"Platsbestämning linje 7 år 1960"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

"Platsbestämning linje 7 år 1960"

Inläggav 1 » sön 13 nov, 2016 23:58

Törhända någon minns att jag gjorde några betraktelser efter nedslag i mitt "osorterade arkiv".

Jodå, huvuddelen av mina tämligen obsoleta minnen är tämligen väl sorterade, men de "osorterade" gigantiska högarna av fotografier vajar betänkligt varje gång någon av mina fyra monsterkattor drar en repa över skrivbordet i "fotorummet". Nu har jag dock satt upp ett tvingande mål att varje gång jag besöker detta rum som riktigt stinker av "dåligt samvete" skall jag i alla fall plocka in en handfull (jag har väldigt små händer :o ) på sin rätta plats.

Denna sköna söndag greppade jag en bunt bilder tagna av nattrafiken på linje 7 i Stockholm år 1960. Ekonomin var självklart urusel för en studerande yngling vilket innebar billig kamera och några engångsblixtar som kanske upplyste vagnen, men inte mer.

Alla minns väl Monica Zetterlunds "Sakta Vi Gå Genom Stan"; På Västerbron i den himmelska ron, en spårvagn går ensam och tom

Även på linje 7 gick det nattetid en ensam vagn på tämligen öde gator och torg. Lite kul är det att just på Vanadisplan står A3 nr 143 vilken numera njuter av sin pensionärstillvaro i Malmköping. Men som även gjort ett antal gästspel på dagens linje 7N.

Bild

En populär plats för oss spårvagnsnördar att samlas, stöna av välbehag samt fotografera var Stureplan där linje 7 och 10 hade regleringstid för att medge övergång. Det är en lågoddsare att minst 10 medlemmar (och dödsbon) har en drös av exakt denna bild.

Detta var en tid då dygnetruntbemannade s.k. TLC med vidhängande radiosystem inte fanns för de på gatans spår rullande ekipagen. Utan understöd, kontroll och allmänt småprat sköttes av en helt analog "Trafikmästare" (enstreckad Silverräv) som just bytt några ord med föraren på mot Bellmansro destinerade vagn. I bakgrunden kan Ni urskilja "uppgående" nattsjua som också avvaktar avgångstid och ev. övergångspassagerare.

Bild

Omläggningen till att plötsligt börja trafikera gatans högra sida var ännu inte beslutad och spårvagnstrafiken på innerstadsnätet skulle fortgå och endast avvecklas i den takt som man körde slut på de moderna vagnarna. Något man trodde skulle ske en bit in i 1980-talet. Därför pågick just efter linje 7 tämligen omfattande spårupprustningar; bl.a. på Vanadisvägen och ute på Djurgården. Så nattetid trafikerade man växelvis sträckorna Vanadisplan - Norrmalmstorg resp. Norrmalmstorg - Bellmansro med byte till buss.

Att som idag stänga av en sträcka månadsvis bara för att bygga om en hållplats (läs gärna dagens linje 7 Kungsträdgården) skulle av dåtidens spårtrafikföretag anses vara höjden av oproffsighet. Med klätterväxlar och intensiva nattarbeten fixade man biffen så att full trafik kunde ske under dagarna.

Bild

Det som får mig att fundera över är den lite lustiga utsättningen av nattvagnarna. Genomgående var det A1 & A3. Speciellt de hemmabyggda 8 och 16 syntes regelbundet varje natt. Ur personalens synpunkt borde det vara mer komfortabelt med en "bugg". Men de var ovanliga. Kan det ha varit en bekvämlighetsgrej från rangerarna i Norrstationen att de förstnämnda stod enklast tillgängliga, medan buggarna hade släp tillkopplade ... ? Vissa existentiella frågor lär vi väl aldrig få något svar på om inte vännen AGR förklarar "hur det i verkligheten låg till".

Och vid Bellmansro tager sig föraren en cigg tillsammans med sin trissa i avvaktan på avgångstid. Och det verkar lika tyst och dött som jag idag upplever nere vid nuvarande Waldemarsudde.

Bild

Men nu till frågan;

Jag har tämligen bra pejl på var de olika linjefotona är tagna, men klarar inte denna position. Det är ju i alla fall 66 år sedan ... !

Bild

Visst kan jag ta mig en tur med bilen, gatuhörnet med sin imposanta entré borde ju finnas kvar. Men säkerligen finnes på detta forum någon som kan pricka in platsen direkt!

Hälsar nostalgisk / Lena
Användarvisningsbild
1

Re: "Platsbestämning linje 7 år 1960"

Inläggav daniel_s » mån 14 nov, 2016 0:28

Ser ut som Strandvägen 49 vid Narvavägen och att vagnen kommer på spåret som kommer från Strandvägens "förlängning". Var det måhända någon mystisk vändning föranledd av enkelspårstrafik eller något liknande? Skulle väl förklara tvåriktningsvagnen.
daniel_s

Inläggav roggek » mån 14 nov, 2016 0:44

Stämmer.
Idag ser Strandvägen 49 ut så här:

https://goo.gl/maps/afgfWeP4QWm
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav 1 » mån 14 nov, 2016 0:57

Jezz - bra jobbat Daniel!

Visst är det hörnhuset Strandvägen/Narvavägen. Syns tydligt även om bara halva porten är med på bilden;

Bild

Inte så konstigt att jag tyckte att platsen var bekant men inte kunde placera den. Jag har säkert stirrat tusentals gånger på det här hörnet under 25 år vid nedfart från Djurgårdsbron för att spana efter galningar som från höger på Strandvägen drar järnet in i körfältet som spårvagnarna delar med uppsvängande fordonstrafik.

Hörnkåken ägs dessutom av en medlem i SSS tillika min kusin. Men han tillber Joachim von Ankas filosofi att rikedom skapas "inte av stora inkomster utan små utgifter". Så jag har en svag aning om att hans medlemskap inte grundar sig på genuint intresse för "vår sak" utan frikortet på linje 7N för att ta sig in till centrum utan att bidraga till SL:s intäkter! :)

Kvarstår frågan dock varför vagnen är här på resterna av gamla linje 22? Kanske man bara satt in ersättande buss Djurgårdsbron - Bellmansro ... ?

Stor applåd / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav 1 » mån 14 nov, 2016 1:55

Nåväl - denna bild var av så urusel kvalitet att den åkte i papperskorgen. Men eftersom expertisen tydligen är på hugget, plockade jag upp den igen!

Bild

Var steppar vagn 6 fram (även kallad för "Dagens eko" då den vid sin dagliga position som rangervagn vid till-och avkoppling av släp på ett sidospår utanför Norrstationen även fungerade som värmestuga för avlösningar)

Innan beslutet om fotots destruering gissade jag själv på Norrtullsgatan.

Undrar med spänning / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav daniel_s » mån 14 nov, 2016 2:25

Ja, det bör väl vara Brygghuset vid Norrtullsgatan/Frejgatan.
daniel_s

Inläggav Stefan Isaksson » mån 14 nov, 2016 13:13

Jag tänkte också på Hamburgerbryggeriet, men borde man inte se något av Frejgatan då?

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav daniel_s » mån 14 nov, 2016 21:39

Jag menar att det är fasaden mot Frejgatan som vi ser till vänster om vagnen, typ så här: http://kartor.eniro.se/m/gJFYK
daniel_s

Inläggav 1 » lör 19 nov, 2016 17:22

Ahhh .... himmelska lycka. Nu kan jag utan att darra på manschetten göra en "planerad urspårning" - d.v.s. giva forumets ordningsmän härdsmälta genom att förflytta mig från linje 7 till linje 8E. :D

Jag skrev i begynnelsen av denna originaltråd ....

1 skrev:Törhända någon minns att jag gjorde några betraktelser efter nedslag i mitt "osorterade arkiv".

Jodå, huvuddelen av mina tämligen obsoleta minnen är tämligen väl sorterade, men de "osorterade" gigantiska högarna av fotografier vajar betänkligt varje gång någon av mina fyra monsterkattor drar en repa över skrivbordet i "fotorummet". Nu har jag dock satt upp ett tvingande mål att varje gång jag besöker detta rum som riktigt stinker av "dåligt samvete" skall jag i alla fall plocka in en handfull (jag har väldigt små händer :o ) på sin rätta plats.

I jakten på bildbevis för att styrka min i en annan tråd framförda synpunkt på upphovsmannen till den vackra bilden av ett tåg på linje 13 på väg mot Tegelbacken så gjorde jag en uppstigning till mitt "fotorum". Noup - jag fann inte den sökta bilden. Måste fortsätta i mitt inne i storstaden befintliga arkiv.

Dock återvände jag med den föreskrivna mängden bilder för sortering och satt en stund och funderade; "Har detta tåg på linje 8E farit alldeles vilse". (det må mig vara förlåtet att jag gör ett uppehåll i lördagsstädningen av min kåk inför morgondagens invasion av barn och barnbarn och skänker mig själv lite nostalgiska upplevelser. En nostalgi som troligtvis förstärkes när ett av barnbarnet inom kort kommer att skänka mig ett barnbarnsbarn! F-n, understundom känner jag mig lite antik!)

När jag bläddrade vidare i den aktuella bunten, kom jag på rätt svar. Vem blir först med att bekräfta?

Bild

Tjingeling / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav Harald » lör 19 nov, 2016 18:36

Vad är det man ska bekräfta? Att 8E står på Ploggatan eller varför den står där? Det första är ju uppenbart, det andra vet jag inte, men det kan ju hända att extratåget hade gjort en sväng på linje 6 först.

Vad gäller styrkandet av din tes, så kan du nog lägga ned det, så slipper du leta dig fördärvad. Bilden kommer från en större samling av Harald Renbjørs bilder som finns på Levangers fotomuseum. Där finns 28 färgbilder från hans besök i Stockholm, dock endast en med spårvagnsmotiv.

http://digitaltmuseum.no/search?query=H ... 0Stockholm
Harald

Inläggav AGR » sön 20 nov, 2016 10:19

En övergångs tur. Gick troligen EBP-Sofia och sedan Sofia-Tessinparken. Efter NRH var nerlagd så var det troligen sista "Buggtåget" i trafik, gick då Söh-NMT-Sofia-Tessinparken-Söh. gick med Mustangtåg Från 1965.
quote="1"]Ahhh .... himmelska lycka. Nu kan jag utan att darra på manschetten göra en "planerad urspårning" - d.v.s. giva forumets ordningsmän härdsmälta genom att förflytta mig från linje 7 till linje 8E. :D

Jag skrev i begynnelsen av denna originaltråd ....

1 skrev:Törhända någon minns att jag gjorde några betraktelser efter nedslag i mitt "osorterade arkiv".

I jakten på bildbevis för att styrka min i en annan tråd framförda synpunkt på upphovsmannen till den vackra bilden av ett tåg på linje 13 på väg mot Tegelbacken så gjorde jag en uppstigning till mitt "fotorum". Noup - jag fann inte den sökta bilden. Måste fortsätta i mitt inne i storstaden befintliga arkiv.

Dock återvände jag med den föreskrivna mängden bilder för sortering och satt en stund och funderade; "Har detta tåg på linje 8E farit alldeles vilse". (det må mig vara förlåtet att jag gör ett uppehåll i lördagsstädningen av min kåk inför morgondagens invasion av barn och barnbarn och skänker mig själv lite nostalgiska upplevelser. En nostalgi som troligtvis förstärkes när ett av barnbarnet inom kort kommer att skänka mig ett barnbarnsbarn! F-n, understundom känner jag mig lite antik!)

När jag bläddrade vidare i den aktuella bunten, kom jag på rätt svar. Vem blir först med att bekräfta?

Bild

Tjingeling / Lena[/quote]
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR

Inläggav 1 » mån 21 nov, 2016 2:58

AGR skrev:En övergångs tur. Gick troligen EBP-Sofia och sedan Sofia-Tessinparken. Efter NRH var nerlagd så var det troligen sista "Buggtåget" i trafik, gick då Söh-NMT-Sofia-Tessinparken-Söh. Gick med Mustangtåg från 1965.

Hej Anders,

Visst är det en speciell händelse! Men det är inte "sista Buggtåget i trafik" för linje 7 fick ju mustanger först 27 april 1963. Men det är nu 15 november 1962 och sista dagen med buggar på linje 6.

Och de s.k. "övergångsturerna" var ju även om de skyltades med 6E resp. 8E ordinarie turer i trafikprogrammet. Och de gick ju först som 6E Söh - Nmt - Sofia där de omskyltades till 8E och gick Sofia - Tessinparken - Söh.

Bild

Så från efterföljande dag den 16 november 1962 var det mustanger på dessa turer;

Bild

Och från SSS vagnar i Hammarby kunde vi följa hur de överblivna buggtågen redan några dagar senare sköts ut på den "sista resan" på skrotspåren på "Heden".

Bild

Nu slår jag igen "Lenas låda" och så tager vi oss en pilsner på "Döda Svanen" och Du får möjlighet att lära mig Din excellenta teknik att med den med långt skaft försedda släggan elegant slå av släpskor som bränt fast i strömskenan!

Kram / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav Stefan Widén » mån 21 nov, 2016 7:30

Återigen fantastiskt att läsa om historien och där till kryddat med bilder. I min önskelista till tomten står en funktion där de som "var med# lätt kan berätta om alla dess " små" händelser mm som kanske inte kommit fram i all böcker som skrivits om spårvägen. Visst går det att söka här på fomrumet men det borde lyftas fram och bli mer tillgängligt och katogoriserat. Spårvägswikipedia?

Dock måste man säga att när det kommer till bilder som den sista måste den föregås av någon form av varningstext, då man vet att kanske nästa dag var vagnarna uppslukade av den röda hanens förödande kraft. :?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Återgå till Spårtrafik (bilder)