Spårvägsrytmer från Zürich, juni 2016

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Spårvägsrytmer från Zürich, juni 2016

Inläggav carltram » sön 10 jul, 2016 23:26

Samtidigt som spårvägsblues (viewtopic.php?f=2&t=38989) försiggår i Europas bortglömda avkrok ser verkligheten annorlunda ut i de betydligt mer kultiverade delarna av samma kontinent. "Nere på kontinenten" är nämligen den urbana traditionen starkare och Bil Swedens desperata kampanjer om bilen som välfärdsymbol direkt obefintliga.
Bild
Att Zürich förbjudit all privatbilism på stadens blåaste gata är inget miljöpåhitt utan ett incitament för att lyfta handeln och öka tillväxten. Konkurrenskraftigare trafik på spår ovan jord (där reskunderna faktiskt lever och verkar ) är helt enkelt förutsättningen att få fler att ställa bilen.
Bild
Europas högsta butikshyror finns inte i London eller Paris utan på Bahnhofstrasse i Zürich, en helt bilfri gata där gång- och cykeltrafikanter samsas med spårvagnar i exklusiv miljö. Butiksägarna får betala motsvarande 70 000 kronor per kvadratmeter och år. Mycket plats åt gående med lättillgänglig spårtrafik generar fler butiksköp snarare än om gatan varit upplåten för bussar, vilka förhåller sig på bilisternas villkor. Buss istället för bil går inte hem hos bankmännen i den här staden.
Här uppstår dock en kulturkrock mellan det civiliserade samhället i söder och det inskränksfulla 60-tals retrosamhälle i norr, som vi lever i! :evil: Enligt Stockholms Handelskammares senaste utspel för Uppsala: "Spårvägen tränger ut annan nyttotrafik och hindrar kunder från att nå butiker och kontor i centrum...".
Bild
Lyxiga chokladaffären Sprüngli på Bahnhofstrasse. Hit kan man bara färdas till med spårvagn.
Bild
Inne i chokladaffären Sprüngli, på Bahnhofstrasse. Många läckerheter finns att välja mellan. Nästan lika många smaker som det finns spårvägsstäder "nere på kontinenten" att omvärldsbevaka i.! :wink: :lol:
Bild
Klocklandet som även borde kunna höra till EM-mästerskapen i bäst tidtabellshållning för järnvägståg. Till detta faktum går spårvagnarna i Zürich lika pålitligt som ett Schweizerur!
Bild
"Omstigning lönar sig" står det på trafikföretagets (VBZ) färdemedel. Denna företagsslogan uppmuntrar bilister att stiga om från bil till spårvagn eller buss.
Bild
Elektrisk busstrafik när den är som allra bäst. Trådbussar behöver inte släpa med sig tunga batterier. Ett ton batteri tar bort 12-15 passagerarplatser i en elbuss utan tråd. Trådbussar är dessutom pålitligare än elbussar med batteri. Är strukturbildande.
Utmärkt komplement till spårvägslinjerna när resandeunderlaget är för lågt för kapacitetstarka spårvagnar.
Bild
I Zürich finns även en högt utvecklad pendeltågstrafik (S-Bahn). Istället för tunnelbana finns ett flertal citytunnlar för dessa tåg. Bilden är från Bahnhof Tiefenbrunnen där smidiga byten kan göras mellan pendeltåget (till vänster) och spårvagnarna. Ett gott exempel på hur alla alla trafikslag kan bedömas efter sina meriter vid respektive tillämpning.
Bild
Nybyggda HB Zürich unter.
Bild
All kollektivtrafik får företräde vid trafiksignaler tack vare hög signalprio. Spårvagnarna behöver nästan aldrig stanna vid några trafiksignaler. I händelse av att en försenad vagn möter en vagn som är i tid i förhållande till tidtabellen ger signalerna automatiskt företräde till den försenade vagnen. På detta vis garanteras högre medelhastighet och bättre tidhållning. Redan för 20 år sedan redovisades långt komna resultat efter lyckade forskningsår i ämnet vid ETH.
Bild
Inne i färdmedlen finns utmärkta infoscreener som visar hållplatser och restider.
Bild
Vid byteshållplatser visar samma skärmar anslutningslinjer. Fantastiskt genomtänkt infosystem, som är mer avancerat än motsvarande skärmar på bussar i Stockholm och spårvagnar i Göteborg.
Bild
Och vet ni! :) Spårvägsnätet expanderar i de västra delarna av staden. När Tramverbindung Hardbrücke (förlängda linje åtta) öppnar vid tidtabellskiftet 2017 kommer detta innebära betydande avlastningar på spårvägsspåren Escher Wyss Platz - HB - Central.
Bild
Bellvueplatz. Mycket stadsliv som Stureplan var en gång i tiden före bilsamhällets stadsförstörelse. Genom att ha kvar spårtrafiken på gatorna tar man till vara på det urbana stadslivet. Med tunnelbanor flyttas olika verksamheter och möten mellan människor ner under jord vilket kan få oönskade konsekvenser för stadens identitet.
Inget ont om T-Banan. Den är fantastisk när den likt en snabb hissrörelse behöver frakta en oändlig mängd passagerare från punkt A till punkt B. Men spårvagnarna är och förblir det trafikslaget som skapar mest harmoni mellan invånare och staden. Spårvagnen är det enda transportslaget med egenskaper som har bussens tillgänglighet och som på samma gång kan upplevas ha tågets komfort. Tunnelbanan uppfyller samma komfort men när resenärerna stoppas ner i underjorden lämnas fältet fritt för biltrafiken att fortsätta att breda ut sig. Knappast attraktivt när fler parkeringsplatser och bilar dödar städer dvs. handeln och tillväxten.
Bild
Trafik på stadens villkor vid Bellvueplatz. Ökad biltrafik (staden på trafikens villkor) dödar stadskärnor och leder i värsta fall även till utglesade städer.
Bild
Stora fönsterrutor och sittplatser med bra insyn till förarplatsen gör det attraktivare att välja det rätta valet. Inom ett visst konsultbolag sägs det tom. att spårvagn är "sexigare" för män än att färdas med buss. Att satsa på spårväg är alltså det rätta även för att få bukt på områden där social hållbarhet saknas. Hög kvalitet är ett kännt måtto i Zürich när det gäller allt staden levererar. Såpass mycket att varje fordon är kvalitetsmärkta enligt garantin för Swiss quality.
Bild
Bild
Schaffhausenplatz.
Bild
Klusplatz. Trots delade meningar i detta forum kring övergångsspår kontra vändslingor har Zürich fattat galoppen med att ha kvar enriktningsvagnar med vändslingor.
Bild
Godstransporter med dubbel hållbarhet.
Bild
Spårvagnstunnelbanan vid Schwamendingen Platz. Vänstertrafik i tunneln och spårkors enligt "Hjälboprincipen".
Bild
Civilklädd biljettkontroll på spårvagn i Oerlikon. Konduktörer slopades i Zürich för många decennier sedan. Säga vad man vill om detta. Vagnarna är mycket sällan vandaliserade och genom att ha många slumpmässiga kontroller överlåts ansvaret på resenären i fråga att färdas med giltig biljett.

Utmärkt video, för den som vill få en fördjupad analys av Zürich:


Bild

Låt oss nu utse Schweiz och i synnerhet utse Zürich som vinnare i TKO:s spårvägs-EM. :!: :lol: Det är inte av en slump som de bästa exemplen på framtidssäkra transportlösningar dominerar i Europas två största världsnationer. Schweiz är en mix av båda dessa spårvägsländer på samma gång.
Jag skulle tro att spårvägsskepticismen framförallt handlar om inskränkta politiker som inte känner sin omvärld och därför låter sig luras av Bil Swedens/Handelskammarens inspirationskällor.
Bild
Att resa är att lära. Låt Almedalens Sverige lära av Europa!
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 878
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 8:41

Re: Spårvägsrytmer från Zürich, juni 2016

Inläggav TKO » ons 13 jul, 2016 12:07

Fina bilder Carl och inspirerande text!

Jag kan nog också tänka mej att Schweiz tar åtminstone en pallplats i "Spårvägs-EM", vem vet kanske det till och med blir guldmedalj.

En liten undran bara:
- Jag har alltid trott att Die Zeil i Frankfurt har de högsta butikshyrorna i världen, eller åtminstone i Europa. Men det är kanske ännu dyrare på Bahnhofstrasse?

Jag har tyvärr inte stannat till så många gånger i Zürich, mest bytt tåg och som mest haft några timmar att se mej omkring. Får bli ändring på det!

Vid mina senaste resor genom Schweiz har dock min tilltro till den höga resekultur som finns i landet fått sej en törn. I den utmärkta restaurangvagnen (tips: Ein Tessiner Teller und ein Merlot bianco) har de flesta platserna varit upptagna av folk som ätit medhavd mat ur McDonaldspåsar och på sin höjd köpt kaffe eller mineralvatten. Ibland har personalen påpekat det olämpliga i detta, ibland har de resignerat. Vart är världen på väg undrar jag oroligt!

Thomas K Ohlsson
gnällig gammal gubbe
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsrytmer från Zürich, juni 2016

Inläggav Bussmicke » mån 18 jul, 2016 22:50

Heja Zürich, mesiga Stockholm
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås

Re: Spårvägsrytmer från Zürich, juni 2016

Inläggav minimum traction » mån 18 jul, 2016 23:53

Till TKO:s klagan kanske kan läggas att även Schweiz har slutat med res- och paketgods på järnväg (i stället för att försöka gjuta nytt liv i det på många sätt oöverträffat användarvänliga sättet att skicka saker), har anslutit sig till den nya järnvägsnedläggningsvågen (även om också en intresserad kan anse vissa nedläggningar motiverade) och lär ha sin del av den vanliga godsflykten från järnväg. Bara som en viss motvikt mot det vanliga Schweiz-hyllandet…

Mer till trådämnet (givetvis fina bilder från en intressant stad!) kanske hör att Zürich (både stad och storstadsområde) är ungefär hälften så stort som Stockholm, vilket kanske gör bristen på ("riktig") tunnelbana lättare att bära. Därmed inte sagt att inte Stockholm kunde ha mer än det har av spårväg, och trådbuss för den delen, eller att inte mer av tunnelbanan kunde ha gått ovan jord.

Undrar förresten hur mycket politikerna i det på många sätt ultraprovinsiella och ärkekonservativa Schweiz känner sin omvärld? Visserligen har de en språk- och delvis kulturgemenskap med Tyskland, Österrike, Frankrike och Italien som säkert vaccinerar mot vissa yttringar av provinsialism, men jag tror inte det gäller så många yttringar att man utan vidare kan beskylla Sveriges trafikpolitiker för att i jämförelse inte känna sin omvärld. Tror på mer komplexa förklaringar där. (Bland annat tror jag att schweizarnas på många andra sätt hemska konservatism har bidragit till att de har såpass mycket järn- och spårväg kvar, och ungefär precis tvärtom plus bilindustrin för Sverige.)
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Spårvägsrytmer från Zürich, juni 2016

Inläggav ålstensgård » sön 14 aug, 2016 12:36

Tack Carl för ett eminent reportage. Jag har livslång relation till ZH och dess spårvagnar sedan 1974 med massor av bildmaterial som jag kanske lägger ut nån gång. På den tiden fanns det massor av gammelboggivagnar med de vackra linjenummerskyltarna i plåt (men inga tvåaxliga vagnar), dessa vagnar har jag sett på nyare bilder från Nordkorea här på forumet, de sköttes ju på schweiziskt vis till dagen för "export". Linje 4 Tiefenbrunnen-Hardturm/Werdhölzli var den sista linjen där de gick.

Den modernaste vagntypen på 70-talet var de bulliga ledvagnarna 1601-1720 varav 1691-1720 hade outrustade förarhytter och alltså bara kunde gå som "släpvagnar" även om de nog oxå hade motorer. För några år sedan var jag i staden och det var museivagnsutfärd med en av dessa, utgående från den fantasiska "rondellvändslingan" vid Bellevue. Jag tror att detta är en nästan unik spårkonstruktion med en vändslinga som kan användas från 5 riktningar och möjlighet att välja utfart till vilken som helst av de 5 riktningarna.

//Henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 359
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Spårvägsrytmer från Zürich, juni 2016

Inläggav Per Lind » sön 14 aug, 2016 17:03

Tack Carl för ett fint reportage.
Arrangerade en studieresa för SL i spårvägsbyggandets ädla konst till bl.a. Zurich för några år sedan. Stockholm har mycket att lära av Schweiz. I Basel blev deltagarna mycket förvånade över att man inte totalavstängde utan körde full trafik under spårarbete och i Zurich upptäcktes fördelen med enriktningsvagnar man får in mer folk och vändningarna går snabbare.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2244
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron