Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Inläggav Peter Bolin » ons 19 okt, 2016 11:58

Inge skrev:Jag tror att ursprungsidén faktiskt var att bygga en konkurrerande bana. Långängsbanan skulle inte bara förlängas norrut, utan även väster/söderut till Haga, varifrån man tänkte sig gemensam trafik med spårvägen och i framtiden tunnelbana under Sveavägen (den i Stockholm).

I praktiken kom förslagen att omarbetas flera gånger och senast vid inspikningen torde alla tankar på en förlängning mot Haga övergivits.

Planeringen för förlängningen av Långängsbanan kom så pass långt att man länge hade ett markreservat för den mellan Långängen och Djursholms Sveavägen. När det gäller sammanbindningen mellan Eddavägen/Svalnäs och Altorp startade faktiskt bygget av den sträckan. Ett par sprängskott avlossades, men sedan avstannade arbetet av någon anledning för att aldrig återupptas.

/Peter Bolin
Peter Bolin
 
Inlägg: 101
Blev medlem: lör 01 sep, 2007 18:27

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Inläggav Inge » tor 20 okt, 2016 4:38

Peter Bolin skrev:
Inge skrev:Jag tror att ursprungsidén faktiskt var att bygga en konkurrerande bana. Långängsbanan skulle inte bara förlängas norrut, utan även väster/söderut till Haga, varifrån man tänkte sig gemensam trafik med spårvägen och i framtiden tunnelbana under Sveavägen (den i Stockholm).

I praktiken kom förslagen att omarbetas flera gånger och senast vid inspikningen torde alla tankar på en förlängning mot Haga övergivits.

Planeringen för förlängningen av Långängsbanan kom så pass långt att man länge hade ett markreservat för den mellan Långängen och Djursholms Sveavägen. När det gäller sammanbindningen mellan Eddavägen/Svalnäs och Altorp startade faktiskt bygget av den sträckan. Ett par sprängskott avlossades, men sedan avstannade arbetet av någon anledning för att aldrig återupptas.

/Peter Bolin


Det som hände var väl 30-talsdepressionen, som gjorde marken osäljbar. När den var över hade man istället gjort golfbana av exploateringsområdet. Den östra sträckan vid golfbanan (Eddavägen-Svalnäs) drogs in och den västra förlängdes till Näsby istället för att anslutas till den östra.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Inläggav Inge » tor 20 okt, 2016 4:46

bark skrev:
daniel_s skrev:
bark skrev:Om jag räknar rätt på Konsumentprisindex-standardsiffrorna så skulle den biljetten kosta drygt 31 kronor idag.


Vilken av dem? Om du menar den för 2.60 så kostar resan (Stockholm Ö - Täby kyrkby) idag 37.50 enkel väg med reskassan så 75 kr för ToR. 0.80-biljetten uppfattar jag som en enkel med djursholmsbanorna lite hur som helst (betyder Djö att den gäller för påstigning därifrån åt valfritt håll eller bara att den är såld där?) och det motsvarar ju en resa för 25 kr idag, eller för den delen 36 kr i automat eller 50 kr hos konduktör.


Den för 2:60.


Med andra ord något billigare än idag, till och med mycket billigare för korta resor.

Frågan är varför just denna konsumentprodukt, jämfört med andra, blivit mer än dubbelt så dyr att producera under samma period, så att mer än hälften av produktionskostnaderna idag måste täckas med skattemedel?

Det kan väl inte ha något med offentliganställda att göra? :oops:
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Inläggav daniel_s » tor 20 okt, 2016 7:49

Förhållandet mellan 0.80 och 2.60 är väl ungefär samma som förhållandet mellan 25 kr och 75 kr, sen vet inte jag vad det är som gör att mat och sånt idag är så vansinnigt billigt medan annat blivit dyrare.

Vad beträffar personalkostnaderna så är det ju faktiskt lite svårt att få personal, särskilt förare, till den här verksamheten nu när de inte är offentliganställda längre. Den kanske var billigare förr när man slapp konkurrera om personalen på den privata arbetsmarknaden... (Högkonjunkturer med personalbrist fanns iofs även på den tiden!)
daniel_s
 
Inlägg: 11037
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Inläggav TKO » tor 20 okt, 2016 10:53

Slutsatsen torde alltså vara att det var billigare när personalen var offentliganställd än nu när det är effektiva, privata företag som står för driften!

Halleluja...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Inläggav Inge » tor 20 okt, 2016 14:30

daniel_s skrev:Förhållandet mellan 0.80 och 2.60 är väl ungefär samma som förhållandet mellan 25 kr och 75 kr, sen vet inte jag vad det är som gör att mat och sånt idag är så vansinnigt billigt medan annat blivit dyrare.

Vad beträffar personalkostnaderna så är det ju faktiskt lite svårt att få personal, särskilt förare, till den här verksamheten nu när de inte är offentliganställda längre. Den kanske var billigare förr när man slapp konkurrera om personalen på den privata arbetsmarknaden... (Högkonjunkturer med personalbrist fanns iofs även på den tiden!)


Den största skillnaden är nog att när något blir offentligt så stannar utvecklingen, medan övriga samhället går vidare. I "absolut" mening, dvs jämfört med fasta och stabila tillgångar, är det nog så att det mesta beror på att övrig konsumtion blivit billigare genom utveckling, snarare än att kollektivtrafiken blivit dyrare.

Men effekten av att det succesivt går åt fler och fler anställda när något blivit offentligt är allt annat än försumbar.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Inläggav Peter Bolin » tor 20 okt, 2016 16:25

Inge skrev:
Peter Bolin skrev:
Inge skrev:Jag tror att ursprungsidén faktiskt var att bygga en konkurrerande bana. Långängsbanan skulle inte bara förlängas norrut, utan även väster/söderut till Haga, varifrån man tänkte sig gemensam trafik med spårvägen och i framtiden tunnelbana under Sveavägen (den i Stockholm).

I praktiken kom förslagen att omarbetas flera gånger och senast vid inspikningen torde alla tankar på en förlängning mot Haga övergivits.

Planeringen för förlängningen av Långängsbanan kom så pass långt att man länge hade ett markreservat för den mellan Långängen och Djursholms Sveavägen. När det gäller sammanbindningen mellan Eddavägen/Svalnäs och Altorp startade faktiskt bygget av den sträckan. Ett par sprängskott avlossades, men sedan avstannade arbetet av någon anledning för att aldrig återupptas.

/Peter Bolin


Det som hände var väl 30-talsdepressionen, som gjorde marken osäljbar. När den var över hade man istället gjort golfbana av exploateringsområdet. Den östra sträckan vid golfbanan (Eddavägen-Svalnäs) drogs in och den västra förlängdes till Näsby istället för att anslutas till den östra.

Sträckan Eddavägen–Svalnäs var lågt utnyttjad under de år den fanns (1912–34) eftersom trafikunderlaget var minimalt. En orsak till att den fick vara kvar under 22 år trots utebliven exploatering av Svalnäsområdet kan ha varit att man tog hänsyn till Henrik Palme (1841–1932).

Henrik Palme var bosatt på Svalnäs gård och en av Djursholmsbanans grundare. När han hade avlidit i maj 1932 kunde sträckan läggas ned två år senare.

/Peter Bolin
Peter Bolin
 
Inlägg: 101
Blev medlem: lör 01 sep, 2007 18:27

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Inläggav MorganH » tor 17 nov, 2016 20:55

Här en skatt vi fann i Motorvagn X2p 33 - SRJ 16 som just nu renoveras i Roslagsbanans Veterantågsförening:

Bild

Biljetten ligger på motorvagnens manöverbord.

https://www.facebook.com/roslagsbanansveterantagsforening/
MorganH
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 17 nov, 2016 20:19

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster