Beijings metro

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Beijings metro

Inläggav Harald » tis 25 okt, 2016 20:13

Här är lite bilder från en av de nyare linjerna i Beijings metro, linje 7.

Bild

Ingång till en station

Bild

Informationsautomat

Bild

Biljettautomat. Man kan välja engelska, sedan väljer man linje och får en schematisk karta över linjen där man väljer station. Så väljer man antal biljetter och får då priset. Minsta pris är 3 yuan, drygt 4 kronor. Man kan betala med kort, sedlar eller mynt.

Bild
Bild

Biljetten är ett kontaktlöst kort. Min app för att läsa saldo på Västtrafikkort påstår att det är en Västtrafiks femresorsbiljett, men där gissar den fel :)

Bild

Plattformsdörrar

Bild

Linjekarta

Bild

Det är ganska lågt i tak i vagnarna

Bild

Utgångsspärrar, de sväljer biljetten som jag antar återanvänds.
Harald

Re: Beijings metro

Inläggav Bussmicke » tor 24 nov, 2016 10:29

Trist, glasdörrar vid perrongerna. Är det så överallt?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Inläggav Mr G » tis 29 nov, 2016 22:38

Bild

De äldsta stationerna har det ännu inte. Det gäller i första hand ringlinjen i centrala Beijing, linje 2, och även den centrala delen av linje 1. Det är möjligt att nybyggda stationer i periferin på linje 1 har det, eftersom en del är relativt nybyggda. Svårt att se några nackdelar med dörrar mellan plattform och tåg, om man undantar att det blir svårare att fotografera tågen
Mr G

Inläggav daniel_s » tis 29 nov, 2016 22:49

Tänkbara invändningar mot plattformsdörrar handlar väl i huvudsak om svårigheterna att övervaka dörrstängningen på bemannade tåg vid plattformar i kurva, samt frågetecken kring driftsäkerheten på utomhusstationer.

"Utomlands" där allt "fungerar" så antar jag att plattformarna sällan ligger vare sig i kurvor eller utomhus. Men säkert finns det enstaka sådana fall, och då vore det intressant att höra hur man har "löst" det.
daniel_s

Återgå till Spårtrafik (bilder)