20stockholm&pos=9#&gid=1&pid=1

Bildet kan forstørres ved å klikke på det.
Roar

Re: Fargebilde fra Stockholm i 1939

Inläggav 1 » tor 17 nov, 2016 1:47

Fotografiets upphovsman var en amerikan vid namn Allan Rice. En spårvägsintresserad av kollosalt format.

Han tjänstgjorde på USA:s ambassad i Stockholm och var så länge stationerad i Sverige att han lärde sig tala svenska.

Han kammade igenom alla svenska spårvägsstäder och skapade en unik samling. Dessutom var han en föregångare när det gällde att använda färgfilm.

SSS-Stockholm hade förmånen att fritt få disponera hans bilder och i början av 1960-talet satte avdelningens försäljningssektion samman flera olika serier med fantastiska bilder. Tyvärr var inte den dåtida färgfilmen särskilt arkivbeständig. Men ändock är hans bilder av allra högsta trafikhistoriska värde.

Hälsar / Lena

Bild

Ps: Helt plötsligt kom jag att tänka på ett inlägg vännen Stefan Widén gjorde om möjligheterna att rangera "gammelvagnssläp" vid den kommande spårvägshållplatsen vid Centralens säck. Vad jag kan minnas så var ändhållplats "Graneberg" också en säck. Normalt satte man bara ut singel motorvagnar. Men sommartid hängde man på öppna släp. Undrar just hur man gjorde rangeringen? Törhända gjorde inkommande tåg rundgång och sköt upp släpen mot väntande motorvagn varefter den senast inkommande motorvagnen inväntade nästa tåg från Uppsala.
Användarvisningsbild
1

Inläggav Harald » tor 17 nov, 2016 10:04

1 skrev:Fotografiets upphovsman var en amerikan vid namn Allan Rice.

Nej, det framgår ju av uppgifterna om bilden att den är tagen 1939 av en norsk färgfotopionjär vid namn Harald Renbjør.
https://no.wikipedia.org/wiki/Harald_Renbj%C3%B8r

1 skrev:Törhända gjorde inkommande tåg rundgång och sköt upp släpen mot väntande motorvagn varefter den senast inkommande motorvagnen inväntade nästa tåg från Uppsala.

Det är inte troligt. Det enda mötesspåret fanns vid Ultuna mitt på linjen så det hade blivit lång väntan om en motorvagn skulle stå kvar vid Graneberg och vänta på nästa tåg från stan. Något sådant kostade man säkert inte på sig. Det enda mötesspåret gjorde att man inte kunde köra tätare trafik, så när det var många resande körde man följetåg i stället. Bilden finns i boken om Upsala Spårvägar och uppges vara tagen 1943. I samma bok står det att rundgångsspåret byggdes 1944. Det man ser på bilden skulle jag tro är en motorvagn med två släpvagnar och en ensam motorvagn som följetåg, där man helt enkelt har låtit släpvagnarna byta motorvagn i Graneberg.
Harald

Inläggav Stefan Widén » tor 17 nov, 2016 14:02

Måste säga att jag tror på Haralds teori om vändningen. Samma lösning har vi fram till 2009 praktiserat på DJL under Maraton då vi på enkelspår mellan Nyp och Skn hade kombinationen 76+846+917+335. Det gick alldeles utmärkt kan jag meddela.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav 996 » fre 18 nov, 2016 16:22

Uten noen direkte sammenheng; i Soller ser det ut til at man tidvis kjøre mv - sl - sl- mv i samme tog.

Mvh Bjørn
996

Inläggav Hechtwagen » lör 19 nov, 2016 10:14

Säger 1 Att Herr Rice tagit bilden så är det så! :cheesygrin: , märkligt bara att han som amerikan använde Agfa och inte Kodak!

Färgbilden ovan är helt underbar! Vore inte helt fel att hitta en sådan granebergsvagn! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Anders Hanquist » lör 19 nov, 2016 17:31

Allan Rice använde faktiskt Agfa. Jag minns ett tillfälle när han urskuldande erkände att han "gynnade fienden" under kriget genom att använda den tyska Agfa-filmen.
Anders Hanquist

Inläggav Harald » mån 21 nov, 2016 9:33

Jag skrev i en annan tråd att det bara fanns en bild av Harald Renbjør med spårvagnsmotiv från Stockholm. Det har visat sig att det finns en bild till. Några av hans bilder från Stockholm har av museet felaktigt placerats i Göteborg, så de visas inte när man söker med "Stockholm" i söksträngen. Det finns en bild med ett tåg på ringlinjen på Västra Slussbron draget av en A8.

http://digitaltmuseum.no/021015919588?q ... id=1&pid=1

Annars var han nog inte så intresserad av spårvagnar. Han har till och med lyckats ta en bild av Vasagatan i hela dess längd utan att man ser en enda spårvagn.

http://digitaltmuseum.no/021015919584?q ... id=1&pid=1
Harald

Återgå till Spårtrafik (bilder)