Spårarbete vid Svingeln i Göteborg

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Spårarbete vid Svingeln i Göteborg

Inläggav Harald » mån 15 aug, 2016 13:02

Spårvägstrafiken Stampgatan-Svingeln är avstängd från den 8 till den 21 augusti för byte av S-kurvorna vid Svingeln.

Bild

Närmast har spåren gummiinlägg i livet. Det är väl det som heter Edilon, tror jag. Jag antar att den blå hållaren ska gjutas fast i betong. Längre bort ligger spåren på träslipers i makadam med en tysk befästning som kallas "rippen".

Bild

Gummiinläggen bankas på plats för hand med slägga, så det blir nog ett rätt dyrt spår.

Bild

Alla linjer mot Olskroken går snabbspåret mellan Polhemsplatsen och Svingeln. Här är linje 3 och 6 på väg mot resp. från snabbspåret.
Harald

Re: Spårarbete vid Svingeln i Göteborg

Inläggav gek » mån 15 aug, 2016 22:38

S-kurvorna i lördags:
Bild

Arbetet utförs av Göteborgs Spårvägar, i varje fall var den gula bilen märkt så:
Bild

Även vid avgreningen mot vagnhallarna Gårda och Rantorget pågick lite arbeten:
Bild
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav 2763 » fre 19 aug, 2016 17:14

Harald skrev:Närmast har spåren gummiinlägg i livet. Det är väl det som heter Edilon, tror jag. .

Nej. Edilon är en lösning på ballastfritt spår där man lägger rälen i en kanal på underläggsplattor och shims och sedan gjuter in hela rasket i korkgummimassa. För att det ska vara edilon ska underläggsplattorna och korkgummimassan vara SvB Edilon)(sedra fabrikat. Exempel på sådant spår är (möjligen med andra leverantörer) artillerigatan, delar av Brunnsparken Chalmerstunneln

E)(S har även andra lösningar som även de är Edilon, men det är väl lite som pandrol, det är bara e-clip som är Pandrol....
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Harald » fre 19 aug, 2016 17:47

Ja, jag tänkte när jag skrev det att är det fel så blir jag väl rättad av 2763. :)
Harald

Inläggav Olof » lör 20 aug, 2016 12:52

Hur menar 2763 med underläggsplattor vid Edilon?
Eventuellt kan man ha en längsgående cellgummimatta som extra vibrationsdämpare. Vad det detta du menade?

Annars är systemet med de blå "befästningarna" Staillastic TOR.
Plastklumparna heter STRAILastic _GRS.
Användes även vid ombyggnationen av Linnégatan nu i sommar.

Dyrt system? Ja, det är dyrare med detta än den gängse modellen där man bara lägger asfalten direkt mot rälen.
Men mot andra "embedded systems" så är nog detta ett av de mindre dyra.
Olof

Inläggav 2763 » sön 21 aug, 2016 6:45

Olof skrev:Hur menar 2763 med underläggsplattor vid Edilon?
Eventuellt kan man ha en längsgående cellgummimatta som extra vibrationsdämpare. Vad det detta du menade?

Annars är systemet med de blå "befästningarna" Staillastic TOR.
Plastklumparna heter STRAILastic _GRS.
Användes även vid ombyggnationen av Linnégatan nu i sommar.

Dyrt system? Ja, det är dyrare med detta än den gängse modellen där man bara lägger asfalten direkt mot rälen.
Men mot andra "embedded systems" så är nog detta ett av de mindre dyra.

Jag tänkte på track-elasten som man i alla fall då jag varit inblandad läggs i botten på rännan för att ta upp stomljud. Och jag menade att E)(S är dyrt och jag har en känsla av att det sällan blir bra. Prata med representanter därifrån och i nästan alla projekt har man gjort något fel. Det ska bli spännande att se hur fantastisk strailastic är.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav CS » mån 22 aug, 2016 0:50

När man gör den här sortens spårarbeten, förbättrar man geometrin då? dvs förlänger övergångskurvor, anordnar rälsförhöjning ökar radier?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav 2763 » mån 22 aug, 2016 9:22

CS skrev:När man gör den här sortens spårarbeten, förbättrar man geometrin då? dvs förlänger övergångskurvor, anordnar rälsförhöjning ökar radier?

Det beror på. Hoppas kan man alltid.
Användarvisningsbild
2763

Återgå till Spårtrafik (bilder)