Spårvagnar med reklam i Helsingfors

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Spårvagnar med reklam i Helsingfors

Inläggav Olle » tor 20 okt, 2016 21:10

Jag passerade Helsingfors häromdagen på väg hem från svärmor (89), och hann med en sväng med tåget från flygplatsen till stan och åter för en matbit. Såg de nya Transtechvagnarna som jag fattade tycke för, men hann dock inte åka med dem. Nåväl, det som slog mig var att det började dyka upp spårvagnar med helreklam. Såg faktiskt trevligt ut, kanske beroende på att reklamen även sitter på kortsidorna (fram och bak) vilket ger ett bättre intryck än att ha kvar originalfärgen där. En vagn med låggolvsdel och denna utan hann jag se. Ja, en av Düwagarna hade reklam (Loreal?) men det var väl fäst redan vid köpet tror jag. Frågan är om detta kommer att escalera i Helsingfors.

Bild
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Re: Spårvagnar med reklam i Helsingfors

Inläggav Piirka » lör 22 okt, 2016 16:40

Reklamvagnar i Helsingfors, del 1

Spårvagnar med helreklam är inget nytt i stadin. 1959 rullade två vagnar (HST 108 och 118, lev. 1924-25) beklädda med hardboardskivor, på vilka bilder och texter målades. Det var ett sätt för trafikverket att håva in intäkter med "utrangerade" motorvagnar, som bar reklam för bl a tandkräm resp underkläder. 1962 arrangerades en ungdomsfestival resp en kontrafestival i äkta "kalla krigets anda". Sovjetunionen stod bakom festivalen "Världens ungdomars och studenters VIII världskonferens". Den USA-stödda kontrafestivalen märktes på stan via reklamvagnen Young America Presents. De två reklamvagnarna skrotades 1963.

Nästa omgång med reklam kom inför julhandeln 1970. Kajsaniemigatans köpmannaförening drev en reklamkampanj (HST 162, ASEA 1930) för Kajsaniemi julgator. Reklamen var inte heltäckande, varvid HST enkelt kunde återställa vagnen för vanlig trafik. Julgubben (alltså jultomten/julenissen) åkte med i vagnen och delade ut godis åt alla snälla barn.

Efter en lång paus, dök helreklamvagnarna upp år 1994. Under EM i friidrott sågs boggievagnarna 337 och 339 göra reklam för
OSRAM. 339:n gjorde senare reklam bl a för resebyrån HASSE. 337:n gjorde come back år 2001 och gjorde i några års tid reklam för Windows XP

Redan tidigare, kring månadsskiftet nov-dec åren 1991-92 gjorde ett antal ledspårvagnar reklam för nöjesparken Borgbackens julkarneval. Vagnarna försågs med "renhorn" och nospartiet tejpades med "Rudolf med röda mulen" -ögon/näsa/mun.
Användarvisningsbild
Piirka

Re: Spårvagnar med reklam i Helsingfors

Inläggav Piirka » lör 22 okt, 2016 16:59

Reklamvagnar i Helsingfors, del 2

carltram skrev:Bild

har lyckats föreviga Variovagnen med ett udda utseende. I maj 2012 övergick HST till finskt vattenkraftselektricitet för spårvagnarna och metron. Variovagnen 213 har sedan dess burit på vatten/vindmöllereklamtejpningen
Användarvisningsbild
Piirka

Återgå till Spårtrafik (bilder)