ons 21 sep, 2016 23:14
Lars_L skrev:kildor skrev:Lars_L skrev:Sedan blir det väl inte glasdörrar ändå som det ser ut, utan s.k. säkerhetsridåer. Men problemet med dem blir ju likartat som för dörrarna vid Odenplan; de går inte att stänga så länge någon blockerar sensorerna.
Nu tror jag det har blivit något missförstånd. Sensorerna till plattformsdörrarna i Citybanan blockerar inte själva stängningsmanövern, utan kommer bara användas för att indikera till tågpersonalen om någon fastnat innanför plattformsdörrarna.
Visst, men problemet är att med ett sådant utrymme måste man ändå ha en känslighet i sensorerna som gör att man inte får den kraft som plattformsdörrar behöver ha för att det ska fungera. Det ska så att säga inte gå att obstruera med plattformsdörrarna. Har man den kraften i stängningen av ett sådant utrymme så kommer skadorna som en del får av viseringsspärrarna att framstå som obetydliga; annars riskerar man ändå att folk kommer att hålla framme fötter och annat för att obstruera.
tor 22 sep, 2016 9:22
Marcus L skrev:På bilderna ser det ut att vara en annan variant av platformsskyltar jämfört med de som vanligtvis sitter på pendelstationerna (som ser mer "t-banemässiga" ut).
Är dessa de normala som sitter på "TrV"-stationer i övrigt, eller någon annan ny typ?
fre 23 sep, 2016 9:02
kildor skrev:Nu förstår jag inte hur du menar. Varför skulle man behöva en större kraft i stängningen av plattformsdörrarna? Självklart kommer man kunna obstruera stängningen av plattformsdörrarna med fötter och dylikt, men varför skulle det bli ett större problem än obstruktion av själva tågdörrarna?
fre 23 sep, 2016 16:31
Lars_L skrev:kildor skrev:Nu förstår jag inte hur du menar. Varför skulle man behöva en större kraft i stängningen av plattformsdörrarna? Självklart kommer man kunna obstruera stängningen av plattformsdörrarna med fötter och dylikt, men varför skulle det bli ett större problem än obstruktion av själva tågdörrarna?
Inte större problem nödvändigtvis, men man förlorar lite av vitsen med plattformsdörrar (ja, förutom säkerhetsaspekten). Kan man sätta fram en fot och därmed tvinga tågvakten att öppna dörrarna på nytt så förlorar man mycket tid på en ur tidshänseende kritisk station.
Odenplan kommer ju få ganska stort resandeunderlag med en ständig skur av personer som kommer springande till tåget. Men man kan naturligtvis också ha värdar på stationen som hindrar resenärerna från att obstruera plattformsdörrarna. Något större problem är det väl inte mer än att det som sagt kommer vara kritiskt för systemet att hålla nere stationsuppehållens längd för att undvika att det uppstår tågkö.
fre 23 sep, 2016 16:39
lör 24 sep, 2016 18:35
Anders Hanquist skrev:Marcus L skrev:På bilderna ser det ut att vara en annan variant av platformsskyltar jämfört med de som vanligtvis sitter på pendelstationerna (som ser mer "t-banemässiga" ut).
Är dessa de normala som sitter på "TrV"-stationer i övrigt, eller någon annan ny typ?
Jag lade också märke till det. Samma skylttyp finns också i den nya entrén från hotell Continental på Vasagatan. Det är svårt att hänga med i svängarna när det gäller formgivning av skyltarna. Känns inte riktigt som SL:s senaste, som finns på till exempel Lidingöbanan. Kanske kan någon mer insatt reda ut vad som gäller. Eftersom stationen bara ska användas för SL-trafik (pendeltåg) borde ju den standarden gälla. Men man kanske avtalat fram något annat?
sön 25 sep, 2016 17:03
sön 25 sep, 2016 18:00
mån 10 okt, 2016 12:21
hgsldf skrev:Nu är det väl så att C20 har en liknande profil och det gäller förmodligen även för C30. Man får hoppas att det som nu är byggt på Odenplan hinner utvärderas innan det blir aktuellt att montera glasväggar i T-banan!
/Göran
tis 11 okt, 2016 19:50
tis 11 okt, 2016 20:11
Vagnen skrev:Tydligen skall dessa dörrar som monteras upp utmed plattformarnas sidor skydda resenärerna från att falla ned i spåren och det är säkert gott och väl men hur skall lokföraren kunna veta att han stannar mittför dörrarna så att det blir möjligt för alla och envar att stiga av eller på de långa pendeltågen? Så vitt jag kan se är dörrarna dessutom på olika avstånd beroende på vilken typ av tåg man kör och det måste ju ställa till stora problem som man kanske inte har uppmärksammat? Hur gör jag om min dörr öppnas och jag blir stående mot en glasvägg som saknar dörr? Är detta system verkligen helt genomtänkt?
tis 11 okt, 2016 21:28
Bussmicke skrev:hgsldf skrev:Nu är det väl så att C20 har en liknande profil och det gäller förmodligen även för C30. Man får hoppas att det som nu är byggt på Odenplan hinner utvärderas innan det blir aktuellt att montera glasväggar i T-banan!
/Göran
Hoppas man slipper dessa fuma plattformsdörrar i tunnelbanan. Då tråkigt med dem.
Skickat från min SGP771 via Tapatalk
ons 12 okt, 2016 21:53
MalteR skrev:Åtminstone på de befintliga stationerna. Nya stationer kan ju utformas med avseende på plattformsdörrarna. På befintliga stationer kanske det skulle passa in bättre med nån form av räcke/grindar istället?
lör 22 okt, 2016 23:22
lör 22 okt, 2016 23:35
M_M skrev:Vad gäller tåg som inte har rak utsida så bör det väl gå att bygga plattformsdörrar som har rundad tvärsnittsprofil. Det går ju uppenbart att ha tågens dörrar formade på det sättet, så då måste plattformsdörrar också kunna se ut så.
tis 25 okt, 2016 16:02
daniel_s skrev:M_M skrev:Vad gäller tåg som inte har rak utsida så bör det väl gå att bygga plattformsdörrar som har rundad tvärsnittsprofil. Det går ju uppenbart att ha tågens dörrar formade på det sättet, så då måste plattformsdörrar också kunna se ut så.
Men vad vore poängen med det? Då skulle de ju komma ännu längre från tåget. De får ju inte inkräkta på fria rummet. (Eventuellt har man redan idag medgett ett undantag för just plattformsdörrarnas skull, så att de egentligen inkräktar med några centimeter redan nu. Det har jag inte koll på, men det skulle inte förvåna mig.)
Felet är ju snarare att X60 inte utnyttjar profilen ordentligt.
fre 28 okt, 2016 1:48
fre 28 okt, 2016 12:08
M_M skrev:Det är ju redan egen standard på plattformshöjden, då bör det rimligtvis gå att peta på standarden även för fria rummet o.s.v.?