J-Odenplan - från premiärvisningen!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav Anders Hanquist » tor 22 sep, 2016 10:22

Marcus L skrev:På bilderna ser det ut att vara en annan variant av platformsskyltar jämfört med de som vanligtvis sitter på pendelstationerna (som ser mer "t-banemässiga" ut).
Är dessa de normala som sitter på "TrV"-stationer i övrigt, eller någon annan ny typ?


Jag lade också märke till det. Samma skylttyp finns också i den nya entrén från hotell Continental på Vasagatan. Det är svårt att hänga med i svängarna när det gäller formgivning av skyltarna. Känns inte riktigt som SL:s senaste, som finns på till exempel Lidingöbanan. Kanske kan någon mer insatt reda ut vad som gäller. Eftersom stationen bara ska användas för SL-trafik (pendeltåg) borde ju den standarden gälla. Men man kanske avtalat fram något annat?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav Lars_L » fre 23 sep, 2016 10:02

kildor skrev:Nu förstår jag inte hur du menar. Varför skulle man behöva en större kraft i stängningen av plattformsdörrarna? Självklart kommer man kunna obstruera stängningen av plattformsdörrarna med fötter och dylikt, men varför skulle det bli ett större problem än obstruktion av själva tågdörrarna?


Inte större problem nödvändigtvis, men man förlorar lite av vitsen med plattformsdörrar (ja, förutom säkerhetsaspekten). Kan man sätta fram en fot och därmed tvinga tågvakten att öppna dörrarna på nytt så förlorar man mycket tid på en ur tidshänseende kritisk station.

Odenplan kommer ju få ganska stort resandeunderlag med en ständig skur av personer som kommer springande till tåget. Men man kan naturligtvis också ha värdar på stationen som hindrar resenärerna från att obstruera plattformsdörrarna. Något större problem är det väl inte mer än att det som sagt kommer vara kritiskt för systemet att hålla nere stationsuppehållens längd för att undvika att det uppstår tågkö.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav Ute och åker » fre 23 sep, 2016 17:31

Lars_L skrev:
kildor skrev:Nu förstår jag inte hur du menar. Varför skulle man behöva en större kraft i stängningen av plattformsdörrarna? Självklart kommer man kunna obstruera stängningen av plattformsdörrarna med fötter och dylikt, men varför skulle det bli ett större problem än obstruktion av själva tågdörrarna?


Inte större problem nödvändigtvis, men man förlorar lite av vitsen med plattformsdörrar (ja, förutom säkerhetsaspekten). Kan man sätta fram en fot och därmed tvinga tågvakten att öppna dörrarna på nytt så förlorar man mycket tid på en ur tidshänseende kritisk station.

Odenplan kommer ju få ganska stort resandeunderlag med en ständig skur av personer som kommer springande till tåget. Men man kan naturligtvis också ha värdar på stationen som hindrar resenärerna från att obstruera plattformsdörrarna. Något större problem är det väl inte mer än att det som sagt kommer vara kritiskt för systemet att hålla nere stationsuppehållens längd för att undvika att det uppstår tågkö.

Skulle det nu uppstå en kritisk massa av tillspringande fotfolk, vilket man väl rimligen får upptäcka och utvärdera när de varit i drift ett tag och folk vant sig, så finns ju möjligheten att öppna den förberedda men initialt ej användningstänkta plattformen. Då blir det inte alls lika tidskritiskt, om man kan saxa tågen till respektive plattformsdel (2 för norrgående, 2 för södergående tåg). ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav LÅ1 » fre 23 sep, 2016 17:39

Om tågdörrarna stängts och det visas klarsignal för dessa, men någon har spärrat plattformsdörrarna med någon kroppsdel, då borde man bara öppna plattformsdörrarna så att resenären kan dra tillbaka foten eller handen. Då lär de sig förhoppningsvis att det är meningslöst att hindra plattformsdörrarna, eftersom tågdörrarna förblir stängda.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11713
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav kildor » lör 24 sep, 2016 19:35

Anders Hanquist skrev:
Marcus L skrev:På bilderna ser det ut att vara en annan variant av platformsskyltar jämfört med de som vanligtvis sitter på pendelstationerna (som ser mer "t-banemässiga" ut).
Är dessa de normala som sitter på "TrV"-stationer i övrigt, eller någon annan ny typ?


Jag lade också märke till det. Samma skylttyp finns också i den nya entrén från hotell Continental på Vasagatan. Det är svårt att hänga med i svängarna när det gäller formgivning av skyltarna. Känns inte riktigt som SL:s senaste, som finns på till exempel Lidingöbanan. Kanske kan någon mer insatt reda ut vad som gäller. Eftersom stationen bara ska användas för SL-trafik (pendeltåg) borde ju den standarden gälla. Men man kanske avtalat fram något annat?

Skyltningen i övrigt på stationen var i TRV-stil. Så det gäller nog även plattformsskyltarna. Även om det bara ska gå pendeltåg där så ska det tydligen vara operatörsneutralt. Och trots allt är det ju TRV som ansvarar för trafikinformationen...
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav ADDE » sön 25 sep, 2016 18:03

Samma typ av stationsskyltar används även i Kallhäll & Barkarby, så det är nog TRV-skyltar som sakta men säkert införs på samtliga stationer som renoveras och byggs till. Så det är ingenting nytt precis...
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav daniel_s » sön 25 sep, 2016 19:00

Här är en bild på hur skyltarna i fråga ser ut i Barkarby. Intressant att dessa skyltar har samma fenomen som lysdiodskyltar, eller är det sådana? Jag trodde att det var LCD-skyltar.

Bild
daniel_s
 
Inlägg: 10962
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav Inge » sön 25 sep, 2016 19:20

daniel_s skrev:Här är en bild på hur skyltarna i fråga ser ut i Barkarby. Intressant att dessa skyltar har samma fenomen som lysdiodskyltar, eller är det sådana? Jag trodde att det var LCD-skyltar.

Bild
Det tillverkas väl knappt konventionella LCD-skärmar längre? Högst sannolikt LED (LED - engelska för lysdiod).
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav Bussmicke » mån 10 okt, 2016 13:21

hgsldf skrev:Nu är det väl så att C20 har en liknande profil och det gäller förmodligen även för C30. Man får hoppas att det som nu är byggt på Odenplan hinner utvärderas innan det blir aktuellt att montera glasväggar i T-banan!
/Göran

Hoppas man slipper dessa fuma plattformsdörrar i tunnelbanan. Då tråkigt med dem.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav Vagnen » tis 11 okt, 2016 20:50

Tydligen skall dessa dörrar som monteras upp utmed plattformarnas sidor skydda resenärerna från att falla ned i spåren och det är säkert gott och väl men hur skall lokföraren kunna veta att han stannar mittför dörrarna så att det blir möjligt för alla och envar att stiga av eller på de långa pendeltågen? Så vitt jag kan se är dörrarna dessutom på olika avstånd beroende på vilken typ av tåg man kör och det måste ju ställa till stora problem som man kanske inte har uppmärksammat? Hur gör jag om min dörr öppnas och jag blir stående mot en glasvägg som saknar dörr? Är detta system verkligen helt genomtänkt?
Vagnen
 
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 21 dec, 2015 20:37

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav LÅ1 » tis 11 okt, 2016 21:11

Vagnen skrev:Tydligen skall dessa dörrar som monteras upp utmed plattformarnas sidor skydda resenärerna från att falla ned i spåren och det är säkert gott och väl men hur skall lokföraren kunna veta att han stannar mittför dörrarna så att det blir möjligt för alla och envar att stiga av eller på de långa pendeltågen? Så vitt jag kan se är dörrarna dessutom på olika avstånd beroende på vilken typ av tåg man kör och det måste ju ställa till stora problem som man kanske inte har uppmärksammat? Hur gör jag om min dörr öppnas och jag blir stående mot en glasvägg som saknar dörr? Är detta system verkligen helt genomtänkt?

Man kommer bara att köra med "de nya" pendeltågen när Citybanan öppnas. Lokföraren har något märke som de skall stanna vid. Det är upp till deras skicklighet att stanna på rätt ställe. Med det finns en viss marginal. Kommer inte ihåg hur stor den är. Men man har haft ett tåg på plats som man testat med. Bland annat har man testat stopp på olika ställen inom marginalen. I princip cm för cm.

Tågen går att backa, och det får man göra rätt många meter, enligt den förare jag talade med när det var öppet hus på stationen.

Jag tror inte det finns någon anledning att oroa sig.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11713
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav MalteR » tis 11 okt, 2016 22:28

Bussmicke skrev:
hgsldf skrev:Nu är det väl så att C20 har en liknande profil och det gäller förmodligen även för C30. Man får hoppas att det som nu är byggt på Odenplan hinner utvärderas innan det blir aktuellt att montera glasväggar i T-banan!
/Göran

Hoppas man slipper dessa fuma plattformsdörrar i tunnelbanan. Då tråkigt med dem.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk


Åtminstone på de befintliga stationerna. Nya stationer kan ju utformas med avseende på plattformsdörrarna. På befintliga stationer kanske det skulle passa in bättre med nån form av räcke/grindar istället?
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarvisningsbild
MalteR
 
Inlägg: 1883
Blev medlem: sön 11 feb, 2007 21:30
Ort: Schtockolm

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav Magnus Ahltorp » ons 12 okt, 2016 22:53

MalteR skrev:Åtminstone på de befintliga stationerna. Nya stationer kan ju utformas med avseende på plattformsdörrarna. På befintliga stationer kanske det skulle passa in bättre med nån form av räcke/grindar istället?


Bild
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav M_M » sön 23 okt, 2016 0:22

På Södra Station har det ju "övats" i att stanna exakt, d.v.s. det lär finnas/funnits utrustning som visar hur rätt/fel tåget stannat. Där finns ju inga plattformsdörrar så det är ju bara en övning, men det torde väl löst frågan?

Vad gäller tåg som inte har rak utsida så bör det väl gå att bygga plattformsdörrar som har rundad tvärsnittsprofil. Det går ju uppenbart att ha tågens dörrar formade på det sättet, så då måste plattformsdörrar också kunna se ut så.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav daniel_s » sön 23 okt, 2016 0:35

M_M skrev:Vad gäller tåg som inte har rak utsida så bör det väl gå att bygga plattformsdörrar som har rundad tvärsnittsprofil. Det går ju uppenbart att ha tågens dörrar formade på det sättet, så då måste plattformsdörrar också kunna se ut så.


Men vad vore poängen med det? Då skulle de ju komma ännu längre från tåget. De får ju inte inkräkta på fria rummet. (Eventuellt har man redan idag medgett ett undantag för just plattformsdörrarnas skull, så att de egentligen inkräktar med några centimeter redan nu. Det har jag inte koll på, men det skulle inte förvåna mig.)

Felet är ju snarare att X60 inte utnyttjar profilen ordentligt.
daniel_s
 
Inlägg: 10962
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav MalteR » tis 25 okt, 2016 17:02

daniel_s skrev:
M_M skrev:Vad gäller tåg som inte har rak utsida så bör det väl gå att bygga plattformsdörrar som har rundad tvärsnittsprofil. Det går ju uppenbart att ha tågens dörrar formade på det sättet, så då måste plattformsdörrar också kunna se ut så.


Men vad vore poängen med det? Då skulle de ju komma ännu längre från tåget. De får ju inte inkräkta på fria rummet. (Eventuellt har man redan idag medgett ett undantag för just plattformsdörrarnas skull, så att de egentligen inkräktar med några centimeter redan nu. Det har jag inte koll på, men det skulle inte förvåna mig.)

Felet är ju snarare att X60 inte utnyttjar profilen ordentligt.


Det är ju inte speciellt framtidssäkert heller. X70 eller vad nästa tåg nu kommer heta kanske har en helt annan utformning på dörrarna. ;)
Användarvisningsbild
MalteR
 
Inlägg: 1883
Blev medlem: sön 11 feb, 2007 21:30
Ort: Schtockolm

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav M_M » fre 28 okt, 2016 2:48

Det är ju redan egen standard på plattformshöjden, då bör det rimligtvis gå att peta på standarden även för fria rummet o.s.v.?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inläggav BSB101 » fre 28 okt, 2016 13:08

M_M skrev:Det är ju redan egen standard på plattformshöjden, då bör det rimligtvis gå att peta på standarden även för fria rummet o.s.v.?


Känns väldigt dumt att börja peta på det fria utrymmet för att anpassa till en viss tågtyp. Detta gör det bara svårare vid störningar och omläggningar av trafiken. För även om plattformarna är högre går det bra för alla tågtyper att idag använda spåren och även ha resandeutbyten även om tillgängligheten inte blir hundra.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster