Saltsjöbanan del 4: Igelboda–Saltsjöbaden/Solsidan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Saltsjöbanan del 4: Igelboda–Saltsjöbaden/Solsidan

Inläggav Persson » ons 06 jul, 2016 8:40

Sista delen i serien handlar om sträckorna från Igelboda och utåt på banans två grenar.

Bild
Tåg mot Saltsjöbaden ankommer Igelboda.

Bild
Planenligt tretågsmöte i Igelboda.

Bild
Linjen mot Igelboda sedd från Neglinge.

Bild
Vid utfarten från Neglinge verkstad.

Bild
Neglinge bangård.

Bild
Vid verkstaden stod detta nymålade och omärkta vagnpar.

Bild
Detta torde vara några av de ombyggda C6:or som det ska komma fler av till Saltsjöbanan de närmaste åren.

Bild
Tåg mot Saltsjöbaden ankommer Neglinge.

Bild

Bild

Bild
Saltsjöbaden.

Bild

Bild
Hyttbild från Saltsjöbaden.

Bild
Avslutningsvis tar vi en tur på ”grenbanan” mot Solsidan. Tippens hållplats lär snart byta namn till Saltsjöbadens centrum.

Bild

Bild
På den här sträckan skulle SL nog kunna införa sittplatsgaranti.

Bild
Så är vi framme i Solsidan.

Bild

Bild
Tåget vänder strax tillbaka till Igelboda.

Bild

Bild
Till sist en bild från Igelboda från den 10 juni – sista trafikdagen före sommaravstängningen, då motorvagn 15 gick i trafik.

Det var allt för den här gången. Till hösten får vi se hur banan ser ut efter upprustningen. Tack för visat intresse!
Senast redigerad av Persson ons 06 jul, 2016 10:55, redigerad totalt 2 gånger.
Persson

Re: Saltsjöbanan del 4: Igelboda–Saltsjöbaden/Solsidan

Inläggav bark » ons 06 jul, 2016 8:45

Tackar för en fin bildserie.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav Leif Steen » ons 06 jul, 2016 15:32

Tack för bra bilder och om vardagstrafik. En sak som ändras är att Igelboda får en helt ny plattform.
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav TKO » ons 06 jul, 2016 17:44

Jag kan bara instämma och än en gång tacka för den fina bildserien.
Bilderna är både informativa och har konstnärlig kvalité!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Anders Hanquist » lör 09 jul, 2016 21:21

Persson skrev:
Bild
Avslutningsvis tar vi en tur på ”grenbanan” mot Solsidan. Tippens hållplats lär snart byta namn till Saltsjöbadens centrum.

Är detta ett "eget antagande" eller finns det konkreta planer? Fram till för ungefär tio år sedan hette ju även själva centrumet just "Tippen" (ett rätt eländiigt namn enligt min uppfattning). Kanske dags att anpassa stationsnamnet, speciellt nu när stora om/utbyggnader står för dörren. Ett annat "obsolet" namn är "Galoppfältet" på Roslagsbanan (Täby Galopp är nedlagt och verksamheten har flyttat till Upplands Bro). Kanske dags för en allmän översyn, så att sådana byten kan samordnas för att slippa byta kartor varje gång man kommer på att ett namn är mindre bra.
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » lör 09 jul, 2016 21:42

Ang. Roslagsbanan hållplats, har man beslutat vad området skal kallas i framtiden? Är det helt uteslutet att man fortsätter att kalla området för Galoppfältet?

Tippen låter för mig som en plats där man dumpar det man inte har användning för längre. Har alltid tyckt att det är ett underligt namn på en station. Om det inte ligger en soptipp där förstås. :D

En fråga angående tretågsmötet i Igelboda. Ett tåg från stan, antar jag. Och ett från Solsidan, antar jag också, men det tredje tåget? Från Saltsjöbaden? Får det plats två tåg på en perrongsida?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav ADDE » lör 09 jul, 2016 22:21

LÅ1 skrev:En fråga angående tretågsmötet i Igelboda. Ett tåg från stan, antar jag. Och ett från Solsidan, antar jag också, men det tredje tåget? Från Saltsjöbaden? Får det plats två tåg på en perrongsida?

Ja, och det görs systematiskt. Solsidans tåg består bara utav ett tågpar C10/C11 (2 vagnar), till skillnad från saltsjöbanans tåg som har 2 eller 3 tågpar (4 eller 6 vagnar)
Solsidans tåg kör alltid in på ena spåret (vilket spårnummer det har kan jag inte utantill men jag antar att det är spår 2 sett från stationshuset.)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav LÅ1 » lör 09 jul, 2016 22:39

ADDE skrev:
LÅ1 skrev:En fråga angående tretågsmötet i Igelboda. Ett tåg från stan, antar jag. Och ett från Solsidan, antar jag också, men det tredje tåget? Från Saltsjöbaden? Får det plats två tåg på en perrongsida?

Ja, och det görs systematiskt. Solsidans tåg består bara utav ett tågpar C10/C11 (2 vagnar), till skillnad från saltsjöbanans tåg som har 2 eller 3 tågpar (4 eller 6 vagnar)
Solsidans tåg kör alltid in på ena spåret (vilket spårnummer det har kan jag inte utantill men jag antar att det är spår 2 sett från stationshuset.)

Så långt är jag med. Men kan man då samtidigt ha tågmöte på "huvudlinjen", alltså tåg från stan och tåg från Saltsjöbaden?

Måste också passa på att tacka Persson för de fina bilderna.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav daniel_s » lör 09 jul, 2016 22:44

LÅ1 skrev:Så långt är jag med. Men kan man då samtidigt ha tågmöte på "huvudlinjen", alltså tåg från stan och tåg från Saltsjöbaden?

Ja, och det fungerar både i höger- och vänstertrafik och tillämpas mycket riktigt var 20:e minut i hela dagtrafiken :-)
daniel_s

Inläggav TKO » lör 09 jul, 2016 23:00

Använd nu din pedagogiska ådra Daniel och förklara hur det går till!

god natt önskar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav daniel_s » sön 10 jul, 2016 7:53

Okej... Först kommer det in tre tåg och sedan åker de därifrån! ;-)

Skämt åsido. En något utgången spårskiss finns på ekeving.se, men den duger utmärkt för det här ändamålet. Notera att den är ritad "upp och ned"; Stockholm är alltså åt höger på bilden (Dn = Duvnäs, Ng = Neglinge och Sl = Solsidan). Det som möjligen inte framgår så tydligt är att spårledningarna på spår 2 är olika långa; S14 (spår 2A) rymmer två vagnar och S13 (spår 2B) rymmer sex vagnar.

Vid möte i vänstertrafik kommer som regel tåget från Neglinge in först på spår 2B (S13 på ritningen). Därefter kan tåg från Stockholm tas in på spår 1 och tåg från Solsidan på spår 2A (S14 på ritningen), dessa två kan komma in samtidigt om så blir aktuellt. Det är den situationen vi ser på Perssons två första bilder. När tågen har stannat så byter folk tåg (det är en hel del vinkelresande) och sedan kan alla tåg åka iväg samtidigt åt var sitt håll.

Vid möte i högertrafik använder tåget från Stockholm spår 2B och tåget från Neglinge spår 1. Denna variant tar någon minut mer i anspråk pga färre samtidiga rörelser, men fungerar bättre i morgonrusningen och tillämpas därför då.
daniel_s

Inläggav TKO » sön 10 jul, 2016 12:54

Det var ju en alldeles lysande förklaring - tack Daniel!
(t o m jag begriper, tror jag...)

Ditt resonemang om 'vinkelresor' väcker en fråga hos mej:

- Har det någonsin gått direkta tåg Saltsjöbaden-Igelboda-Solsidan? Jag har ett grumligt minne av att det var så för 10/20/30 år sedan... men säker är jag inte!

Upplys mej gärna på denna förklaringens dag.

/Thomas
TKO

Inläggav C12C3C3C12 » sön 10 jul, 2016 15:50

TKO skrev:Det var ju en alldeles lysande förklaring - tack Daniel!
(t o m jag begriper, tror jag...)

Ditt resonemang om 'vinkelresor' väcker en fråga hos mej:

- Har det någonsin gått direkta tåg Saltsjöbaden-Igelboda-Solsidan? Jag har ett grumligt minne av att det var så för 10/20/30 år sedan... men säker är jag inte!

Upplys mej gärna på denna förklaringens dag.

/Thomas

När jag jobbade som kondis där 1969 gick första tåget för dagen Neglinge-Saltsjöbaden-Igelboda-Solsidan-Igelboda-Slussen, omvänt sista tåget för dagen. På söndagseftermiddagarna under sommaren var det fullt drag på tågen, en gång kom jag med fullsatt 6-vagnars tåg från Saltsjöbaden till Igelboda med ingen chans att pressa in trafikanterna som kom med 4-vagnars tåget från Solsidan varför båda tågen gick fullsatta till Slussen.
C12C3C3C12

Inläggav daniel_s » sön 10 jul, 2016 16:30

C12C3C3C12 skrev:När jag jobbade som kondis där 1969 gick första tåget för dagen Neglinge-Saltsjöbaden-Igelboda-Solsidan-Igelboda-Slussen, omvänt sista tåget för dagen.

Ja ungefär så är det ju fortfarande. I många tidtabeller har det också varit så att grenbanan "bytt" vagnar med huvudlinjen 1-2 varv i morgonrusningen, varvid alltså ett par "bytesfria vinkelturer" uppkommit. I nu gällande tidtabell förekommer dock inte det annat än vid vagnbyten och liknande improvisationer.

Sen har det sagts mig att det förekom något slags mer systematiskt pendlande i några tabeller på 90-talet, men någon sådan har jag inte!
daniel_s

Inläggav gek » sön 10 jul, 2016 16:46

LÅ1 skrev:Tippen låter för mig som en plats där man dumpar det man inte har användning för längre. Har alltid tyckt att det är ett underligt namn på en station. Om det inte ligger en soptipp där förstås. :D

Soptippen ligger fortfarande vid Tippen även om man inte längre tippar nya sopor och inte har gjort så sedan hållplatsen öppnades 1970. Men både bostadsområdet och centrumanläggningen kallades då Tippen.

Eftersom centrumanläggningen numera inte heter Tippens centrum, och har adress Saltsjö torg kunde det vara läge att byta namn på hållplatsen. Det stora flerbostadsområdet som hållplatsen betjänar kallas numera nästan alltid Ljuskärrsberget, som kunde vara ett möjligt namn även för hållplatsen vid Saltsjöbanan.
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav TKO » sön 10 jul, 2016 16:50

Ja det är nog detta 'systematiska pendlande' jag tror att jag minns. Så att saltisborna kunde åka till Tippen och handla på ett smidigt sätt utan byte.

Men som sagt minnet är diffust...

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » sön 10 jul, 2016 16:53

gek skrev:Soptippen ligger fortfarande vid Tippen även om man inte längre tippar nya sopor och inte har gjort så sedan hållplatsen öppnades 1970. Men både bostadsområdet och centrumanläggningen kallades då Tippen.

Eftersom centrumanläggningen numera inte heter Tippens centrum, och har adress Saltsjö torg kunde det vara läge att byta namn på hållplatsen. Det stora flerbostadsområdet som hållplatsen betjänar kallas numera nästan alltid Ljuskärrsberget, som kunde vara ett möjligt namn även för hållplatsen vid Saltsjöbanan.

Ja det finns ju helt klart för få hållplatser som heter någonting på "Saltsjö"! :roll:
daniel_s

Inläggav Anders Hanquist » sön 10 jul, 2016 19:31

LÅ1 skrev:Ang. Roslagsbanan hållplats, har man beslutat vad området skal kallas i framtiden? Är det helt uteslutet att man fortsätter att kalla området för Galoppfältet?

Byggprojektet kallas Täby Park. Så det vill man kanske ha där. Annars hette det ju Åkerby innan galoppbanan byggdes. Törhända finns det väl många namn på "Saltsjö-". Kanske därför man valde det olycksaliga "Tippen" en gång i tiden. Men något bättre ska man väl kunna komma på.
Anders Hanquist

Inläggav minimum traction » sön 10 jul, 2016 20:00

Även ortnamn som verkar osmakliga är värdefulla historiska dokument som är intressanta att läsa. Särskilt i en tid då folk som bara bryr sig om pengar ändå driver igenom namn som "Solna strand" och "Täby park" till höger och vänster.

Dessutom kommer kommande generationer att bara förknippa ordet med engelskans "tip", de kommer inte att veta vad en "tipp" är.
minimum traction

Återgå till Spårtrafik (bilder)